Er waren destijds tweeërlei rails:
de „visbuikrail”, of rail waarvan de benedenrand een versterkte bolle vorm had tussen de draagvlakken van de dwarsliggers, en de „evenwijdige” rail of rail waarvan het loopvlak en de benedenrand evenwijdig waren.
In de plannen van 1833 bedroeg het voorgeschreven gewicht van de spoorstaven 17 kg/m en de lengte 4,57 m (5 yards van 0,914 m).
Vanaf einde 1836 werd het gewicht per meter evenwel op 21,70 kg gebracht, ja zelfs op 25 a 26 kg voor de (…)
Homepagina > Het Spoor > Geschiedenis > Nieuwtjes uit vervlogen jaren
Nieuwtjes uit vervlogen jaren
-
De sporen
30 april 2021, door rixke -
De samenstelling van de treinen in 1840
12 februari 2021, door rixke„... het aantal geladen rijtuigen, te koppelen aan elke locomotief mag nooit meer dan 14 tot 18 bedragen.” (Art. 101)
§
„Er zijn enkelvoudige konvooien en dubbele konvooien. De enkelvoudige konvooien worden getrokken door een enkele locomotief; de dubbele konvooien door twee.”
§
„Geen enkel rijtuig zal mogen worden beladen met een gewicht van drie ton, of met 30 reizigers met inbegrip van hun handbagage; 25 soldaten met hun wapens en uitrusting zullen voor 30 reizigers geteld (…)