De stuwdam van de Eau-d’Heure.
Het Ministerie van Openbare Werken heeft beslist een belangrijke stuwdam te bouwen te Silenrieux op de Eau-d’Heure die ontspringt in het zuiden van de provincie Namen en uitmondt in de Samber te Marchienne-au-Pont. Deze hoofdstuwdam zal, zoals de plattegrond aantoont, worden aangevuld met andere bijkomstige stuwen.
De argumenten die voor een dergelijke onderneming pleiten, zijn: De immer stijgende behoefte aan zuiver water voor industriële doeleinden; De (…)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 160 (12 1969)

160 (12 1969)
Articles
-
De lijn Charleroi - Mariembourg blijft behouden
19 november 2012, door Rixke -
Les travaux de transformation à Berchem
10 mars, par RixkePar d’importants travaux, on transforme des installations ferroviaires dans la région anversoise. Ces entreprises ont un double but.
En premier lieu, la ligne 59 de Gand à Anvers rive gauche, que l’on met à double voie et que l’on électrifie entre Saint-Nicolas et Anvers, est déviée vers le nouveau tunnel et est raccordée, via ce dernier, aux installations existantes sur la rive droite (voir schéma n° 3). En débouchant du tunnel ferroviaire sur la rive droite, la ligne court, parallèlement (…) -
Experimentele turbotreinen
20 augustus 2017, door RixkeOp verzoek van de S.N.C.F. zal een Franse industriële groep twee turbotreinen bouwen, waarvan de ene voertuigen zou hebben met verstelbare kasten. Elke turbo-trein zal zijn samengesteld uit twee motorwagens met, daartussen, twee reizigersrijtuigen en een laboratoriumrijtuig. Elke motorwagen zal uitgerust zijn met twee gasturbines die een totaal vermogen ontwikkelen van 1.640 kW, of 3.280 kW voor een treinstel. De geproduceerde energie zal worden overgebracht op 12 elektrische tractiemotoren, (…)
-
De verbouwingswerken te Berchem
10 december 2012, door RixkeOp dit ogenblik worden er, in het Antwerpse, uitgebreide verbouwingswerken uitgevoerd aan de spoorinstallaties. Deze onderneming heeft een dubbel doel.
In de eerste plaats wordt de lijn 59 Gent - Antwerpen L.O., die thans tussen Sint-Niklaas en Antwerpen een geëlektrificeerd dubbelspoor krijgt, afgebogen naar de nieuwe Scheldetunnel en, via deze tunnel, aangesloten op de bestaande spoorinstallaties op de rechteroever (zie schema n° 3). Bij het verlaten van de spoorweg tunnel op de (…) -
La ligne Charleroi - Mariembourg sera maintenue
8 mars, par RixkeLe barrage de l’Eau d’Heure.
Le ministère des Travaux publics a décidé de construire à Silenrieux un barrage important sur l’Eau-d’Heure, qui prend sa source dans le sud de la province de Namur et se jette dans la Sambre à Marchienne-au-Pont. A ce barrage principal s’ajouteront d’autres digues de retenue accessoires, comme le montre le plan.
Les raisons qui justifient une telle réalisation sont les suivantes : Besoins toujours croissants d’eau propre pour l’industrie ; Soutien de (…) -
Wat vervoert de spoorweg per inwoner ?
2 september 2017, door RixkeDeel de massa goederen die jaarlijks op het spoorwegnet van een land vervoerd worden door het aantal inwoners en je bekomt de vervoerde massa per inwoner, maar vergeet niet dat dit cijfer schommelt naargelang het spoor al dan niet zware vervoeren doet of het een belangrijk transitovervoer bezit. Indien men een klassering opmaakt in de opgaande orde van de cijfers, vervoert de spoorweg jaarlijks per inwoner: 0,4 t in Portugal en Turkije; 0,9 t in Spanje; 1,1 t in Italië; 1,4 t in Denemarken; (…)
-
De Gotthardlijn heeft het druk
2 september 2017, door RixkeVan 1958 tot 1968 steeg de netto-tonnemaat van het goederenverkeer van 5,1 tot 9,3 miljoen ton, d.i. een verhoging van 82 %. Tijdens dezelfde periode klom het aantal vervoerde personen van 4,6 tot 7,4 miljoen, wat voor het reizigersverkeer een verhoging van 61 % betekent.
-
Turbotrains expérimentaux
13 mars, par RixkeLa SNCF a décidé de faire construire, par un groupement industriel français, deux turbotrains dont l’un comprendra des véhicules à caisses inclinables. Chaque turbotrain sera composé de deux motrices encadrant deux voitures à voyageurs et une voiture-laboratoire. Chaque motrice sera équipée de deux turbines à gaz développant au total une puissance de 1.640 kW, soit 3.280 kW pour une rame ; l’énergie produite sera transmise à 12 moteurs électriques de traction, par l’intermédiaire d’un (…)
-
Enkele statistieken (1968) over ons net
2 september 2017, door RixkeLengte van de geëxploiteerde lijnen (km) Niet geëlektrificeerde 3.156,50 Geëlektrificeerde 1.125,30 Stations, enz.: Stations 417 Aanhorigheden 418 Stopplaatsen 288 Onbewaakte overwegen: Zonder automatische signalisatie 2.526 Met automatische signalisatie 1.568 Bewaakte overwegen 738 Lijnen (km) uitgerust met het blokstelsel: Automatisch werkend 927 Met gesloten spoor door middel van met de seinen gekoppelde toestellen 743 Met gesloten spoor per telefoon 1.976 Geëxploiteerd met (…)
-
Intercontainer beleeft een verkeersaangroei
2 september 2017, door RixkeHet maandelijks vervoer van de Maatschappij Intercontainer is in één jaar tijd veertigmaal groter geworden. Zulks is te danken aan de aangroei van het transcontainervervoer over zee en aan een nieuw, continentaal vervoer, o.m. tussen Duitsland en Italië, enerzijds, tussen Duitsland en Frankrijk, anderzijds. Ook het vervoer per transcontainer tussen Benelux en Italië over Zwitserland neemt toe, zodat vanaf 28 september een tweede trein daarvoor werd ingelegd; deze trein die vanuit Amsterdam (…)