De mogelijkheid om de Staatsspoorwegen te verbinden met het Europese net schijnt vaste vorm aan te nemen als gevolg van de ontdekking van belangrijke nikkelertslagen nabij het Ohridmeer, aan de grens tussen Joegoslavië en Albanië.
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 174 (02 1971)

174 (02 1971)
Articles
-
Albanië
4 mei 2019, door Rixke -
Sovietskaya Zeleznaya Doroga Type CzME3. - Ceskoslovenske Statny Drahy Reeks T 669
7 september 2019, door RixkeTot 1964 hadden de Sovjetrussische Spoorwegen geen zware rangeerlocomotieven van meer dan 1 000 pk die in staat waren treinen van 5 000 t te vormen aan de rangeerheuvel. In hetzelfde jaar heeft de Czechoslowaakse industrie een dieselelektrische locomotief uitgewerkt die aan deze eis beantwoordde. De SZD bestelden hiervan 310 exemplaren die het kenteken CzME3 kregen. Die locomotieven kunnen 6 000 liter brandstof opslaan, wat hun de mogelijkheid biedt gedurende meer dan een week rangeer- (…)
-
Nederland: Nieuwe „vam”-wagens
25 mei 2019, door RixkeNa veertig jaar dienst werden 70 zelflossende „vam”-wagens, gespecialiseerd in het transport van vuilnis, naar de schrootbelt verwezen. Ze onderhielden een geregelde dienst tussen verschillende steden van het land en het werkterrein van Wijster. Met het vervoeren van miljoenen en miljoenen tonnen afval legden ze op een jaar een afstand af die de omtrek van de aarde evenaart.
Dit materieel wordt nu vervangen door „container”- wagens met elektrohydraulische zelflossing. Een eerste reeks van (…) -
Frankrijk - Groot-Brittannië: De tunnel onder het Kanaal
11 mei 2019, door RixkeEerstdaags zullen er aan de Franse en Britse regeringen nieuwe voorstellen gedaan worden door een financieel consortium, samengesteld uit drie internationale financiële groepen, Franse, Britse en Amerikaanse.
In akkoord met de regeringen heeft dat consortium tot taak de nodige kapitalen te leveren, d.i. ongeveer vier miljard Franse frank. Eens voltooid zou de tunnel aan de B.R. en aan de S.N.C.F. worden overgedragen.
Daar er een nieuw onderzoek nodig is betreffende de kosten, de (…) -
Sovietskaya Zeleznaya Doroga. Type TchME3. - Ceskoslovenske Statny Drahy. Série T 669.
23 janvier 2012, par RixkeJusqu’en 1964, les chemins de fer soviétiques ne disposaient pas de locomotives de manœuvres lourdes d’une puissance supérieure à 1.000 ch, capables de former des trains de 5.000 t à la butte. Cette année-là, l’industrie tchécoslovaque mit au point une locomotive diesel-électrique répondant à ces exigences. Les SZD en commandèrent 310 exemplaires qu’ils désignèrent TchME3 . Ces locomotives emportent 6.000 litres de carburant, ce qui leur permet de rester engagées aux services des manœuvres, (…)
-
1968-1970: Het vervoer per spoor van transcontainers verviervoudigd...
25 februari 2009, door RixkeHet is reeds vijf jaar geleden dat de eerste grote containers, transcontainers genoemd, hun intrede hebben gedaan in onze Belgische havens. Deze moderne transporttechniek bracht een grondige ommekeer teweeg in de economie van het traditionele vervoer over zee [[Zie Het Spoor van maart 1967, augustus 1968 en april 1969] en plaatste de firma’s belast met de overslag in de havens alsook de vervoerders te land voor enorme problemen. Om dat nieuw transport te verzekeren, diende inderdaad het (…)
-
België: De bediening van Brussel
6 april 2019, door RixkeHet reizigersverkeer dat ’s morgens in Brussel samenstroomt en ’s avonds naar de periferie terugkeert, groeit geregeld aan. De treinen die deze reizigers vervoeren, zijn ofwel treinen van de basisdienst die volgens een gecadanceerde dienstregeling door de Brusselse agglomeratie rijden, ofwel „werknemers”-treinen die, na hun cliënteel in de verschillende stations van de agglomeratie te hebben afgezet, hun rit op de nabijgelegen opstelsporen te Vorst en te Schaarbeek eindigen.
De (…) -
België: „Haine-St-Pierre, noeud ferroviaire du Centre”
13 april 2019, door RixkeHet tweede boekdeel van dit werk van Paul Vanbellingen handelt over de periode 1918-1970. De auteur evoceert de wederopleving van het spoor in het Centrum na de eerste wereldoorlog, de staking van 1923, de uittocht van 1940, de bezetting, de bombardementen van de installaties, de evolutie van de verschillende diensten sedert de Bevrijding. Dank zij portretten die hij hier en daar in zijn boek schetst en enkele foto’s in prentkaartformaat, krijgt de lezer een beeld van chefs en van een heel (…)
-
U.I.C.: De Europeanisering van de aankopen
15 juni 2019, door RixkeDe bevoorradingscommissie van de Internationale Spoorwegunie streeft ernaar de aankopen van de netten te harmoniëren. Ze heeft een eerste proef gedaan met de netten van negen landen: België, Denemarken, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden en Zwitserland, die bestellingen van rollend materieel hebben gegroepeerd (trekhaken, veerschakels en lagervoeringen).
De resultaten waren afdoend; de commissie hoopt dan ook dat een gemeenschappelijke aankooppolitiek zich verder (…) -
Turkije-Iran
1 juni 2019, door RixkeDe spoorverbinding tussen Turkije en Iran is praktisch voltooid. Alleen de overladingsinstallaties op het Van-meer moeten nog worden afgewerkt.