Een rangeerder krijgt de opdracht een internationale trein van negen wagens samen te stellen.
De man heeft de keuze uit twaalf wagens, elk van een verschillend land. Zijn grootste probleem is dan ook: de verschillende koppelingen die in elk land gebruikt worden. Toch blijkt het mogelijk negen van de twaalf wagens zodanig achter elkaar te schikken, dat de koppelingen precies in elkaar passen. En wat meer is: dat kan slechts op één enkele manier.
Ook van de twee locomotieven waaruit de (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 293 (01 1981)
293 (01 1981)
Articles
-
De internationale trein
8 juni 2015, door rixke -
Trein verdient beter
8 juni 2015, door rixkeAls de Europese Gemeenschap nu niet plannen maakt voor de tijd dat de olie bijna onbetaalbaar en vervolgens nagenoeg onverkrijgbaar wordt, dan zal de samenleving een wel zeer hoge prijs moeten betalen. Deze prijs zal bestaan uit plotselinge hoge investeringskosten, die nodig zijn om reizigers- en goederenvervoer over te hevelen naar het spoor omdat als het beleid ongewijzigd blijft de spoorwegen tot nu toe niet in de gelegenheid zijn gesteld hun bedrijven krachtig en gezond te laten (...)
-
L’avenir du transport dans la CEE
30 octobre 2013, par rixkePlaidoyer pour le rail
L’idée de la constitution de la Communauté économique européenne était chargée d’espoirs. Espoir, notamment, d’une expansion équilibrée selon un rythme soutenu « au profit de laquelle le chemin de fer devait apporter une contribution plus importante que celle d’autres modes de transports qui, entre autres choses, respectent moins l’environnement. »
Ces propos, on les trouve dans la préface de la brochure éditée par le « Groupe des Neuf » . Mais à l’expression (...)