De N.M.B.S. zet haar inspanningen voor de elektrificatie van haar net onverpoosd verder. Zo stelt zij thans een nieuwe reeks elektrische tweewagenmotorrijtuigen in dienst om het verkeer op de belangrijke spoor weg lijn en te verzekeren. De eerste bestelling werd deels aan de private industrie (veertig eenheden) en deels aan de C.W. Mechelen (twintig eenheden) toevertrouwd terwijl de C.W. Salzinnes de bogies bouwde ; een tweede bestelling van veertig eenheden werd achteraf nog door de (…)
Accueil > Mots-clés > Automotrices/Motorstellen > AM/MS 62
AM/MS 62
Articles
-
De elektrische tweewagenmotorrijtuigen type 1962
16 januari 2008, door Rixke -
Thermische en akoestische isolatie van de spoorrijtuigen
9 februari 2010, door RixkeDe spoorwegadministraties beijveren zich om hun klanten meer comfort te verschaffen, en op dat gebied hebben zij in de loop der laatste jaren een aanzienlijke vooruitgang geboekt. Ondanks de verhoging van de rijsnelheid zijn de technici erin geslaagd de loopkwaliteiten van de voertuigen te verbeteren. De afmetingen van de afdelingen, de versiering van de wanden, de verfraaiing van de zittingen, de verlichting dragen ertoe bij om het gevoel van comfort te scheppen. Dat gevoel kan evenwel (…)
-
Les automotrices électriques doubles type 1962
16 janvier 2008, par RixkePoursuivant l’effort d’électrification de son réseau, la S.N.C.B, met actuellement en service une nouvelle série d’automotrices doubles électriques, destinées à assurer les relations sur les grands axes ferroviaires du pays. La première commande fut confiée à l’industrie privée (pour quarante unités) et à l’A.C. Malines (pour vingt autres, l’A.C. Salzinnes étant chargé de la fabrication des bogies) ; par la suite, une deuxième commande de quarante unités fut encore placée dans l’industrie (…)
-
De rem der elektrische motorrijtuigen
9 februari 2010, door RixkeDe nieuwe motorrijtuigen, die sedert 1962 in dienst werden gesteld, verschillen, in technisch opzicht van de oude, voornamelijk door hun remuitrusting.
Zoals ten tijde der paardekarren.
De oude motorrijtuigen worden afgeremd door het wrijven van gietijzeren remblokken op het loopvlak der wielen. Ook de paardekarren beschikten destijds over een dergelijk stelsel, met dit verschil dat de remblokken in hout waren.
De houten blokken werden trouwens gebruikt op de eerste voertuigen van de (…) -
Onze motorrijtuigen
18 augustus 2014, door RixkeDe motorrijtuigen verschenen op ons net in 1935. Dat jaar werden de eerste vierwagenstellen met 3.000 volt gelijkstroom op de lijn Brussel-Noord - Antwerpen-Centraal ingezet. De treinstellen van 1935
Op dat tijdstip wilde men, voor de gewone dienst, vaste stellen van vier voertuigen aanwenden die tijdens de spitsuren twee aan twee konden worden gekoppeld.
Als basisvoertuig koos men een metalen rijtuig van 22 m dat voor de doorgaande treinen in binnenlands verkeer gebruikt werd. Om het (…) -
Petit coup d’œil sur nos automotrices
16 janvier 2008, par RixkeL’automotrice apparut sur notre réseau en 1935 quand on mit en service les premières rames quadruples à 3.000 volts continu sur la ligne Bruxelles-Nord à Anvers-Central
Les rames de 1935
A cette époque, on voulait utiliser en service courant des rames de quatre véhicules non dissociables, pouvant être accouplées deux par deux aux heures de pointe.
On choisit comme véhicule de base une voiture métallique de 22 m pour trains directs du service intérieur et on la dota de trois (…) -
Isolation thermique et acoustique des voitures
13 avril 2011, par RixkeLes administrations de chemin de fer veulent offrir plus de confort à leurs clients et, au cours des dernières années, elles ont réalisé des progrès sensibles dans ce domaine. Malgré l’augmentation des vitesses de circulation, les techniciens sont parvenus à améliorer les qualités de roulement des véhicules. Les dimensions des compartiments, la décoration des parois, l’agrément des sièges, l’éclairage contribuent aussi à créer la sensation de confort. Mais cette sensation peut être fortement (…)