Op 29 mei jl. werd de geëlektrificeerde lijn Antwerpen - St.-Niklaas - Lokeren - Gent-St.-Pieters, of kortweg „lijn 59”, plechtig in gebruik genomen. In feite betrof het hier de bekroning van een project dat reeds gedeeltelijk uitgevoerd was vermits er op het baanvak Antwerpen - St.-Niklas sedert september 1970 elektrisch gereden wordt.
De omschakeling van dit tweede gedeelte van de lijn 59 ging gepaard met grootscheepse werken zoals, bijvoorbeeld: het bouwen van een indrukwekkende (...)
Homepagina > Het Spoor > Infrastructuur
Infrastructuur
-
Elektrificatie van de lijn Antwerpen - Gent
22 november 2010, door rixke -
De elektrificatie van de lijn Luik - Namen
22 november 2010, door rixkeOp 27 dezer, datum waarop de winterdienstregelingen aanvangen, wordt de elektrische tractie gelijktijdig op de lijnen Luik - Namen en Antwerpen-Centraal - St.-Niklaas in dienst gesteld.
Dank zij de modernisering van de lijn Luik - Namen, zal de elektrische tractie niet langer meer onderbroken worden op de reisweg Parijs - Ruhr - Hamburg, waarvan de andere baanvakken reeds vroeger geëlektrificeerd werden : Namen - Jemeppe-s/Sambre in 1957 ; Jemeppe-s/Sambre - Charleroi in 1959 ; Charleroi (...) -
De elektrificatie van de spoorverbinding Brussel-Centraal - Nationale Luchthaven
15 november 2010, door rixkeDe spoorverbinding tussen Brussel-Centraal en de nationale luchthaven - die van Melsbroek in 1955, die van Zaventem in 1958 - is de eerste van die aard welke in Europa aangelegd werd. Die verbinding is thans geëlektrificeerd. Nieuwe treinen onderhouden er het verkeer tot groot gemak, uiteraard, van de luchtreizigers en, bovendien, van de talrijke arbeiders en bedienden die op de luchthaven werken, zonder dan nog te spreken van de mensen die de luchtreizigers wensen te vergezellen en van (...)
-
De elektrificatie van het luikse ringspoor
15 november 2010, door rixkeeen beetje geschiedenis
Het opnieuw in exploitatie brengen van de ringlijn te Luik is niet onopgemerkt voorbijgegaan. De pers heeft de gebeurtenis gemeld en ons tijdschrift wijdde er een bondig artikel aan in zijn nummer van augustus 76.
De gebeurtenis is voor ons echter belangrijk genoeg om er wat uitvoeriger op terug te komen. De provincie Luik, die wel eens het “land met de drie grenzen” wordt genoemd, bekleedt in Europa een bevoorrechte positie, waardoor ze de gelegenheid krijgt in (...) -
De lijn Landen - Hasselt is geëlektrificeerd
15 november 2010, door rixkeOp 28 mei jl. leefde de ganse streek langs de lijn Landen - Hasselt in feeststemming. Een vrolijke zon straalde boven de glunderende gezichten van de duizenden mensen, waaronder talrijke wuivende schoolkinderen, die de rit van de eerste elektrische trein langs de lijn kwamen bewonderen en toejuichen.
Deze mensen wilden ervan getuige zijn hoe het spoor één van zijn elektrische voelarmen uitstak, van de enige Vlaamse stad van de provincie Luik, naar de hoofdplaats van een andere provincie (...) -
De elektrificatie van de lijn Brussel - Quévy
8 november 2010, door rixkeDe reizigers die dagelijks de lijn 96 gebruiken, volgen van „dichtbij” het verloop van de elektrificatiewerken van hun lijn. Maar deze werken, die een schakel zijn in het geheel van de elektrificatie „Amsterdam - Brussel - Parijs”, wekken ook in gans België en zelfs in het buitenland heel wat belangstelling.
Wij zullen hier in het kort spreken over het nagestreefde doel om daarna breedvoeriger uit te weiden over de tussenkomst van de dienst van de Baan, zonder evenwel de omvang rijke (...) -
Sint-Niklaas - Mechelen elektrisch
8 november 2010, door rixkeOp 19 maart ll. werd de spoorlijn Sint-Niklaas - Mechelen plechtig ingereden. Voor de redactie van dit tijdschrift was dit een welkome gelegenheid om het baanvak even onder de loep te nemen, hierbij dankbaar gebruik makend van de brochure die onze persdienst bij dergelijke gelegenheden uitgeeft.
Een terugblik
Slechts weinigen weten dat de spoorlijn Mechelen - Sint-Niklaas, ooit een onderdeel was van een internationale spoorlijn die Mechelen met Terneuzen in Zeeuws-Vlaanderen verbond. (...) -
Elektrisch van Mechelen naar St.-Niklaas
8 november 2010, door rixkeSporen van St.-Niklaas naar Mechelen kan sinds 3 februari jongstleden in elektrische treinstellen. Het officiële gedeelte, het inrijden van het 34 km. lange traject dat onder draad werd gebracht, volgde gisteren. Minister voor verkeerswezen Herman De Croo knipte te Mechelen het lintje en stapte op de speciale elektrische trein (foto) naar St.-Niklaas. Militanten van het gemeenschappelijk vakbondsfront grepen de gelegenheid aan om hun onrust over de recente Sobemabstudie over de N.M.B.S. (...)
-
De elektrificatie van de lijn Pepinster - Spa
1 november 2010, door rixkeDe enkelsporige lijn Pepinster - Spa (12,5 km), in 1852 in concessie gegeven en plechtig voor het verkeer opengesteld in februari 1855, werd in 1872 door de Staat afgekocht. Daar ze aangesloten was op de lijnen welke Brussel met Parijs en Keulen verbinden, bood ze gemakkelijke reiswegen aan de vreemdelingen welke aangetrokken werden door het geneeskrachtige water en de speelzalen van de stad Spa die een Europese vermaardheid genoten.
De toenmalige geschiedschrijvers beweerden dat die (...) -
Inwijding van de elektrische dienst op de lijn 50 A
1 november 2010, door rixkeOp 30 januari jl. werd de nieuwe elektrische verbinding Brussel - Aalst - Gent (lijn 50 a) officieel ingewijd.
Deze lijn, geopend in 1856, werd tot veelal de „oude” of “trage” lijn genoemd, in tegenstelling met de “snelle” of “directe” lijn Brussel - Gent, die ingewijd werd in 1933 en over haar 50 km geen enkel station of geen enkele overweg telt. De „trage” lijn bedient echter talrijke steden en dorpen die de spoorweg een aanzienlijk aantal forensen opleveren.
De Maatschappij heeft (...)