De verbinding Antwerpen - Leuven die, om precies te zijn, via Lier en Aarschot loopt, is niet alleen belangrijk als nieuwe elektrische treinverbinding, een groot gedeelte ervan vormt ook een nieuwe schakel in de groeiende geëlektrificeerde Vlaamse dwarslijn die vanuit Kortrijk over Gent, Antwerpen, Lier, Aarschot en Hasselt naar Tongeren loopt en aan haar uiteinden aansluit met Luik en Rijsel. Uit ons archief
Een belangrijke wet
De wet van 1 mei 1834 voorzag in de aanleg van een (...)
Homepagina > Het Spoor > Infrastructuur
Infrastructuur
-
Antwerpen - Leuven onder draad
7 februari 2011, door rixke -
Antwerpen - Lier - Aarschot - Leuven onder draad
7 februari 2011, door rixkeOp 14 januari jl. werd de elektrificatie van de spoorlijn Antwerpen - Lier - Aarschot - Leuven plechtig in gebruik genomen.
Dergelijke gebeurtenissen zijn de jongste jaren, bij wijze van spreken, zo alledaags geworden dat de heer Spitaels zijn toespraak te Leuven afrondde met onze Maatschappij de raad te geven verder te gaan met haar Minister onder dat soort plechtigheden te begraven. Met deze uitlating welke, zoals hij zelf zei, niet door louter masochistische beweegredenen ingegeven (...) -
Bergen - Doornik - Moeskroen onder draad
31 januari 2011, door rixkeOp 19 januari 1982 werd de elektrificatie van het baanvak Bergen - Doornik - Moeskroen plechtig in gebruik genomen. De elektrificatie van dit baanvak betekende meteen de voorlaatste stap naar de voltooiing van een Waalse dwarslijn die de voornaamste steden van Wallonië onderling zal verbinden.
De snelheid, die vroeger tot 80 en soms tot 40 km/h beperkt was, zal worden opgevoerd tot 90 en zelf s tot 140 km/h. Anderzijds wordt het rijkomfort aanzienlijk verhoogd door het gebruik van (...) -
Brussel Bergen onder 3.300 volt
31 januari 2011, door rixkeOp het ogenblik dat deze regels verschijnen, zal de elektrificatie van de lijn Brussel - Bergen officieel zijn ingewijd en zullen de gebruikers zich reeds rekenschap hebben kunnen geven van de voordelen die door de nieuwe tractiewijze worden geboden.
In juni jl. had M. Debaize, hoofdingenieur, ons een uiteenzetting gegeven over de omvang der werken die aan de dienst van de baan werden toevertrouwd. Enkele maanden later, in november, gaf M. Vanhee, hoofdingenieur, ons een beschrijving van (...) -
La Louvière - Binche en La Louvière - Piéton onder draad
31 januari 2011, door rixkeSedert 29 mei jongstleden is het reizigersverkeer dank zij de elektrificatie van hogergenoemde lijnen gevoelig verbeterd.
Van Binche tot La Louvière zijn alle stations voortaan met Brussel verbonden door directe elektrische treinen met klokvaste dienstregeling. De reistijd wordt aldus ingekort en de reizigers hoeven in La Louvière niet meer over te stappen. Bovendien vervangt moderner materieel de vroegere motorwagens.
Op de lijn Piéton - La Louvière-Zuid rijden nu elektrische (...) -
Elektriciteit op de lijn Bergen - Manage
24 januari 2011, door rixkeGeschiedenis
De geschiedenis van de lijn Bergen - Manage is een verhaal in drie afleveringen. Het begint op 20 januari 1848 als tegelijkertijd de baanvakken Manage - Bracquegnies en La Louvière - Bascoup via Mariemont worden opengesteld. Op 1 juni 1849 worden Bracquegnies en Nimy door rails verbonden en vanaf 20 oktober 1849 kan er ook tussen Nimy en Bergen worden gespoord. Het heeft dan nog honderdeenendertig jaar geduurd (tot 28 september 1980) voordat de lijn gemoderniseerd werd en de (...) -
’s Gravenbrakel - Luttre onder draad
24 januari 2011, door rixkeDe geëlektrificeerde lijn ’s Gravenbrakel - Luttre - Pont-à-Celles werd op 27 mei ll. in dienst gesteld. Dit baanvak vormde eertijds het eerste gedeelte van de Waalse dwarslijn, vermits het reeds op 28 december 1842 plechtig opengesteld werd voor het verkeer en op 29 juli 1843 verlengd werd tot Namen.
Even terugblikken
De keuze van het tracé - die ons thans zo vanzelfsprekend lijkt - was niet gemakkelijk en ze kwam evenmin tot stand zonder de lokale kibbelpartijtjes. Het was inderdaad (...) -
De elektrificatiewerken tussen Jemeppe en Flémalle-Haute
29 november 2010, door rixkeOnze Maatschappij zet de elektrificatie van de belangrijke lijnen van haar net onverpoosd verder. Thans is de lijn 125 Namen - Luik aan de beurt. Met haar 60 kilometer is die lijn het enige baanvak van de as Parijs -Keulen, dat nog niet onder spanning gebracht werd. De elektrificatie ervan drong zich dan ook op.
De lijn 125 kent een intens verkeer zodat de zeer talrijke overwegen er vaak gesloten zijn. De toeneming van het spoorverkeer, die na de elektrificatie mag worden verwacht, zal (...) -
De elektrificatie van het baanvak Charleroi - Erquelinnes
29 november 2010, door rixkeOp het Belgische gedeelte van de internationale lijn Paris - Liège - Köln, waarvan de elektrificatie in uitvoering is, werd, na het baanvak Charleroi-Namur (37 km), thans ook dat van Charleroi - Erquelinnes (30 km) onder spanning gebracht.
Voor een betere organisatie en betere diensten.
Zoals bij elke andere elektrificatie, kwam het er op aan de spoorinstallaties in de stations te vereenvoudigen en te moderniseren ten einde de exploitatie ervan te kunnen rationaliseren. Op (...) -
De elektrificatie Antwerpen - St.-Niklaas
22 november 2010, door rixkeVan Egypte heeft men gezegd dat het een geschenk van de Nijl is. In dezelfde gedachtengang zou van Antwerpen beweerd kunnen worden dat het een geschenk van de Schelde is.
Hoewel deze rivier de ontwikkeling van de Metropool op wonderbare wijze in de hand gewerkt heeft, is de uitbreiding van Antwerpen in het verleden toch steeds tot de rechteroever beperkt gebleven, terwijl de linkeroever een afgezonderd gebied bleef.
Die afzondering openbaarde zich op elk gebied, en was vooral merkbaar (...)