De kranten hebben verslag uitgebracht over de plechtigheden die plaats hadden naar aanleiding van twee grote gebeurtenissen bij het spoor: de plechtige ingebruikneming van de elektrificatie Namen - Luik (22 september) en Antwerpen -St.-Niklaas (24 september). In zijn nummer van 1 september heeft Het Spoor een bijdrage (artikel 1/artikel 2)gewijd aan de grote werken die door deze elektrificaties noodzakelijk zouden zijn, en de auteurs van de artikels hebben terecht gewezen op de nieuwe (…)
Homepagina > Het Spoor > Infrastructuur > Spoor
Spoor
-
Twee markante gebeurtenissen
9 maart 2019, door rixke -
Spoorman
8 december 2018, door rixkeDeze foto van een spoorman die wel verdwaald lijkt in een zonderlijk landschap, werd genomen tijdens de werken die uitgevoerd worden voor het aanleggen van de nieuwe reisweg tussen Walcourt en Mariembourg (zie „Het Spoor” van december 1969).
-
Tegen de sneeuw
8 november 2017, door rixkeEr bestaat een heel arsenaal van uiteenlopende strijdmiddelen: krabbers, schoppen, allerlei borstels... Op elk ogenblik van de dag of de nacht kunnen ploegen opgevorderd worden: zij blijven waakzaam en zodra de eerste sneeuwvlokken beginnen te vallen, gaan zij aan de slag. Wij kunnen rekenen op een toegewijd personeel.
Ook de techniek staat op de bres met de elektrische verwarming van de wissels. Dank zij de installatie van een verwarmingselement langs de spoorstaaf tegenover de beweegbare (…) -
Aanleggen van lange aaneengelaste spoorstaven
6 januari 2014, door rixkeDe voegen tussen de opeenvolgende spoorstaven, die steeds zwakke plaatsen in het spoor zijn, bieden drie grote nadelen: zij hebben een ongunstige invloed op de zachte loop van de reizigerstreinen; de spoorstaafuiteinden slijten vlug af, het rollend materieel is sneller vermoeid en de levensduur van materieel en materialen wordt ingekort; zij vergen een groot deel van de onderhoudsuitgaven.Van 6 tot 54 meter
Het is derhalve begrijpelijk dat de technici van het spoor steeds getracht hebben (…) -
De centrale stapelplaats van de baan
21 oktober 2013, door rixkeMet duizenden dienen wij de cliënteel van het spoor. Maar wij staan niet allen vóór het voetlicht. Een groot aantal onder ons werkt achter de schermen. De klanten weten van hun bestaan niets af en vaak kennen de overige leden van onze grote spoorwegfamilie hen maar slecht. Toch verdienen ook zij dat hun taak in een helder daglicht zou geplaatst worden. Daarom vergezellen wij gaarne vandaag M. J. Van Wouwe, adjunct eerste technisch inspecteur, die ons te Haren heeft uitgenodigd om aan al de (…)
-
De creosoteerwerf van Wondelgem
17 juni 2013, door rixkeHet probleem: de verrotting van de dwarsliggers voorkomen
De hoofdsporen van het spoorwegnet der N.M.B.S. rusten op ongeveer 12 miljoen dwarsliggers, waarvan er 10,5 miljoen uit hout zijn vervaardigd. Ieder jaar plaatsen onze spoorleggers tijdens de hernieuwings- en instellingswerken, ongeveer 600.000 nieuwe houten dwarsliggers in de sporen en 75.000 stukken hout van verschillende afmetingen onder de spoortoestellen .
In hoofdzaak wordt alleen eike- en beukehout gebruikt. Dit zijn twee (…) -
Lijn 132: Charleroi - Mariembourg
19 november 2012, door rixkeAls je de kaart van het Belgische spoorwegnet op het hoogtepunt van zijn ontwikkeling bekijkt, word je getroffen door een wirwar van lijnen in net gebied Tussen-Samber-en-Maas. Vergelijk je die kaart met de huidige situatie, dan rijzen er wel enkele vragen. Van het toenmalige drukke verkeersnet wordt nu, na de rationalisatie die de NMBS ook daar diende door te voeren, immers alleen nog maar het baanvak Charleroi - Walcourt - Mariembourg voor het reizigersverkeer gebruikt. Wat is er dan (…)
-
De lijn Charleroi - Mariembourg blijft behouden
19 november 2012, door rixkeDe stuwdam van de Eau-d’Heure.
Het Ministerie van Openbare Werken heeft beslist een belangrijke stuwdam te bouwen te Silenrieux op de Eau-d’Heure die ontspringt in het zuiden van de provincie Namen en uitmondt in de Samber te Marchienne-au-Pont. Deze hoofdstuwdam zal, zoals de plattegrond aantoont, worden aangevuld met andere bijkomstige stuwen.
De argumenten die voor een dergelijke onderneming pleiten, zijn: De immer stijgende behoefte aan zuiver water voor industriële doeleinden; De (…) -
Lijn 154, Namen - Dinant - Givet
19 november 2012, door rixkeEen beetje geschiedenis...
Het ontstaan van de lijn Namen - Dinant - Givet is nauw verbonden met dat van de lijnen Namen - Luik en Bergen - Manage met haar uitlopers, waarvoor, in 1845, oorspronkelijk een Engelse maatschappij vergunning kreeg. Bij de voorwaarden van die vergunning was immers bepaald, indien de eerste 10 jaar na het verlenen van de vergunning in de Maasvalei op Frans grondgebied een spoorlijn zou worden aangelegd voor de verbinding van de lijn der Ardennen met de Belgische (…) -
Lijn 78 Bergen - Doornik, een eigenaardige lijn
12 november 2012, door rixkeDe lijn 78 Bergen - Doornik zou zich in slechts weinige opzichten van de meeste andere lijnen onderscheiden, ware het niet dat een reeks markante gebeurtenissen haar geschiedenis enig reliëf hadden gegeven.
Hierna citeren wij enkele van die gebeurtenissen in chronologische volgorde: 1842 - De eerste sectie van de lijn 78 Bergen - Saint-Ghislain kruist gelijkgronds de eerste industriespoorweg met paardentractie, nl. die van de Grand Hornu welke, in 1830, door Degorge-Legrand aangelegd werd (…)