L’imagination au pouvoir ! Pour l’heure, nous allons remonter quelques instants à la genèse, au premier âge du Rail, en compagnie d’un élève conducteur des Ponts et Chaussées. Nous allons déambuler de concert sur deux chantiers ferroviaires : entre Diest et Mol, où s’édifie une ligne d’intérêt militaire (1877), et sur les hauteurs du plateau de Hervé, où l’on s’affaire à la construction d’une voie plus pacifique.
Des extraits du « journal de bord » de notre jeune conducteur vont nous (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 188 (04 1972)
188 (04 1972)
Articles
-
La conquête du rail
19 septembre 2012, par rixke -
De UIC-nummering van het getrokken reizigersmaterieel
16 april 2009, door rixkeAlgemeenheden
Enkele tijd geleden heeft de Internationale Spoorweg Unie (UIC) een nieuwe nummering voorgeschreven voor het reizigersmaterieel van de spoorwegnetten die ze groepeert.
Deze codering werd doorgevoerd om : de nummering van de voertuigen op al de bij de UIC aangesloten netten te normaliseren ; volledige inlichtingen in te winnen voor elk voertuigtype ; te beschikken over de mogelijkheid om sommige problemen betreffende de exploitatie van het materieel aan computers toe te (...) -
De verovering van het spoor
5 september 2008, door rixkeMet behulp van onze verbeelding en onder gelelde van een leerling-opzichter van Bruggen en Wegen, zullen we enkele ogenblikken teruggaan tot ’t ontstaan, tot de pionierstijd van het „Spoor”. Zo zullen we dan vertoeven op twee werkterreinen: tussen Diest en Mol, waar een lijn van militair belang wordt aangelegd (1877), en op de hoogten van het plateau van Herve, waar aan de aanleg van een meer vredelievende lijn gewerkt wordt.
Uittreksels uit het „dagboek” van onze jeugdige opzichter (...) -
De tweeassige industriële Cockerill-locotractors
2 april 2008, door rixkeHet is vrij zeldzaam dat een model van industriële locomotief door een groot spoorwegnet aanvaard wordt. Dit is nochtans wel het geval voor de Cockerill-locotractor, waarvan de NMBS 60 exemplaren bezit: 10 van de reeks 90, geleverd in 1961, en 50 van de reeks 91, geleverd in 1963-64 (ex-type 230, 1ste en 2e schijf).
De aanwinst van die kleine locomotieven maakte het mogelijk de stations van gemiddelde belangrijkheid een eigen krachtvoertuig te bezorgen. De loco’s worden bestuurd door (...) -
La numérotation UIC du matériel à voyageurs remorqué
19 septembre 2012, par rixkeI) Généralités.
Il y a quelque temps, l’Union internationale des Chemins de fer (UIC) a prescrit une nouvelle numérotation du matériel à voyageurs des différents réseaux membres de cette organisation.
Les motifs de cette nouvelle codification sont les suivants : Normaliser la numérotation des véhicules sur tous les réseaux membres de l’UIC ; Obtenir des informations complètes pour chaque type de véhicule ; Avoir la possibilité de confier à des ensembles électroniques certains (...) -
Les locotracteurs industriels Cockerill à deux essieux
12 septembre 2012, par rixkeII est rare qu’un modèle de locomotive industrielle soit adopté par un grand réseau. C’est pourtant le cas du locotracteur Cockerill, dont la SNCB possède 60 exemplaires : 10 de la série 90, livrés en 1961, et 50 de la série 91, livrés en 1963-64 (ex-type 230, 1re et 2e tranches). L’acquisition de ces petites locomotives a permis, de doter les gares de moyenne importance de leurs engins de traction propres. Ceux-ci sont conduits par des agents qui dépendent du chef de gare et se trouvent à (...)