Lengte van de geëxploiteerde lijnen (km) Niet geëlektrificeerde 2 157 Geëlektrificeerde 1 763 Stations, aanhorigheden enz. Stations 314 Aanhorigheden 324 Stopplaatsen 348 Onbewaakte overwegen Zonder automatische seininrichting 1 207 Met automatische seininrichting 1 774 Bewaakte overwegen 166 Lijnen (km) uitgerust met het blokstelstel Automatisch werkend 1 780 Met gesloten spoor door middel van de met seinen gekoppelde toestellen 427 Met gesloten spoor per telefoon 1 306 (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 328 (12 1983)
328 (12 1983)
Articles
-
Enkele statistieken ’82 over ons net
13 juli 2015, door rixke -
De laatste trein
20 juli 2015, door rixkeDe lichten zijn overal uitgedaan. Mensen en dieren zijn slapen gegaan, behalve het paard in de spoorweglaan. Het staat in het gras van de nacht. Het staat in het donker en wacht. Luister, daar komt nog een trein voorbij, over de spoordijk, vlak achter de wei. De machinist knikt al, en mindert vaart. Hij leunt wat naar buiten en roept: dag paard! Hij zwaait met zijn pet en hij lacht. En daar heeft het paard op gewacht.
-
Seininrichting in het station Charleroi
3 maart 2010, door rixkeHerstructurering en modernisering van het nmbs-net in de agglomeratie van Charleroi
In een staalcentrum als dat van Charleroi, gelegen in het hartje van België, zijn plaatselijke industrie en spoorweg sterk op elkaar aangewezen. Dat was al zo in de gloriedagen van de koolmijnen en vandaag is het nog net eender, aangezien een industriële structuur is blijven bestaan die in hoofdzaak om de staalnijverheid draait. Door de ingrijpende wijzigingen in de verschillende industriële en (...) -
La signalisation de la gare de Charleroi
26 février 2014, par rixkeRestructuration et modernisation du réseau SNCB dans l’agglomération de Charleroi
Dans un bassin sidérurgique situé en plein cœur de la Belgique comme c’est le cas pour celui de la région de Charleroi, le rail et l’industrie locale ont leur sort intimement liés. Il en était ainsi au temps prospère des charbonnages, il en est encore ainsi aujourd’hui où subsiste essentiellement un tissu industriel gravitant autour de la sidérurgie. On comprend dès lors aisément que face à la mutation (...) -
Quelques statistiques de notre réseau ‘82
5 mars 2014, par rixkelongueur des lignes exploitées (km) Non électrifiées 2 157 Electrifiées 1 763 gares, dépendances, etc. Gares 314 Dépendances 324 Points d’arrêt 348 passages à niveau non gardés Sans signalisation automatique 1 207 Avec signalisation automatique 1 774 passages à niveau gardés 166 lignes (km) équipées au block-system Automatiques 1 780 A voie fermée par appareils enclenchés avec les signaux 427 A voie fermée par téléphone 1 306 Exploitées en navette ou par intervalle de temps (...)