L’automotrice apparut sur notre réseau en 1935 quand on mit en service les premières rames quadruples à 3.000 volts continu sur la ligne Bruxelles-Nord à Anvers-Central
Les rames de 1935
A cette époque, on voulait utiliser en service courant des rames de quatre véhicules non dissociables, pouvant être accouplées deux par deux aux heures de pointe.
On choisit comme véhicule de base une voiture métallique de 22 m pour trains directs du service intérieur et on la dota de trois (…)
Accueil > Mots-clés > Automotrices/Motorstellen > AM/MS 35
AM/MS 35
Articles
-
Petit coup d’œil sur nos automotrices
16 janvier 2008, par Rixke -
Onze motorrijtuigen
18 augustus 2014, door RixkeDe motorrijtuigen verschenen op ons net in 1935. Dat jaar werden de eerste vierwagenstellen met 3.000 volt gelijkstroom op de lijn Brussel-Noord - Antwerpen-Centraal ingezet. De treinstellen van 1935
Op dat tijdstip wilde men, voor de gewone dienst, vaste stellen van vier voertuigen aanwenden die tijdens de spitsuren twee aan twee konden worden gekoppeld.
Als basisvoertuig koos men een metalen rijtuig van 22 m dat voor de doorgaande treinen in binnenlands verkeer gebruikt werd. Om het (…) -
België: Medische rijtuigen
31 juli 2020, door RixkeIn de CW Mechelen werden twee rijtuigen in ontvangst genomen die bestemd zijn voor de medische dienst. Ze maakten destijds deel uit van de eerste elektrische trein, in dienst gesteld in 1935.
Ze zijn voorzien van een volledige medische uitrusting, radioscopische installatie incluis, en zullen gebruikt worden voor het bestendig geneeskundig onderzoek van het personeel in de grote arbeidscentra van de NMBS. -
Het meetrijtuig van de dienst der bovenleidingen
16 februari 2015, door RixkeHet geëlektrificeerde net van de N.M.B.S, omvat thans iets meer dan 1.000 km dubbele hoofdsporen en ongeveer 1.000 km enkele zijsporen.
Vanzelfsprekend wordt er een bestendig toezicht gehouden op de rijdraden waarmee die sporen uitgerust zijn; het is inderdaad nodig dat hun karakteristieken intact blijven om te allen tijd een behoorlijke stroomafneming, d.i. zonder vonken, door de stroomafnemers van de krachtvoertuigen en een optimaal gebruik van de nuttige breedte van die stroomafnemers (…)