Het is reeds vijf jaar geleden dat de eerste grote containers, transcontainers genoemd, hun intrede hebben gedaan in onze Belgische havens. Deze moderne transporttechniek bracht een grondige ommekeer teweeg in de economie van het traditionele vervoer over zee [[Zie Het Spoor van maart 1967, augustus 1968 en april 1969] en plaatste de firma’s belast met de overslag in de havens alsook de vervoerders te land voor enorme problemen. Om dat nieuw transport te verzekeren, diende inderdaad het (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 174 (02 1971)
174 (02 1971)
Articles
-
1968-1970: Het vervoer per spoor van transcontainers verviervoudigd...
25 februari 2009, door rixke -
België: Het Kangoeroevervoer.
27 april 2019, door rixkeHet in dienst stellen van het centrum Antwerpen-Schijnpoort heeft voor het kangoeroenet een belangrijke industriële- en havenzone ontsloten.
Zoals men weet bestaat de kangoeroetechniek uit het vervoer van opleggers op speciaal uitgeruste wagens. Deze wagens zijn, tussen hun twee langsliggers, voorzien van twee in langsrichting aangebrachte geleiderails waarop de opleggers rijden. Deze rails kunnen twee standen innemen: de hoge stand, voor het rijden van de ene wagen op de andere; de lage (...) -
Een ondervloerprofileerdraaibank voor locomotiefwielen
18 april 2010, door rixkeIn het begin van vorig jaar heeft de Werkplaats voor elektrische tractie te Brussel-Zuid een ondervloerprofileerbank in gebruik genomen waarvan de prestaties vergelijkbaar zijn met die van de modernste wielenprofileermachines, o.m. wat de nauwkeurigheid betreft.
In de loop van dit jaar zal in de O.W.E.T. Schaarbeek een gelijkaardige draaibank in gebruik genomen worden voor het onderhoud van de wielen der elektrische motorstellen.
De nieuwe wielendraaibank te Brussel-Zuid dient voor het (...) -
U.I.C.: Toekomstvooruitzichten voor de wagen met vier assen
8 juni 2019, door rixkeReeds verschillende jaren werden de rijtuigen met twee en drie assen vervangen door bogierijtuigen die heel wat comfortabeler zijn. Maar het Europese goederenverkeer geschiedt nog voor ’t grootste deel met wagens met twee assen. Toch bestaat er een neiging om steeds meer grote wagens met vier assen te gebruiken, waarvan de vervoerscapaciteit bijna dubbel zo groot is als die van de wagens met twee assen.
Benevens het feit dat hun uitrustingskosten merkelijk lager liggen, zijn de (...) -
België: „Haine-St-Pierre, noeud ferroviaire du Centre”
13 april 2019, door rixkeHet tweede boekdeel van dit werk van Paul Vanbellingen handelt over de periode 1918-1970. De auteur evoceert de wederopleving van het spoor in het Centrum na de eerste wereldoorlog, de staking van 1923, de uittocht van 1940, de bezetting, de bombardementen van de installaties, de evolutie van de verschillende diensten sedert de Bevrijding. Dank zij portretten die hij hier en daar in zijn boek schetst en enkele foto’s in prentkaartformaat, krijgt de lezer een beeld van chefs en van een heel (...)
-
Japan: Het vervoer van morgen
18 mei 2019, door rixkeJapan, dat reeds in volle expansie is, verwacht, tegen 1985, een enorme demografische aanwas; dan zal de vraag naar vervoer 1 750 miljard reizigers-kilometer en 950 miljard ton-kilometer voor alle vervoermiddelen bedragen. Op het einde van de eeuw zullen er 60 miljoen mensen wonen in de zogenaamde „Tokaïdocorridor”, die zich, in het zuiden van het centraal gelegen eiland Honsjoe, van Oost naar West uitstrekt, over een lengte van 600 km en een breedte van 30 km. Op die 18 000 km², welke (...)
-
Turkije-Iran
1 juni 2019, door rixkeDe spoorverbinding tussen Turkije en Iran is praktisch voltooid. Alleen de overladingsinstallaties op het Van-meer moeten nog worden afgewerkt.