Met de medewerking van diverse spoorwegnetten, heeft de UIC, ten noorden van de poolcirkel, een reeks proefnemingen ondernomen met de automatische koppeling. Het ging hier om het testen van het gedrag en de weerstand van het thans toegepaste materieel in de meest ongunstige weersgesteldheden. Tot deze proeven werd besloten tijdens een bijeenkomst te Mindem, die door het onderzoekcentrum van de DB georganiseerd werd. Ze hadden plaats op de lijn van Trondheim (Noorwegen) naar Ange (Zweden).
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 200 (04 1973)

200 (04 1973)
Articles
-
UIC: Automatische koppeling wordt in poolcirkel getest
12 juni, door Rixke -
USA: Revolutionair project voor openbaar vervoer
13 juni, door RixkeDe Amerikaanse regering heeft besloten deel te nemen aan de financiering van een revolutionair project voor openbaar vervoer dat in de stad Denver zal worden beproefd. Dit systeem dat „Private Rapid Transport” (PRT) genoemd wordt, zal helemaal automatisch werken. De gebruiker kan zelf zijn voertuig bestellen. Een reiziger die in een station arriveert, kan het eerstvolgend voertuig doen stoppen door op een knop te duwen. Zodra hij in het voertuig zit, hoeft hij slechts een nieuwe knop in te (…)
-
Duitsland (BR):Een roltrottoir voor reiskoffers
8 juni, door RixkeDe spoorwegen zoeken reeds lang naar een afdoende oplossing voor de ongemakken die de reizigers ondervinden bij het slepen van hun koffers in de stations. Vanwege het gemis van een goed georganiseerde bagagedragers-dienst huldigden reeds heel wat netten het „doe-het-zelf-principe”: ze geven de reiziger een wagentje om zijn bagage zelf te versjouwen. Maar daarmee zijn alle moeilijkheden nog niet van de baan aangezien het gebruik van deze wagentjes op trappen en roltrappen onmogelijk is! Nu (…)
-
Japan: Magnetische ondersteuning
10 juni, door RixkeMet het oog op het aanleggen, in 1980, van een spoorlijn met zeer grote snelheid, wat niet meer volgens de normen van de klassieke spoorweg zou gebeuren, experimenteren de Japanse Staatsspoorwegen verder met voertuigen welke magnetisch ondersteund of opgeheven worden. In het opzoekingscentrum te Kunitachi werd een korte proeflijn van 220 m aangelegd waarop een klein voertuig van aluminium (4 x 2 m) rijdt, uitgerust met een synchrone lineaire motor en een met helium afgekoelde magnetische (…)
-
UIC: Een nieuwe president
11 juni, door RixkeDe algemene vergadering van de Internationale Spoorweg Unie (UIC) heeft op 13 december 1972 in Parijs een nieuwe president gekozen, de heer Filippo Bordoni, directeur-generaal bij de Italiaanse Staatsspoorwegen (FS). De nieuwe UIC-voorzitter, die industrieel ingenieur is, heeft zich vooral beziggehouden met operationele problemen op het stuk van de organisatie en de coördinatie van het spoorwegverkeer. Hij was achtereenvolgens werkzaam te Bologna, Milaan en Genua. In 1969 werd hij in Rome (…)
-
Spanje: Modernisering van het net
9 juni, door RixkeHet 3e ontwikkelingsplan (1972-75) voorziet in de herstructurering van het Spaanse vervoer; de Spaanse regering wil inderdaad een deel van het wegvervoer (dat tegenwoordig 3/4 van het totale goederenverkeer onderhoudt) overhevelen naar het vervoer per spoor, ten einde dit laatste te beschermen en aldus de slijtage van de wegen te keer te gaan en het verkeer in de steden te ontlasten.
De getroffen maatregelen omvatten o.m. een gevoelige verhoging van de verkeersbelasting, de vermindering (…) -
Kleinere risico’s aan de overwegen
27 april 2015, door RixkeDe dieselvoertuigen die hoofdzakelijk op secundaire spoorlijnen circuleren, hebben, vanwege het toenemend autoverkeer op de onbewaakte overwegen, af te rekenen met een gevaar voor botsingen dat hoe langer hoe groter wordt.
Dergelijke botsingen hebben meestal ernstige gevolgen, vooral wanneer hierbij een zwaar wegvoertuig betrokken is. Wegens zijn lichte constructie heeft een motorwagen immers minder stevige kopwanden.
Dat die gevolgen ook voor het personeel vaak catastrofaal kunnen zijn, (…) -
Risques atténués aux PN
24 octobre 2012, par RixkeL’intensité sans cesse accrue de la circulation routière, en particulier aux abords des passages à niveau, expose nos engins de traction diesel - surtout affectés à la desserte des lignes secondaires - à des risques de collision de plus en plus fréquents.
Ces collisions peuvent avoir des conséquences très graves, surtout quand on connaît le gabarit actuel de certains véhicules routiers. En effet, on sait que nos autorails ont les parois d’about relativement fragiles. Ces conséquences (…) -
UIC-nummering van het goederenmaterieel
16 april 2009, door RixkeAlgemeenheden
Sedert enkele jaren reeds heeft de Internationale Spoorweg Unie (UIC) een nieuwe nummering voorgeschreven voor het goederenmaterieel van de spoorwegnetten die ze groepeert.
Deze nieuwe gecodeerde nummering was gemotiveerd door duidelijk omlijnde oogmerken : de nummering van het goederenmaterieel op al de bij de UIC aangesloten netten normaliseren ; volledige inlichtingen inwinnen voor elk voertuigtype, ten einde de uitwisseling van technische inlichtingen te (…) -
In het spoor van Uilenspiegel
6 juni, door RixkePer trein en per fiets ...
„Het vlakke land dat het mijne is” Will Ferdy
Alvorens ons te wagen aan een proeve van toeristische kroniek, zouden wij onze niet ingewijde lezeressen en lezers erop attent willen maken dat de bagagewagens nog altijd fietsen meevoeren en dat sommige daartoe zelfs speciaal uitgerust zijn.
Dit gezegd zijnde, nodigen wij allen uit die nog een stel flinke benen hebben – de leeftijd doet er weinig toe en de anderen zijn ook welkom – tot een uitstapje dat met de (…)