De BR zijn voornemens de laatste ontdekkingen op het stuk van de grote snelheden aan te wenden voor de verbindingslijn van de nieuwe Londense luchthaven, Foulness, een lijn die 85 km lang zal zijn. Ze zullen hierbij gebruik maken van elektrische motorstellen met motoren in lijn die 400 km/h halen en met volautomatische besturing zijn uitgerust. Er zal geen bestuurderscabine meer zijn. Met normaalspoor zal op een doorlopende betonnen tegel gelegd worden.
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 194 (10 1972)

194 (10 1972)
Articles
-
Groot-Brittannië: 400 km per uur
19 april, door Rixke -
UIC: Een gestandaardiseerde rail
21 april, door RixkeDaar er steeds meer van de bovenbouw gevergd wordt en ten einde de onderhoudskosten te drukken, heeft de UIC een nieuwe gestandaardiseerde rail van 60 kg/m ontworpen. Tot nog toe gebruikten de spoorwegen rails van 46, ja zelfs van 54 kg/m. Bovendien zullen er steeds meer betonnen dwarsliggers van het verbeterde type in twee blokken gelegd worden.
-
Oostenrijk: De transcontainer doet het
13 april, door RixkeDe Oostenrijkse spoorwegen vervoerden, in 1971, 17 000 containers (250 000 t), wat een verhoging betekent van 37 % ten opzichte van vorig jaar. Men heeft uitgemaakt dat de in die containers geladen goederen voorheen bijna volledig aan het wegvervoer werden toevertrouwd.
-
Duitsland (BR): Stationsfietsen
10 april, door RixkeGelet op het succes dat de „stationsfietsendienst” van meet af kende, werd er besloten deze dienst, welke negen jaar geleden ingevoerd werd, uit te breiden tot 180 plattelandsstations die in een schilderachtige streek gelegen zijn. De huurprijs bedraagt drie mark per dag. Voor dat geld krijgt de klant ook een brochure met beschrijving van de aantrekkelijke rondritten.
-
Groot-Brittannië: In afwachting van de APT
20 april, door RixkeDe High Speed Train (HST) waaraan de BR de laatste hand leggen, zal in 1974-1975 in dienst gesteld worden. Alle mogelijkheden van de conventionele spoorwegtechniek werden aangewend voor deze nieuwe trein welke een snelheid van 200 km/h zal kunnen bereiken. De HST is de voorloper van de „Advanced Passenger Train” (APT) waarvan de maximale snelheid rond de 250 km/h zal schommelen.
De HST is bestemd voor het intercity-verkeer. Na de indienstneming van de APT zal hij op andere lijnen worden (…) -
USA: Elektronische rangering met hoog rendement
23 april, door RixkeDe „Burlington Northern” bouwt een elektronisch rangeercentrum dat dertig miljoen dollar zal kosten. Het zal vijfduizend wagons per dag kunnen triëren en zal, benevens een controletoren van vier verdiepingen, een gemengde werkplaats omvatten waarin gelijktijdig voor het onderhoud van 25 locomotieven en 70 wagens zal worden gezorgd.
-
USSR: Een turbotrein op de proef
22 april, door RixkeEen experimentele turbotrein heeft een snelheid van 250 km/h bereikt. De technici zijn van oordeel dat hij 380 km/h kan halen. Het accent wordt gelegd op het zuinige verbruik: zes ton kerosine voor de 700 km tussen Leningrad en Moskou.
-
Duitsland (BR): Elektronische plaatsbespreking
11 april, door RixkeIn 1971 heeft de spoorwegcentrale voor elektronische plaatsbespreking te Frankfort meer dan negen en een half miljoen reserveringen uitgevoerd. Op dit ogenblik zijn 450 eindpunten op die centrale aangesloten.
Vanzelfsprekend heeft het Duitse net hiervan het meest gebruik gemaakt. Voor de (gemiddelde) 29 000 reserveringen per dag ziet de spreiding over de onderscheidene aangesloten landen eruit als volgt: DB: 80 %; OEBB: 11%; NMBS 6 %; DSB: 2,5 %; CFL: 0,5 %.
En daarmee zijn de (…) -
Duitsland (BR): Naar het einde van de „stoom”
9 april, door RixkeNaar alle waarschijnlijkheid zullen de laatste stoomlocomotieven van de DB uiterlijk 1977 „met pensioen” gaan.
Dit jaar werden de stoomlocomotieven uit de dienst genomen in Zwabenland, in Opper-Beieren, op de lijnen van Schleswich-Holstein en in heel de zone van de directie Karlsruhe. Het park, dat op 1 april nog 1 326 stoomlocomotieven telde, zou voor het einde van dit jaar bepaald onder de 1 000 eenheden moeten dalen. -
Frankrijk: Een tentoonstellingstrein
16 april, door RixkeDe SNCF gaat een nieuw treintype in gebruik nemen, nl. de „Forum”, samengesteld uit rijtuigen die speciaal ontworpen werden voor reizende tentoonstellingen.
Daar hij ’s nachts rijdt, zal hij elke dag in een andere Franse of zelfs buitenlandse stad bezocht kunnen worden. Hij zal worden verhuurd aan ondernemingen die in de tentoonstellingsrijtuigen diverse manifestaties ter ontwikkeling van hun bedrijf zullen kunnen beleggen (organiseren van wedstrijden, uitreiking van documenten of (…)