Wat betekent “BB”?
Omdat ze hun eigen tradities wilden in ere houden, zijn de Spoorwegadministraties vroeger nooit kunnen overeenkomen om een eenvormige benaming te geven aan hun stoomlocomotieven.
Onze machtige type 1, met haar voordraaistel, haar drie gekoppelde drijfwielen en haar achterbissel wordt 231 genoemd in Frankrijk, 462 in de Angelsaksische landen, en Pacific ... zo wat overal.
Voor de electrische- en dieselmachines, die ontstonden toen de gedachten zich reeds richtten (...)
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Série/Reeks 28
Articles
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De electrische locomotief BB
3 juni 2013, door rixke -
De tractiewerkplaats van Brussel-Zuid
7 avril 2021, par rixkeGigantisch, hoogwaardig : op maat gemaakt voor de locomotieven en treinen die er worden onderhouden !
De nieuwe tractiewerkplaats van Brussel-Zuid is inderdaad gebouwd voor het onderhoud van de HST-stellen op de trajecten Londen-Brussel en Parij s-Brussel-Amsterdam-Keulen (PBKA) in samenwerking met soortgelijke werkplaatsen van SNCF, BR en DB. Ook de Thalys-stellen zullen van die nieuwe uitrusting profiteren. Alles is er geïnformatiseerd, maar toch blijft het een gezellige werkplaats (...) -
Elektrische locomotief reeks 28
8 februari 2008, door rixkeAlgemene kenmerken Bouwjaar 1949 Bouwer Baume-Marpent Type Bo’Bo’ Effectief 3 Nummering 28 01-03 Stroomtype 3kV Max. asbelasting 21t Massa ritklaar 84t Vermogen doorlopend 1620kW uur 1985kW Max. snelheid trein 130 km/u. alleen 120 km/u. Max. trekkracht bij aanzetten 196 kN Grensprofiel NMBS Mechanische kenmerken Doorlopen bochtstraal 125 m Draaistel met centrale spil BM Wieldiameter nieuw 1262 mm Rembediemng Oerlikon Ophanging primaire schroefveren secundaire bladveren (...)
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L’atelier de traction de Bruxelles-Midi
7 avril 2021, par rixkeGigantesque, sophistiqué : à la mesure des locomotives et des trains qui y sont entretenus !
Le nouvel atelier de traction de Bruxelles Midi a été en effet construit pour entretenir les rames TGV des liaisons Londres-Bruxelles et Paris-Bruxelles-Amsterdam-Cologne (PBKA), en collaboration avec des ateliers similaires de la SNCF, des BR et de la DB. Les rames Thalys bénéficieront également de ces nouveaux équipements.
Si tout y est informatisé, il n’en demeure pas moins un atelier (...) -
Locomotive électrique série 28
26 novembre 2012, par rixkeCaractéristiques générales
Année de construction 1949 Constructeur Baume-Marpent Type Bo’Bo’ Effectif 3 Numérotation 28 01-03 Type de courant 3kV Charge maximum par essieu 21t Masse en ordre de marche 84t Puissance continue 1620kW unihoraire 1985kW Vitesse maximum train 130 km/h. à vide 120 km/h. Effort maximum de traction au démarrage 196 kN Gabarit SNCB
Caractéristiques mécaniques
Rayon courbe de circulation 125 m Bogie avec pivot central BM (...) -
La locomotive électrique BB
5 juillet 2010, par rixkeQue veut dire « BB » ?
Respectueuses des traditions propres à chaque pays, les administrations de chemin de fer n’ont jamais pu se mettre d’accord pour appliquer une dénomination uniforme à leurs locomotives à vapeur. Notre puissante type 1 avec son bogie directeur à l’avant, ses trois roues motrices couplées par bielles et son bissel à l’arrière, s’appellera 231 en France, 462 dans les pays anglo-saxons, et Pacific... un peu partout dans le monde.
Pour les machines électrique et (...)