Monsieur Joseph Wolgarten, un de nos amis pensionnés de Welkenraedt, a réalisé une reproduction particulièrement fidèle de « l’Eléphant », une des locomotives qui assura aux temps héroïques la liaison Bruxelles-Malines. Nous sommes allés y voir de près : cet « Eléphant » ne trompe pas, la copie est bien conforme. Nous en avons profité pour poser quelques questions à l’ingénieux artisan. M. Wolgarten, comment l’idée vous est-elle venue de reconstituer « l’Eléphant » ? Bien qu’âgé de 76 ans... (…)
Accueil > Mots-clés > Locomotives à vapeur/Stoomlocomotieven > L’Elephant
L’Elephant
Articles
-
« L’Eléphant », copie conforme
21 novembre 2012, par Rixke -
„De Olifant” in het Paleis
13 januari 2024, door RixkeOp verzoek van het comité dat de tentoonstelling „Leopold I” organiseert, wordt de maquette van de locomotief De Olifant thans op een binnenhof van het Koninklijk Paleis geëxposeerd.
Op 5 mei 1835 vertrokken De Pijl, De Stephenson en De Olifant achtereenvolgens uit het station Brussel-Groendreef naar Mechelen, maar alleen De Olifant keerde naar de hoofdstad terug met 30 wagons waarin 900 reizigers plaats hadden genomen.
De machine die in het Paleis geëxposeerd wordt, is een levensgrote, (…) -
L’Eléphant au Palais
13 mars 2013, par RixkeA la demande du comité organisateur de l’exposition « Léopold 1er », la maquette de la locomotive L’Eléphant est en ce moment exposée dans la cour de Brabant du Palais Royal.
Le 5 mai 1835, La Flèche, Le Stephenson et L’Eléphant quittèrent successivement la gare de l’Allée Verte à Bruxelles vers Malines, mais ce fut L’Eléphant qui revint seul vers la capitale en tirant 23 chars à bancs et 7 berlines, ces 30 voitures transportant 900 voyageurs.
L’engin exposé au Palais n’est qu’une (…) -
De geschiedenis van de spoorwegen
30 juni 2014, door RixkeGroot-Brittannië had slechts de aanleg van baanvakken met een lokaal belang aan de particuliere onderneming toevertrouwd.
België mag de eer opeisen het eerst een volledig spoorwegnet te hebben ontworpen.
Na de revolutie van 1830, besloot de Regering een spoorweg te laten ontwerpen die Antwerpen met de Maas en de Rijn zou verbinden. Men vreesde, inderdaad, dat Holland de handelsbetrekkingen tussen onze haven, de zee en de twee stromen zou belemmeren. Deze opdracht werd aan de ingenieurs (…) -
Notre musée des chemins de fer
14 septembre 2012, par RixkeMusées ferroviaires.
Parce que le chemin de fer est une technique somme toute assez récente, parce que surtout cette technique est restée jeune en se renouvelant sans cesse, l’idée de la faire entrer au musée n’est pas venue des milieux cheminots. Si la plupart des réseaux d’Occident ont ouvert depuis peu des musées ferroviaires, c’est aux collections privées qu’on les doit. L’histoire du rail a toujours passionné des particuliers étrangers à son organisation, et cet intérêt, loin de (…) -
Le premier train en Belgique
27 juin 2012, par RixkeLa Grande-Bretagne avait laissé l’entreprise privée ne créer que des tronçons d’intérêt local. La Belgique dessina, la première, un réseau complet de voies ferrées.
Après la révolution de 1830, le Gouvernement prit un arrêté pour faire étudier un chemin de fer reliant Anvers avec la Meuse et le Rhin. On craignait, en effet, de voir la Hollande entraver les relations commerciales entre notre port, la mer et les deux fleuves. Cette mission fut confiée aux ingénieurs Simons et De Ridder. Le (…) -
Hoe het groeide
27 mei 2013, door RixkeDe beroemde Noorse schrijver Knut Hamsun verhaalt in zijn boek “Hoe het groeide” hoe, door taaie, onverdroten arbeid, een eenvoudig landwerker er toe kwam een woeste, onbewoonde streek om te bouwen tot vruchtbaar wei- en akkerland, en aldaar een rijk landbouwbedrijf te vestigen.
De gelijkenis, welke dit verhaal vertoont met de wijze waarop onze spoorweg ontstaan is en zich ontwikkeld heeft tot het dichte net dat we thans bezitten, heeft ons er toe aangezet de titel van het boek van Knut (…) -
Ons Spoorwegmuseum
10 november 2014, door RixkeSpoorwegmuseums
Omdat de spoorweg een techniek is die, alles samengenomen, vrij recent is, omdat die techniek vooral jong gebleven is dank zij haar bestendige vernieuwing, is het idee om ze in een museum onder te brengen niet in de spoorwegmilieu’s gegroeid. Indien de meeste netten uit West-Europa kortelings museums hebben geopend, dan hebben wij dat aan particuliere verzamelingen te danken. De geschiedenis van het spoor heeft steeds een menigte mensen geboeid die geen uitstaans hadden met (…) -
“De Olifant” zoals hij eruit zag!
27 april 2015, door RixkeJoseph Wolgarten, een gepensioneerd spoor man uit Welkenraedt, heeft een bijzonder getrouwe weergave gemaakt van de “Olifant”, een van de locomotieven die in de moeilijke aanvangsjaren van onze spoorwegen de verbinding Brussel - Mechelen onderhield. We zijn het werk van naderbij gaan bekijken, niet omdat wij aan de sprekende gelijkenis twijfelden, maar vooral omdat we even wilden praten met de vernuftige maker van dit pronkstuk.
— Vertel ons eens. mijnheer Wolgarten, hoe jij op het gedacht (…)