De spoorwegmaatschappij van Virton Spoorwegkoorts in het land van Gaume
In 1858 werd de lijn “Brussel - Aarlen” over de hele lengte geëxploiteerd en het jaar daarop liep ze al door tot Luxemburg. Het tracé van deze internationale lijn werd zo economisch mogelijk ontworpen (geen tunnels, weinig belangrijke kunstwerken) en talrijke plaatsen in de Ardennen en in de Gaume werden vermeden. Zo liet het spoor de stad Virton links liggen, maar het duurde niet lang voordat plaatselijke belangen (...)
Accueil > Mots-clés > Infrastructure/Infrastructuur > Remise/Stelplaats
Remise/Stelplaats
Articles
-
De spoorwegen in de provincie Luxemburg (II)
26 novembre 2012, par rixke -
Les drapeaux de la sécurité sont hissés
11 mars 2015, par rixkePour protéger l’homme, il faut le conseiller, le guider. Il faut donc le connaître : tâche ardue, sans doute, mais combien attachante. Ce doit être un souci constant pour tous ceux qui exercent une autorité. M. De Vos, directeur général, 1958. Un effort spécial de prévention doit être centré sur les occupations marginales, sur les débutants, sur les changements... bref, sur tous les moments où l’on peut estimer que l’homme est moins familiarisés avec sa tâche. M. Faveros, (...)
-
De uitreiking van de veiligheidsvlaggen aan de laureaten van de wedstrijd 1960
26 mei 2014, door rixkeUitzonderlijke prestaties Geen enkele van de 3.763 werklieden die groep Hasselt, de C.W. Leuven inbegrepen, thans telt, heeft tijdens de maand mei 1961 een ongeval opgelopen! Het is de eerste maal dat wij in onze statistieken zulk prachtig resultaat mogen boeken! Laten wij ook nog vermelden dat op de groep Antwerpen, de C.W. Mechelen inbegrepen, hetzij voor een totaal van 7.004 arbeiders, gedurende dezelfde periode maar acht ongevallen te betreuren vielen.
-
Onze campagne voor meer veiligheid
30 december 2021, door rixkeEen noodtoestand! Het was reeds lang geweten dat met de vooruitgang van de techniek, het werk- en levenstempo verhoogden doch ook dat de arbeidsongevallen steeds maar toenamen.
Wanneer we voor onze Maatschappij het bilan van 1952 opmaakten dan telden we voor onze werklieden niet minder dan 9773 werkongevallen.
Stel u voor: elk jaar 1 gekwetste voor elke 5 arbeiders; dat was het dubbel van vóór de oorlog 1940-1945. En waar ging het eindigen ?
De ommekeer!
Om deze sociale moderne (...) -
De plechtige uitreiking van de veiligheidsvlaggen aan de laureaten van de wedstrijd 1957
26 augustus 2013, door rixke -
Quand nous nous préservons ...
20 novembre 2013, par rixkeLa situation devenait alarmante
Depuis la fin de la guerre, le nombre des accidents du travail continuait d’augmenter de façon alarmante. Qu’on en juge : en 1952, les accidentés en service étaient deux fois plus nombreux que pendant la période 1934-1936 ; nos ouvriers, les plus atteints, comptaient 9.773 camarades touchés, soit presque 1 d’entre eux sur 5.
Nous réagissons
Il était grand temps de réagir. En 1953, la Société commença une campagne spéciale pour lutter contre cette (...)