On sait que, dans les gares de la Jonction, des dispositifs lumineux installés sur les quais sont utilisés pour transmettre l’information « opérations terminées ». Des appareillages analogues seront installés dans les 170 gares les plus importantes du réseau. Il s’agira, en trois ans, d’équiper plus de 700 voies à quai. Pour que ces appareils se distinguent des signaux, un nouveau type a été essayé à Bruxelles Q.L. Il comporte un feu rouge placé au centre d’une couronne de six feux blancs. (…)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 163 (03 1970)

163 (03 1970)
Articles
-
Belgique : « Marguerite »
27 mars, par Rixke -
U.I.C. : Troisième symposium international de cybernétique ferroviaire
1er avril, par RixkeDu 12 au 17 avril 1970, un troisième symposium international de cybernétique ferroviaire se déroulera à Tokyo ; il sera organisé par l’Union internationale des Chemins de fer et les Chemins de fer nationaux du Japon.
Le Comité technique du symposium, composé des représentants des réseaux européens, américains, japonais et canadien, a défini sept thèmes principaux : La gestion prévisionnelle et la cybernétique ; L’emploi de la cybernétique dans la planification à long terme ; L’étude et (…) -
Il y a toujours un passage à niveau
5 juin 2013, par RixkeDans notre évocation des bouleversements apportés par le chemin de fer aux sites paisibles ou fiévreux de nos campagnes et de nos villes, nous retiendrons aujourd’hui les passages à niveau. Qui se souvient encore de ces barrières roulantes (il y en avait 4.265 en 1902), flanquées de deux réverbères, qui semblaient couper le monde ferroviaire du quotidien des choses ? A l’époque, la circulation n’offrait pas tous les dangers d’aujourd’hui : la plupart du temps, bon nombre de barrières (…)
-
Kongo-Kinshasa: Nieuwe spoorweglijnen
30 december 2024, door RixkeEr wordt een plan onderzocht om een spoorweglijn aan te leggen die Port-Francqui zou verbinden met Kinshasa, over de Kwango en de Kwiloe; deze lijn zou bovendien nog twee vertakkingen hebben: de ene van Matadi naar Banana, de andere van Mweba (op de lijn tussen Loeloeaburg en Port-Francqui) naar Loeëbo. Die lijnen, waarvan de totale lengte 1.400 km zou bedragen en de bouw ongeveer acht jaar zou vergen, zouden een belangrijke troef betekenen voor de economische ontwikkeling van dit land.
-
Waar staat de automatisering bij de N.M.B.S.? (V)
31 december 2024, door Rixke„Er is nog altijd een overweg...”
De wegwachter sterft uit... Administratief en professioneel gesproken althans!
De rolsluitboom die ten koste van heel wat spierkracht, knarsend en hotsend, over de weg rolde, is verzeild geraakt in onze spoorwegfolklore, net als de stoomlocomotieven en de beruchte derde klasserijtuigen met houten zitbanken. Thans valt de sluitboom als het ware uit de lucht en dwarsboomt ons bij wijze van spreken letterlijk en figuurlijk met de onverbiddelijkheid van het (…) -
Zwitserland: Uitbreiding van het dubbelspoor op de lijn van de Simplon
26 december 2024, door RixkeEens dat de aanpassingswerken van het station Granges voltooid zullen zijn, zal men over een dubbelspoor beschikken van Lausanne tot Salquenen, een afstand van 112 km. Met het baanvak Viège - Brig zal het dubbelspoor 121 km lang zijn, dit is, met inbegrip van de 22 km van de Simplontunnels, 85 % van de afstand Lausanne - Brieg. Het tweede spoor dient dus nog enkel gelegd te worden over 25 km tussen Salquenen en Viège, en de werken moeten begin 1971 aangevat worden.
-
Où en est l’« automation » à la S.N.C.B. ? (V)
5 juin 2013, par Rixke« Il y a toujours un passage à niveau... »
Le garde-barrière se meurt. Administrativement et professionnellement s’entend !
La barrière roulante, grinçante et cahotante, actionnée à grand renfort d’huile de bras, fait aujourd’hui partie du folklore des chemins de fer belges, au même titre que la locomotive à vapeur et les fameuses troisièmes classes à banquettes de bois. Aujourd’hui, la barrière tombe du ciel, roide, nous barrant la route avec l’inexorabilité du destin et de (…) -
Canada: Een automatisch smeertoestel voor draagpotten
29 december 2024, door RixkeDe C.N. heeft een automatisch smeertoestel voor draag-potten uitgewerkt waarmee de wagens tijdens de rangeringen gesmeerd kunnen worden.
De wagenschouwers controleren de draagpotten van de wagens die op de ontvangsporen opgesteld staan en openen die welke olie nodig hebben. Een toestel, dat de open draagpotten opspoort en zich op de rangeerheuvel bevindt, bedient het smeertoestel. Dit toestel, dat gemonteerd is op een platform dat evenwijdig loopt met het spoor, verplaatst zich vervolgens (…) -
U.I.C.: Derde internationaal symposium van spoorweg-cybernetica
28 december 2024, door RixkeVan 12 tot 17 april 1970, zal er te Tokio een derde internationaal symposium van spoorweg-cybernetica plaats hebben; het zal georganiseerd worden door de Internationale Spoorwegunie en de Japanse Staatsspoorwegen
Het technisch comité van het symposium, samengesteld uit vertegenwoordigers van Europese, Amerikaanse, Japanse en Canadese spoorwegnetten, heeft zeven hoofdthema’s vastgelegd: Het previsioneel beheer en de cybernetica; Het gebruik van de cybernetica bij de langlopende planning; (…) -
België: „Madeliefje”
25 december 2024, door RixkeMen weet dat er in de stations van de Noord-Zuidverbinding lichttoestellen op de perrons geïnstalleerd zijn die gebruikt kunnen worden voor de mededeling „verrichtingen gedaan”. Gelijkaardige toestellen zullen in de 170 belangrijkste stations van het net geplaatst worden. In drie jaar zullen er meer dan 700 perronsporen uitgerust moeten worden. Om deze toestellen niet te verwarren met de seinen, werd er te Brussel-L.W. een nieuw type beproefd. Het bestaat uit een rood licht dat omringd is (…)