Enkele verwezenlijkingen wat de constructie van gespecialiseerde wagens betreft
De isolatie
In ons eerste artikel hebben wij de verschillende typen van materieel omschreven die voor de trafiek onder geleide temperatuur gebruikt worden. Ze hebben alle één punt gemeen: de geïsoleerde kast. De isolatie wordt bekomen door een poreuze stof te plaatsen tussen de binnen- en buitenwanden van de wagen. In het begin gebruikte men uitgezette kurk. Thans neemt men zijn toevlucht tot glaswol en tot (…)
Accueil > Mots-clés > Wagons/Wagens > I
I
Articles
-
Onder het stelsel van de geleide temperatuur (III)
25 februari 2009, door Rixke -
Les bananes
11 novembre 2015, par RixkeDu vert paradis des forêts originelles, arrachées au soleil qui devait les murir, elles sont venues, ballottées par les flots, vers nos ciels gris...
Après avoir connu les cales sans lumière, elles crurent revoir le jour dans des mains d’hommes...
Mais ceux-ci les replongèrent dans la nuit sur le ruban sans fin d’un pont rabattu qui les fit passer de la mer à la terre pour leur dernier voyage.
Et c’est dans un frisson qu’elles se sentent emportées vers les nouvelles ténèbres des wagons (…) -
Le transport ferroviaire des denrées périssables sous régime de la température contrôlée (III)
20 novembre 2021, par RixkeQuelques réalisations en matière de construction de wagons spécialisés
L’isolation
Dans notre premier article, nous avons défini les divers types de matériels utilisés dans le trafic sous température dirigée. Ils ont tous un point commun : la caisse isolée. L’isolation s’obtient en enfermant une matière poreuse entre les parois internes et externes du wagon. A l’origine, on utilisait le liège expansé. Actuellement, on s’oriente vers la laine de verre et des matières à base de résine (…) -
Koelwagens met elektrische ventilatie
25 februari 2009, door RixkeTer vervanging van de vroegere koelwagens, die niet meer aan de huidige eisen betreffende het vervoer van bederfelijke goederen beantwoorden en, derhalve, aan de dienst onttrokken werden, heeft onze Maatschappij 100 nieuwe tweeassige wagens in gebruik genomen. Hun voornaamste kenmerken voldoen aan de voorschriften die het UIC-ORE voor de standaardkoelwagens type 1 (er is ook een type 2 voorzien) bepaald heeft. Ze zijn gebouwd volgens het continentaal profiel en kunnen in ijlgoedtreinen (…)
-
De bananen
15 april 2013, door RixkeUit het groene paradijs van het maagdelijk oerwoud, ontrukt aan de stralende zon die hen moest doen rijpen, heen en weer geslingerd op of onstuimige baren, kwamen zij naar onze grijze hemel...
Na de bange uren in de duistere scheepsruimen, wilden zij opnieuw zich koesteren in het zonnelicht, gedragen door stoere mensenhanden...
Maar deze stortten hen weer in het nachtelijk duister langs de band zonder einde van een neerstrijkende brug, die hen overbracht van de zee naar de grauwe aarde, (…) -
Onder het stelsel van de geleide temperatuur (I)
26 mei 2014, door RixkeVoornaamste aspecten van deze kwestie Op het internationale vlak neemt het belang van het vervoer onder “geleide temperatuur” meer en meer toe. De spoorwegen hebben in deze specialiteit zeer belangwekkende technische en economische verwezenlijkingen op hun actief gebracht. Door de “geleide temperatuur” wil men aan een waar tijdens haar vervoer de beste omstandigheden van warmte of koude geven opdat zij niet alleen haar voedingswaarde zou bewaren, maar tevens goed verzorgd in de handel (…)
-
Wagons frigorifique à ventilation électrique
3 septembre 2014, par RixkeLes anciens wagons frigorifiques ne répondaient plus aux exigences actuelles du transport de6 denrées périssables ; ils ont été retirés du trafic. Pour les remplacer, notre Société a mis en service cent nouveaux wagons à deux essieux. Leurs caractéristiques principales satisfont aux prescriptions que l’U.I.C. - O.R.E. a définies pour les wagons frigorifiques normalisés du type 1 . Ils sont construits suivant le gabarit continental et peuvent être incorporés dans les trains de marchandises à (…)