1935-1985 : de 12 vers 1000 automotrices et locomotives
C’est le dimanche 5 mai 1935 qu’a eu lieu l’inauguration officielle de la première ligne électrique en Belgique : Bruxelles Nord-Anvers Central.
Douze automotrices lancées en 1935 sur 44 km de ligne ont propulsé l’électrification vers quelque 2 000 km parcourus en 1985 par quelque 670 automotrices et 325 locomotives électriques. Vu le succès de Bruxelles-Anvers, l’Etat et la SNCB concluaient en 1939 le contrat de la « Petite étoile (…)
Accueil > Mots-clés > Automotrices/Motorstellen > AM/MS 71 Sabena
AM/MS 71 Sabena
Articles
-
50 années de traction électrique en Belgique
23 février 2011, par Rixke -
De elektrificatie van de spoorverbinding Brussel-Centraal - Nationale Luchthaven
15 november 2010, door RixkeDe spoorverbinding tussen Brussel-Centraal en de nationale luchthaven - die van Melsbroek in 1955, die van Zaventem in 1958 - is de eerste van die aard welke in Europa aangelegd werd. Die verbinding is thans geëlektrificeerd. Nieuwe treinen onderhouden er het verkeer tot groot gemak, uiteraard, van de luchtreizigers en, bovendien, van de talrijke arbeiders en bedienden die op de luchthaven werken, zonder dan nog te spreken van de mensen die de luchtreizigers wensen te vergezellen en van die (…)
-
Nos engins de traction en livrée bleu acier
27 février 2013, par RixkeUn article traitant de l’amélioration de la visibilité des locomotives a paru dans « Le Rail » en août 1978 sous le titre « nos engins de traction en jaune ».
Quelques changements ont été apportés depuis lors en vue de relever encore le niveau de la sécurité, qui reste encore et toujours le souci majeur de la SNCB. Alors que les locomotives Diesel, équipées du chauffage à vapeur, conservaient pratiquement leur aspect (caisse jaune parée de larges bandes vertes, modifiées par la suite en (…) -
Een en ander over ... onze staalblauwe tractievoertuigen
2 april 2008, door RixkeIn augustus 1978 verscheen in «Het Spoor», onder de titel «onze tractievoertuigen in het geel», een bijdrage over de verbetering der zichtbaarheid van de locomotieven. Dat is alweer een hele poos geleden en sindsdien is er een en ander veranderd om de veiligheid, die nog steeds de grootste bekommernis blijft, verder te verhogen.
Terwijl de diesellocomotieven met stoomverwarming hun uitzicht bijna onveranderd behielden (gele kast versierd met brede groene banden, later gewijzigd in groene (…) -
De nieuwe nummering van de krachtvoertuigen
16 april 2009, door RixkeNaar aanleiding van de vele aanvragen die Het Spoor ontving, wijden wij dit artikel aan de nieuwe nummering van ons tractiematerieel, die sinds 1 januari 1971 toegepast wordt en het voorwerp uitmaakt van nevenstaande tabel.
De oude nummering met zes cijfers van onze elektrische en diesellocomotieven dateerde nog van de glorietijd van onze stoomlocomotieven. Deze werden geïdentificeerd door een getal van vijf cijfers, waarvan de eerste twee het type en de drie andere het volgnummer van het (…)