De Britse Spoorwegen hebben ten behoeve van het opzoekingscentrum te Derby, een vast toestel uitgewerkt om de snelheid te registreren, dat met een numerieke rekenmachine uitgerust is.
Het registreertoestel wordt opgesteld naast het spoor, en is ermee verbonden door twee geleiders waarvan de aansluitingen op de spoorstaaf 20 m van elkaar verwijderd zijn. De snelheid wordt berekend in verhouding tot de tijd die de eerste as nodig heeft om die afstand af te leggen. Het cijfer wordt op een (…)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 191 (07 1972)

191 (07 1972)
Articles
-
Groot-Brittannië: Vast toestel voor het registreren van de snelheid
15 maart, door Rixke -
Spanje: Elektrificatie van de lijn Valencia - Tarragone
12 maart, door RixkeDe elektrificatiewerken van de lijn Valencia - Tarragone worden eerstdaags aangevat. Deze lijn, welke langs de Middellandse Zee loopt, is een van de hoofdlijnen van de RENFE. Over haar sporen geschiedt een groot gedeelte van het toeristisch verkeer naar de Spaanse stranden en schier het volledige transport van de zuidvruchten die voor de uitvoer bestemd zijn. In Tarragone zal er een verbinding tot stand worden gebracht met de reeds bestaande geëlektrificeerde lijnen naar Catalonië, zodat het (…)
-
Duitsland (BR): Een ongewone „stofzuiger”
7 maart, door RixkeDe DB beproeft een reinigingsvoertuig voor spoor en weg, uitgerust met een afzuiginrichting waarvan de slurven ontworpen werden om op de spoorbaan papier, afval en zelfs flessen of blikjes op te rapen zonder de ballast in de war te brengen. Dank zij een supplementaire beweegbare slurf kan afval buiten het begrenzingsprofiel opgeraapt worden. De werksnelheid ligt niet hoger dan 10 km/h.
-
Canada: Het comfort heeft de voorrang
10 maart, door RixkeDe Canadian National verbouwt zelf een deel van zijn klassieke reizigersrijtuigen. Benevens andere elementen die het comfort verhogen, is elk rijtuig uitgerust met 52 individuele verstelbare zetels welke een dag- en nachtstand kunnen innemen en voorzien zijn van een klaptafeltje voor de eetmalen. Die rijtuigen worden ingezet op de lange afstandsverbindingen.
-
Oostenrijk: Steeds meer containers
8 maart, door RixkeIn 1971 hebben de Oostenrijkse Spoorwegen 17 000 grote containers vervoerd met een totaal laadgewicht van 250 000 t. Vergeleken met het vorige jaar nam hun aantal toe met 37 % en de tonnemaat met 36 %. Op te merken valt dat het merendeel van de per container vervoerde goederen voorheen aan het wegvervoer werden toevertrouwd. Voor 1972 verwacht men een nieuwe toeneming van dit vervoer met ongeveer 50 %.
-
België: Een buitengewone trein
9 maart, door RixkeElke spoorman weet natuurlijk dat er muziek zit in de treinen. Sedert zondag 30 april zullen ook de „popfans” hieraan niet meer twijfelen. Inderdaad, ter gelegenheid van het festival van popmuziek te Sart-Tilman had de NMBS een extratrein ingelegd – de Express Pop Circus Formule J – tussen Brussel-Noord en Luik, om de vedetten en een vijfhonderdtal jonge „festivalgangers” te vervoeren.
Een echt buitenkansje, vermits de reizigers tegen een schappelijk prijsje ook nog het uitzonderlijk (…) -
Duitsland (BR): Nieuwe locomotieven
6 maart, door RixkeVoor de lijn Trier - Koblenz, in de Moezelvallei, die thans geëlektrificeerd wordt, heeft de DB een reeks van 25 locomotieven voor twee frequenties van het type BoBo besteld, afgeleid van de machines die o.m. te Saarbrücken reeds in dienst waren. Die locomotieven, met statische omvorming en thyristor-gelijkrichters, zullen een nieuwe versie vormen van de 4 BoBo’s, ex-E 310’n, thans behorend tot reeks 183, die weinig verschillen van de vier-stroomlocomotief 184, maar met een verbeterd (…)
-
Nouvelles locomotives soviétiques
26 septembre 2012, par RixkeEsthétique et gigantisme
Les nouvelles locomotives soviétiques frappent l’œil par leur taille respectable, la pureté de leurs lignes et leurs couleurs gaies : rouge vin ou vert très cru, souligné de bandes jaunes ou rouge vif.
En traction diesel, on note l’évolution vers des moteurs thermiques plus puissants. Les anciens moteurs de 2 000 ch à deux temps et à 10 cylindres en ligne, à pistons opposés, ont cédé la place à des modèles en V à deux temps, genre General Motors, ou des modèles (…) -
Frankrijk: Aankoop van rollend materieel
13 maart, door RixkeIn de loop van de komende jaren zal de SNCF ongeveer 360 elektrische locomotieven bestellen, enerzijds, ter vervanging van 200 oude gelijkstroomlocomotieven en, anderzijds, voor de nieuwe te elektrificeren lijnen van Annemasse naar Evian en van de Parijse voorstad. Anderzijds zullen de nog in dienst zijnde stoomlocomotieven door 340 diesellocomotieven worden vervangen.
In de loop van de eerstvolgende vijf jaar zal ook het rijtuigenpark voor een vierde vernieuwd worden. Wat de wagens (…) -
Frankrijk: Een nieuwe lijn Parijs - Lyon
14 maart, door RixkeHet 6e investeringsplan van de Franse regering heeft een eerste voorschot van 300 miljoen frank uitgetrokken voor de bouw van een nieuwe lijn Parijs - Lyon, waarop turbotreinen zullen rijden met een snelheid van 200-300 km/h. Deze lijn moet in 1978-1979 in gebruik genomen worden.