In het tijdschrift Railway Age, heeft G. Welty een artikel gepubliceerd over het vervoer van de XXIste eeuw. Hij droomt van een nationaal vervoernet, in de vaste overtuiging dat die droom werkelijkheid zal worden „omdat het moet”: het vervoer zal gecoördineerd moeten worden om het hoofd te bieden aan de behoeften.
De auteur is van mening dat men zal moeten heenstappen over de jarenlange discussies onder de verschillende vervoerwijzen; de wegvervoerders zullen hun mentaliteit moeten (…)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 165 (05 1970)

165 (05 1970)
Articles
-
Heeft het woord „spoorman” afgedaan?
18 april 2018, door Rixke -
Honderd jaar geleden
28 april 2018, door RixkeDe jeugd wil de wereld hervormen; zij heeft gelijk. Onlangs deed „LA TRIBUNE DE GENEVE” in dit opzicht nochtans opmerken dat „niets ergerlijker is dan jongelui die de wereld willen hervormen alsof zij de eersten waren om zich daarover te bekommeren. In werkelijkheid heeft elke generatie gepoogd de wereld te hervormen, en aan de som van die pogingen hebben de Westeuropeanen en de Noordamerikanen een fatsoenlijke levens-standaard te danken.”
"Van de beloften die de toekomst inzake (…) -
Southern Pacific Company. Reeks 9100 tot 9120.
1 augustus 2011, door RixkeIn 1961 werden te Bremen zes diesel-hydraulische locomotieven van Duitse makelij ingescheept voor Houston, in Texas. Die machines, type ML 4000 C’C’ van de bouwer, waren bestemd voor de Southern Pacific Company en de Denver & Rio Grande Western Railroad , die elk drie exemplaren besteld hadden. De twee compagnies wilden de hydraulische transmissie beproeven die in de Verenigde Staten niet bestaat voor de grote vermogens; bovendien zochten ze machines met een enkele kast die veel (…)
-
Japan : Een reusachtige tunnel
21 maart 2018, door RixkeEerlang zal een begin worden gemaakt met de bouw van een onderzeese spoorwegtunnel tussen de eilanden Honsjoe en Hokkaido. Die tunnel - de langste ter wereld - zal 70 km meten.
-
Southern Pacific Company. Série 9100 à 9120.
1er août 2011, par RixkeEn 1961, six locomotives diesel-hydrauliques de fabrication allemande ont été embarquées à Bremen à destination de Houston, au Texas. Ces machines, type ML 4000 C’C’ du constructeur, avaient été commandées par moitié par la Southern Pacific Company et par le Denver & Rio Grande Western Railroad , qui voulaient éprouver la transmission hydraulique, inexistante aux Etats-Unis pour de grandes puissances, et bénéficier d’engins à caisse unique beaucoup plus puissants que leurs confrères (…)
-
U.S.A. : Controle van de koelwagens
14 april 2018, door RixkeWanneer de koelinstallatie van een wagen te onpas uitvalt, kan de lading hierdoor voor een groot gedeelte en zelfs volledig verloren gaan. Daarom worden er thans proeven gedaan om een controle op de werking van die installaties tijdens het rijden uit te voeren.
De heersende temperatuur en het nummer van de wagen worden in code overgemaakt aan een centrale verreschrijver en dit door zenders die in elke wagen geplaatst, zijn en die in verbinding gesteld kunnen worden met ontvangposten die op (…) -
Italië : De nieuwe lijn Rome - Florence
17 maart 2018, door RixkeDe F.S. hebben hun goedkeuring gehecht aan het ontwerp van de drie nieuwe baanvakken (97 km) van de nieuwe lijn - de „Diretissima” - van Rome naar Florence. Het gaat hier om de baanvakken Settebagni - Orvieto, Orvieto - Citta delle Pieve en Incisa - Rovezza.
De nieuwe lijn zal 60 kilometer korter zijn, zulks dank zij het bouwen van talrijke kunstwerken, waaronder een tunnel van 5.976 m in het massief van Soratte en een viaduct, nabij Orvieto, van 5 372 m, met 210 spanwijdten. -
Zwitserland : Een particuliere spooraansluiting voor reizigers
31 maart 2018, door RixkeDe opslagplaatsen van de „Grands Magasins Jelmoli” van Zurich waren over een twaalftal verschillende plaatsen verspreid. Om die versnippering te verhelpen, werd er een grote opslagplaats gebouwd te Otelfingen, op 25 km van Zurich, langs de spoorlijn Oerlikon - Wettingen, op een betrekkelijk verre afstand van het station Otelfingen.
Sedert een jaar rijdt de „Jelmoli-trein” ongeveer de helft van het personeel naar Otelfingen en brengt hij het ’s avonds terug naar zijn vertrekpunt. Dank zij (…) -
Waar staat de automatisering bij de N.M.B.S.? (VII)
2 mei 2018, door RixkeNaar een cybernetisch beheer
Het goederenvervoer is de wisselvallige sector van de spoorwegen in die zin dat men, bij wijze van spreken, vandaag nooit weet hoe hij er morgen zal uit zien.
Voor het reizigersvervoer ligt het probleem wel anders. Vanzelfsprekend kent men niet precies het aantal reizigers die zich op een bepaalde dag, een bepaald uur, voor een bepaalde trein zullen aanmelden. Maar het vervoer biedt voldoende constanten om, dank zij de ondervinding, vooruitzichten op te (…)