Le petit colis a son histoire dont certains aspects, rudes et pittoresques, remontent à « l’époque héroïque », à celle qui débute avec le XXe siècle et qui se prolonge au-delà des années ’30.
Jusqu’à ce moment, les conditions de travail des cheminots préposés au service des « petits colis » ont été pénibles et dangereuses. Les « jeunes » du temps, c’est-à-dire ceux qui sont devenus aujourd’hui de respectables septuagénaires en parlent encore avec émotion.
Le « petit colis » à l’inverse (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 263 (07 1978)
263 (07 1978)
Articles
-
Le petit colis et le trafic des messageries
25 septembre 2013, par rixke -
Nieuwe rijtuigen
11 april 2008, door rixkeZes Westeuropese spoorwegnetten, met name België, de Duitse Bondsrepubliek, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Zwitserland hebben zich onder de vlag van de Internationale Spoorwegvereniging (UIC) gegroepeerd om te onderzoeken hoe ze samen nieuwe rijtuigen voor lange afstandreizen kunnen ontwerpen en aankopen. Met medewerking van de Maatschappij Eurofïma bestelden ze, tijdens een eerste faze, bij een internationale groepering van constructeurs van rollend materieel, 500 rijtuigen, waarvan 80 (...)
-
Sport en spoor
1er juin 2015, par rixkeAl wie het voetbalgebeuren volgt, ook al zij het slechts van op afstand, herinnert zich natuurlijk de overwinning die S.C. Anderlecht op 3 mei jl. te Parijs in de Finale van de beker der bekerwinnaars behaalde. Voor de supporters van deze Club was dat een heerlijke triomf. Maar het was ook een triomf voor het spoor.
Onze NMBS diende immers twee speciale treinen in te leggen waarmee 1400 supporters naar Parijs togen, terwijl de gewone treinen als het ware uitpuilden van (...) -
De Hageland-Bokrijk
1 juni 2015, door rixkeHet is moeilijk te zeggen waarin precies de aantrekkingskracht van de stoom schuilt. Is het eenvoudigweg sentimentele “nostalgie du passé”, vertedering voor een getuige van het definitief tot het verleden behorende tijdperk van het “stalen ros”, of juist maar het fascinerende van het ongewone...? Ik weet het niet, maar een dampende stoomloc laat blijkbaar nog steeds weinig mensen onverschillig. De maidentrip van de Hageland-Bokrijk op 28 mei II. leverde hiervan nogmaals het overtuigende (...)
-
Nouvelles voitures
25 septembre 2013, par rixkeSous l’égide de l’Union Internationale des Chemins de fer (UIC), six réseaux d’Europe occidentale (Allemagne fédérale, Autriche, Belgique, France, Italie et Suisse) se sont associés pour étudier et acquérir, en commun, de nouvelles voitures à places assises destinées au trafic de jour à longue distance.
Dans une première étape, 500 voitures, dont 80 destinées à la SNCB, ont été commandées, avec le concours de la Société EUROFIMA, à un groupement international de constructeurs de matériel (...) -
Colli en stukgoederenverkeer
1 juni 2015, door rixkeHet collo heeft zijn eigen geschiedenis waarvan bepaalde minder prettige en schilderachtige aspecten dagtekenen uit de periode die omstreeks de eeuwwisseling aanvangt en tot de jaren dertig voortduurt.
Tot dan toe had het personeel van de “colli-dienst” in lastige en gevaarlijke omstandigheden gewerkt. De “jongeren” van toen, m.a.w. zij die nu achtenswaardige zeventigers zijn geworden, spreken er nog met ontroering van.
Colli zijn, in tegenstelling met goederen die per wagenlading (...)