Het proefstation Wenen-Arsenaal beproeft een koelaggregaat dat op sporen rijdt, gebouwd door de Werkplaatsen van Dessau, voor rekening van de Sovjetrussische Spoorwegen.
De installatie omvat een dieselmotor van 200 pk en een aantal elektrische machines; ze is gemonteerd in een wagen waarin, overigens, ook alle accomodaties voor het begeleidende personeel ondergebracht zullen zijn.
Deze wagen, normaal gekoppeld aan een volledige koelwagentrein, waaraan hij de nodige energie levert, zal (…)
Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ?
Wist U dat ?
-
USSR: Een koelaggregaat dat op sporen rijdt
13 januari, door Rixke -
Japan: Nieuwe elektrische motortrein
12 januari, door RixkeNa de voorafgaande proefnemingen in verband met de inclinatie van de kasten in de bogen en met de correctie van het gebrek aan verkantingen, hebben de Japanse spoorwegen, met het oog op het opvoeren van de snelheden op het meterspoornet, besloten een drievoudige gelede elektrische motortrein te bouwen, de zo genoemde Kumoha-591, die met een systeem voor het corrigeren van de verkanting aal uitgerust zijn. De machine, met vier motordraaistellen, zal slechts 100 ton wegen voor 120 zitplaatsen (…)
-
Italië: Cinema in de treinen
11 januari, door RixkeZo pas werden onderhandelingen tot een goed einde gebracht om bepaalde grote sneltreinen – en vooral de Settebello – uit te rusten met een inrichting voor filmprojectie met video-cassettes.
-
Italië: Milaan-Chiasso: een viersporig baanvak
10 januari, door RixkeHet viersporig gemaakt baanvak Milaan-Monza (11 km) van de lijn Milaan-Chiasso werd in dienst gesteld. Dat werkstuk, waaraan zeven jaar arbeid en zes milliard lire besteed werden, is de eerste etappe in het viersporig maken van de lijn, waarop tot 600 treinen per dag rijden. Het gaat gepaard met de installatie van het automatische blokstelsel en van het cabinesein met opgelegde controle op de snelheid.
-
Frankrijk: Toeristische stoomtractie
9 januari, door RixkeDe tandradbaan Chamonix-Montenvers legt op bepaalde dagen opnieuw een stoomtrein in zoals er voor de elektrificatie te zien waren.
De treinen, samengesteld uit twee „open” houten rijtuigen, geduwd door een stoomlocomotief, leggen het traject Chamonix-Montenvers af in 53 minuten. De fotografen worden niet vergeten, want te hunner intentie wordt er halt gehouden in twee tussenstations. -
Finland: Aansluiting bij „Intercontainer”
8 januari, door RixkeDe Staatsspoorwegen (VR) zijn op 1 april toegetreden tot de Coöperatieve Vereniging „Intercontainer”, een gemeenschappelijke organisatie van de Europese spoorwegen die zich bezighoudt met de verkoop van vervoer per transcontainers.
Het vervoer per transcontainers is aanzienlijk toegenomen, vooral het gecombineerde vervoer „spoor-zee”.
De VR hebben eveneens een geregelde dienst ingesteld voor vervoer per transcontainer in het binnenland, voornamelijk tussen het noorden en het zuiden. (…) -
Spanje: Een kredietkaart „goederen”
7 januari, door RixkeDe RENFE nodigt haar cliënteel van het goederenvervoer uit om zich een kredietkaart (TARJETA DE CREDITO) aan te schaffen, waarmee de vervoerkosten op haar net, ofwel bij verzending ofwel bij aflevering, met een uitgestelde betaling vereffend kunnen worden.
Deze kaart, geldig voor een jaar, is vernieuwbaar; het bezit ervan brengt de verplichting mee een speciale kredietrekening te openen, waarop het bedrag ingeschreven wordt van de kosten der vervoeren die voor de betrokkene worden (…) -
België: De NMBS en de bankkaart
6 januari, door RixkeDe NMBS heeft een nieuw initiatief genomen. Voortaan zal ze cheques aannemen gewaarborgd door G-Kaart en Bank-Kaart als betaling van spoorabonnementen met een bedrag gelijk aan of hoger dan 500 fr. in de 23 stations die reeds cheques aanvaarden als betaling van internationale reisbiljetten, m.a.w.: Aalst-Noord, Aarlen, Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Oost, Bergen, Bressoux, Brugge, Brussel-Centraal, Brussel-Leopoldswijk, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Charleroi-Zuid, Doornik, Gent-Sint-Pieters, (…)
-
Duitsland BR: „Olympische” treinstellen
5 januari, door RixkeDe zogenoemde „Olympische” elektrische motortreinstellen ET 420 die gebruikt zullen worden op de Münchense S-Bahn voor de spelen van 1972, worden aan de DB met een gemiddeld tempo van drie rijtuigen per vijf dagen geleverd.
Enkele van die treinstellen rijden van nu af aan op de baanvakken van de S-Bahn welke bijna voltooid is zodat men zich rekenschap kan geven van het goed gedrag van dat materieel. -
Duitsland BR: Steeds sneller!
4 januari, door RixkeDe Firma KRAUSS-MAFFEI, een van de oudste locomotievenfabrieken in Duitsland, bestudeert een nieuw transportsysteem dat, met snelheden van 500 km/h, vanaf de jaren 80, in staat is de leemte tussen de trein en het vliegtuig aan te vullen. De „Transrapid”, onlangs voorgesteld in de vorm van maquette aan de algemene directie van de Duitse Bondsspoorwegen en aan een ruim publiek, zal zich over rails voortbewegen zonder die evenwel te raken. Inderdaad, magneten zullen hem lichtjes optillen boven (…)