Paul Delvaux is een zeer befaamd Belgisch kunstschilder, wiens œuvre zich, onder zijn meest typische gedaante, als een transponeren van de werkelijkheid in een droomwereld voordoet. Hij werd, in 1897, te Antheit, nabij Hoei, geboren, maar is sedert lange tijd in Brussel gevestigd. Delvaux is wat men zou kunnen noemen een vroegtijdig talent, doch, de ware aard van zijn persoonlijkheid ontdekte hij pas op middelbare leeftijd, meer bepaald in 1936, in het weerspiegelen van het denkbeeldige. De (…)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 101 (01 1965)
101 (01 1965)
Articles
-
Een wereld van magisch realisme... Paul Delvaux
27 oktober 2014, door rixke -
Frankrijk: De „vierspanningslocomotieven” CC 40.100
1 oktober 2023, door rixkeDe „vierspanningslocomotieven” van de reeks CC 40.100 zijn opgevat om op volle kracht (3.670 kW) te rijden onder de vier voornaamste spanningsstelsels die in Europa worden gebruikt. Zij worden gevormd door een enkele kast die rust op twee draaistellen met elk drie drijfassen, terwijl elk draaistel slechts een tractiemotor omvat die de drie assen aandrijft door tussenkomst van een tandwielenstel. Die locomotieven zijn voorzien van twee overbrengingen: de eerste maakt het mogelijk een snelheid (…)
-
Frankrijk: De BB 9291 en 9292
2 oktober 2023, door rixkeDe S.N.C.F, ontving van de industrie de laatste eenheden van een bestelling van 92 elektrische locomotieven van het type BB 9200 met gelijkstroom 1.500 volt, die een snelheid van 160 km/u kunnen bereiken. De laatste twee locomotieven van de reeks, de BB 9291 en 9292, werden lichtjes gewijzigd om een maximale snelheid te kunnen bereiken van 250 km/u, met het oog op de studie van de wegvastheid van het aandrijvings- en gesleepte materieel, de gedraging van de mechanische en elektrische (…)
-
België: „Zelfdragende” ladingen
28 september 2023, door rixkeOns bureau voor buitengewoon vervoer wordt meer en meer aangezet om het vervoer per spoor te bestuderen van lange en zware voorwerpen. Voor de stukken waarvan de eigen weerstand verdraagt dat ze als zelfdragende ladingen worden vervoerd (cilinderketels, brugdekken, profielstukken), werd er een eenvoudige en goedkope oplossing uitgewerkt met de aanpassing van twee bogiekoppels voor dergelijk vervoer. Daartoe hebben onze werkplaatsen bovenop elke bogie een spilbalk aangebracht die als steun (…)
-
France : Les BB 9291 et 9292
8 septembre 2023, par rixkeLa S.N.C.F. a reçu de l’industrie les dernières unités d’une commande de 92 locomotives électriques du type BB 9200 à courant continu de 1.500 volts, dont la vitesse peut atteindre 160 km/h. Les deux dernières locomotives de la série, les BB 9291 et 9292, sont légèrement modifiées pour permettre une vitesse maximale de 250 km/h, en vue de l’étude de la tenue de voie des matériels moteur et remorqué, du comportement des parties mécanique et électrique des machines, de même que de la voie, du (…)
-
Grande-Bretagne : Une école pour chiens policiers
10 septembre 2023, par rixkeUne nouvelle école pour les chiens policiers du corps de police des Transports britanniques sera construite cette année à Aldenham, dans le Hertforshire. Elle remplacera celle de Hull, créée en 1909, à l’initiative du « North Eastern Railway ». La police canine cheminote compte environ 40 animaux, répartis dans les centres de Londres, Glasgow, Leeds, West Heartlepool. Carliste, Crewe et Derby. Leur corps sera porté à 75.
-
Belgique : Chargements « autoportants »
3 septembre 2023, par rixkeOn sollicite de plus en plus notre bureau des transports exceptionnels pour étudier l’acheminement par fer d’objets longs et lourds. Une solution simple et peu coûteuse a été mise au point pour les pièces (réservoirs, cylindres, tabliers de pont, profilés) dont la résistance propre n’exige pas que toute leur longueur repose sur le moyen de transport : on se sert de deux couples de bogies, auxquels nos ateliers ont adapté, à la partie supérieure, une traverse pivotante servant de support et (…)
-
Groot-Brittannië: De „trein van morgen”
5 oktober 2023, door rixkeDe B.R. hebben een prototype-treinstel in omloop gebracht, de X.P. 64, volledig in blauw en wit geschilderd, locomotief inbegrepen. De acht rijtuigen die 126 zitplaatsen bieden in 1e klasse en 272 in 2e klasse, werden, dank zij nieuwe inrichtingen op het gebied van geluiddemping, verwarming, luchtverversing, verlichting en toegang uiterst comfortabel ingericht.
-
S.N.C.F. CC 40100.
5 septembre 2011, par rixkeQuatre locomotives « quadricourant » numérotées CC 40101 à 40104 ont été construites en 1964. La première d’entre elles a été mise en service le 31 mai 1964 sur Paris-Bruxelles avec les nouvelles rames TEE.
CARACTERISTIQUES PRINCIPALES : symbole, CC ; voie, 1,435 m ; constructeurs partie électrique, Alsthom & A.C.E. de Jeumont ; partie mécanique, Alsthom ; puissance continue, 5.650 ch ; vitesses max., 160/240 km/h ; poids en ordre de marche, 104 tonnes ; charge par essieu, 17,300 (…) -
Norvège : La nouvelle ligne Bergen-Arna-Tunestveit
12 septembre 2023, par rixkeL’ancienne ligne, longue de 32,3 km, a été remplacée depuis le 1er août dernier par une nouvelle voie (11,2 km) dont 10,9 km sont sous tunnel. Quelque 14.300 m³ de terre ont été déblayés et 320.000 m³ de rochers extraits par explosifs pour construire les tunnels et les tranchées. Les blocs de rochers, transformés en 480.000 m³ de pierres cassées, servirent à la construction du sol de la gare d’Arna, à la fondation du futur quai d’Arnavag, au comblement du lac Store Lungegardsvann et à (…)