II est rare qu’un modèle de locomotive industrielle soit adopté par un grand réseau. C’est pourtant le cas du locotracteur Cockerill, dont la SNCB possède 60 exemplaires : 10 de la série 90, livrés en 1961, et 50 de la série 91, livrés en 1963-64 (ex-type 230, 1re et 2e tranches). L’acquisition de ces petites locomotives a permis, de doter les gares de moyenne importance de leurs engins de traction propres. Ceux-ci sont conduits par des agents qui dépendent du chef de gare et se trouvent à (…)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 187 (03 1972)

187 (03 1972)
Articles
-
Les locotracteurs industriels Cockerill à deux essieux
12 septembre 2012, par Rixke -
De tweeassige industriële Cockerill-locotractors
2 april 2008, door RixkeHet is vrij zeldzaam dat een model van industriële locomotief door een groot spoorwegnet aanvaard wordt. Dit is nochtans wel het geval voor de Cockerill-locotractor, waarvan de NMBS 60 exemplaren bezit: 10 van de reeks 90, geleverd in 1961, en 50 van de reeks 91, geleverd in 1963-64 (ex-type 230, 1ste en 2e schijf).
De aanwinst van die kleine locomotieven maakte het mogelijk de stations van gemiddelde belangrijkheid een eigen krachtvoertuig te bezorgen. De loco’s worden bestuurd door (…) -
Het stond in de krant
25 november 2008, door RixkeOp onze dagen is het heus niet zo gemakkelijk zich in te beelden hoe de mensen uit de vorige eeuw over de Spoorwegen dachten.
Wij publiceren hierna het getuigenis van een zekere H. Van Moorseel, verschenen in een krant van 12 oktober 1880. De auteur vernam die inlichtingen van de h. Louis Van Moorseel (zijn vader ?), die de eerste stationschef was te Brussel-Groendreef, in feite de eerste stationschef van België.
Dat het getuigenis met een vleugje humor geschreven werd, pleit voor de (…) -
China: Aankoop van 50 locomotieven
2 februari, door RixkeDe spoorwegen van de Chinese Volksrepubliek hebben bij twee Franse firma’s vijftig diesel-elektrische locomotieven besteld. Die locomotieven zullen zware goederentreinen trekken, onder strenge klimatologische omstandigheden, in streken waar de temperatuur, naargelang het seizoen, kan variëren van + 40 tot - 40° C. Elke locomotief zal 138 t wegen. Dat gewicht zal worden verdeeld over twee draaistellen die ieder drie drijfassen hebben (type CC). Ze zullen uitgerust zijn met één dieselmotor van (…)
-
De bestrijding van de corrosie van het rollend materieel
29 januari, door RixkeTen einde de herstellingstechnieken voor het rollend materieel te verbeteren en de beschermingsduur tegen de corrosie te verhogen, werd de centrale werkplaats Gentbrugge uitgerust met twee nieuwe staalkorrelstraalcabines met handbediening. Anderzijds heeft de centrale werkplaats Cuesmes, om dezelfde motieven, een tweede schilderscabine bijgekregen die in een speciaal daartoe bestemde hal werd ondergebracht.
Wij geven u hierna een korte beschrijving van het doel en het werkingsprincipe van (…) -
Oostenrijk: Een RIC-prototyperijtuig
31 januari, door RixkeDe Oostenrijkse Bondsspoorwegen gaan een vrij groot aantal moderne rijtuigen van het internationale type aankopen. Van hun kant hebben de Werkplaatsen van Graz een prototype van een RIC-rijtuig gebouwd, uitgevoerd volgens volledig nieuwe opvattingen, ten einde aan de ÖBB te tonen wat er op dat gebied kan worden verwezenlijkt.
Dit eerste-klasserijtuig bestaat slechts uit negen afdelingen in plaats van tien, en zal nog slechts 54 reizigers vervoeren in plaats van 60. Het is volledig (…) -
La lutte contre la corrosion du matériel roulant
19 septembre 2012, par RixkeDans le cadre général de l’amélioration des techniques de réparation du matériel roulant et de l’augmentation de la durée de protection contre la corrosion, l’atelier central de Gentbrugge a été pourvu de deux nouvelles cabines de grenaillage à jet libre, tandis que l’atelier central de Cuesmes a été équipé d’une deuxième cabine de peinture dans un hall spécialement réservé à cet usage.
Rappelons brièvement le but et le principe de fonctionnement de ces installations.
But
Toute (…) -
Oostenrijk: Automatische reminrichting
1 februari, door RixkeDe Oostenrijkse Spoorwegen hebben onlangs op een bepaald aantal locomotieven (voornamelijk op die welke de treinen Wenen-Innsbruck trekken) een automatische reminrichting, INDUSl genoemd, in dienst gesteld die in werking treedt ingeval de waarschuwingsseinen niet in acht genomen worden.
-
Dans la gazette d’hier...
12 septembre 2012, par RixkeOn imagine difficilement de nos jours comment les gens du siècle dernier considéraient les premiers chemins de fer. Nous vous livrons ici - tel quel - le témoignage d’un certain H. VAN MOORSEEL, paru dans le « Journal de Charleroi » du 12 octobre 1880. L’auteur tenait ses renseignements de M. Louis VAN MOORSEEL (son père ?) qui fut le premier chef de la station de Bruxelles Allée-Verte, en fait, le premier chef de gare de Belgique. Ce témoignage piquant n’est pas dénué d’humour. (…)
-
Duitsland (BR): De weddenschap van Monheims burgemeester
30 januari, door RixkeIn 1960 verloor Monheim, een stadje in Zwabendland, zijn reizigerstreinen. Acht jaar later maakte een beslissing van de DB ook een einde aan het goederenvervoer dat te gering bleek op de luttele kilometers lijn die het stadje verbonden met Funstetten, een station gelegen op de hoofdlijn Augsburg-Neurenberg!
Net als overal elders hadden de ingezetenen kunnen jammeren, protesteren en verder het hoofd in de schoot leggen. Maar de burgemeester van Monheim die een weddenschap deed op de (…)