Op 14 oktober 1897, toen de gemiddelde snelheid der treinen vrijwel niet hoger lag dan veertig kilometer per uur, slaagde de Fransman Clement Adler erin, voor het eerst een vliegende machine te laten opstijgen. Enkele jaren later namen de gebroeders Wright, in Amerika, de fakkel over, vervolgens de Braziliaan Santos-Dumont, daarna de Fransen Farman en Voisin. Op 25 juli 1909 stak een andere Fransman Blériot, aan boord van een eendekker, het Kanaal over. Het vliegtuig was op weg om de (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 110 (10 1965)
110 (10 1965)
Articles
-
Wanneer de trein zich met het vliegtuig meet
24 november 2014, door rixke -
Frankrijk: Le Mans - Rennes onder spanning
15 december 2023, door rixkeHet in dienst stellen, op 1 juli 1965, van de elektrische tractie lussen Laval en Rennes betekende de voltooiing van de elektrificatie van de lijn Le Mans - Rennes, die de S.N.C.F. in 1962 had aangevangen. Ofschoon de lijn Parijs - Le Mans gevoed wordt met gelijkstroom 1.500 volt, heeft men de eenfazige stroom 25.000 volt en 50 Hz gekozen om haar verlengstuk Le Mans - Rennes uit te rusten; de overgang tussen de twee stroomstelsels gebeurt enkele kilometers voorbij Le Mans en wel zonder (...)
-
Italië: Nieuwe lijn tussen Cosenza en Paola
17 december 2023, door rixkeTussen Cosenza en Paola zal een nieuwe lijn gelegd worden op een ander en minder heuvelachtig tracé. Dank zij deze moderne lijn, met enkel spoor, zal het verkeer naar Cosenza verbeterd kunnen worden. Ze zal tegelijkertijd een verbinding vormen tussen de verkeersaders van de Tyrrheense en de Ionische zee. De maximale helling zal 11,5 ‰ bedragen en de minimale straal der bochten 600 m. Er zal een tunnel gebouwd worden van 15,040 km. waarvan een tussenvak met dubbelspoor zal uitgerust zijn.
-
Suède : Voitures pour trains rapides
29 novembre 2023, par rixkeDepuis 1958, 313 voitures pour trains rapides ont été commandées par les Chemins de fer suédois. Conçue pour des vitesses de 130 km.-h., cette série de véhicules comprend des voitures mixtes de 1re et de 2e classe, des voitures de 2e classe et des voitures de 1re classe. Celles-ci seront bientôt en service. Elles comportent 40 places « assis » réparties entre deux salons et deux compartiments. L’un des salons peut recevoir 17 personnes et l’autre 11, et les deux compartiments 6 personnes (...)
-
De verlichting der rijtuigen
23 januari 2009, door rixkeVan de olielamp tot de gasverlichting
Gedurende lange tijd werden de rijtuigen verlicht met aan het plafond bevestigde lampen waarin koolzaadolie of petroleum brandde. De lichtbron van die lampen was evenwel zo gebrekkig dat, omstreeks 1850, de reizigers die verlangden te lezen, in de stations tegen lage prijs individuele kaarslantaarns konden kopen.
De oude lampen met platte brander verspreidden slechts een walmend en flakkerend licht, en de olie, die wel eens afdruipte, bevlekte de (...) -
Italie : Nouvelle ligne entre Cosenza et Paola
28 novembre 2023, par rixkeUne nouvelle voie sera posée entre Cosenza et Paola, sur un tracé différent et moins accidenté que l’actuel. Cette ligne à voie unique, mais moderne, permettra d’améliorer les communications vers Cosenza et constituera, en même temps, une liaison entre les artères des mers Tyrrhénienne et Ionienne. La déclivité maximale sera de 11,5 ‰ et le rayon minimal des courbes de 600 mètres. On construira un tunnel de 15,040 km., dont un tronçon intermédiaire sera à double voie.
-
U. S. A. : Trains rapides de luxe à étage
30 novembre 2023, par rixkeLe « Chicago et North Western Railway Company » a mis en service deux rames composées uniquement de voitures à étage, dotées d’un confort et d’un luxe remarquables. Ces deux nouveaux trains, « Flambeau 400 » et « Péninsule 400 », circulent entre Chicago, Milwaukee et Green Bay, l’un d’eux prolongeant son parcours jusqu’à Escanaba et Ishpeming, dans le Michigan supérieur.
Les voitures ont une hauteur de 4,826 mètres et offrent 96 places « assis ». L’insonorisation y est excellente. (...) -
Gestuwd door de tijd (IX)
23 maart 2015, door rixkeHoofdstuk III Niets is kostbaarder dan de tijd, want hij is de prijs van de eeuwigheid. L. Bourdaloue.
De juiste tijd
Noch de “mensen van Spy” , onze verre voorvaders uit het palaeolitische tijdperk, noch de herders uit het Land van Chaldaea over wie de Bijbel zijn pittige verhaaltjes ontspint, hadden een uitgebreid of nauwkeurig begrip van de tijd. Zij kenden de afwisseling van dag en nacht uit de opeenvolging van klaarte en donkerte, van arbeid en rust. Rondom zich, zagen zij dat (...) -
U. S. A.: Luxe-sneltreinen met verdieping
19 december 2023, door rixkeDe „Chicago and North Western Railway Company” heeft twee stellen in bedrijf genomen die uitsluitend samengesteld zijn uit rijtuigen met verdieping, uitgerust met een merkwaardig comfort en luxe. Die twee nieuwe treinen, „Fakkel 400” en „Schiereiland 400”, rijden tussen Chicago, Milwaukee en Green Bay, een ervan verlengt zijn parcours tot Escanaba en Ishpeming in Michigan.
De rijtuigen hebben een hoogte van 4,826 m. en bieden 96 zitplaatsen. De geluiddemping is uitstekend. De toegang (...) -
L’éclairage des voitures
17 décembre 2014, par rixkeDe la lampe à l’huile à l’éclairage au gaz.
Pendant longtemps, l’éclairage des voitures à voyageurs fut assuré par des lampes à huile de colza ou à pétrole, fixées au plafond. Ces lampes suffisaient si peu que, vers 1850, dans les gares, on vendait à bas prix, aux voyageurs qui désiraient lire, des lanternes individuelles à bougie.
Les anciennes lampes à bec plat ne donnaient qu’une lumière fumeuse et vacillante, et l’huile, en suintant parfois, tachait les vêtements des voyageurs. En (...)