Gij, die Brugge „die Scone” bezocht, hebt gij al eens aandacht geschonken aan de schilderijen die er de wandelzaal van het station sieren? Blijf eens enkele minuten stilstaan alvorens u naar het perron te begeven en geniet van de prachtige samenstelling van dit merkwaardige tryptiek. Deze benaming is allerminst gewaagd voor dit kunstwerk, bestaande uit een hoofdpaneel, dat de volledige achterwand van de hall bedekt, en twee (vaste) zijpanelen, het ene uitvloeiend boven de loketten, het (…)
Homepagina > Het Spoor > Infrastructuur > Station
Station
-
Een kunstwerk in de wandelzaal van het station Brugge
20 mei 2022, door rixke -
Station Heide
28 januari 2022, door rixkeHeide gerenoveerd
Maandag 8 mei stopplaats Heide, de restanten van een woelig weekend worden weggeveegd. Dat het eerste weekend van mei echt zomers was, zullen zij daar geweten hebben. De drank vloeide rijkelijk in de honderdjarige „Cambuus”, tijdens een eerste leven het houten dak boven het hoofd van de zandgravers, nu een café-restaurant. Maar waar het dit hele weekend eigenlijk om draaide, was de wensdroom van Jan Francken, stationschef van Heide: iets organiseren in het station en er (…) -
Ook dat waardeert de reiziger
25 augustus 2014, door rixkeVanaf zijn ontstaan, spant de spoorweg zich niet alleen in om zijn klanten in de beste omstandigheden te vervoeren, maar wil hij ze ook steeds en overal behulpzaam zijn en aan hun wensen zoveel mogelijk tegemoet komen. Zo werden de buffetten opgericht . Achteraf volgden andere handelszaken die in de bijzonderste stations ter beschikking staan van de reiziger, en waarover wij in dit artikel zullen spreken.
Door deze handelszaken te vermeerderen, bewijst de N.M.B.S, een dienst aan haar (…) -
Het station Luik-Guillemins
14 oktober 2013, door rixkeNa, gedurende lange tijd, samen rnet al de Luikse burgers, de modernisering van de “Guillemins” gevorderd te hebben, zagen de spoormannen uit dit station met een ware emotie de afbraaktuigen aanrollen. Toen de stormrammen de met roet bevlekte muren deden beven, verdwenen in enkele dagen tijds uit de boekhandels de prentkaarten die het oude gebouw voorstelden. Elke echte Luikenaar bewaart thans onder zijn herinneringen aan vroeger, de foto van zijn oude “station”. De onverbiddelijke (…)
-
Het belang van metaal bij de bouw van onze stationshallen in de vorige eeuw
10 september 2012, door rixkeEen voorzichtige start
Het is niet mogelijk over de 19de eeuwse architectuur te spreken zonder rekening te houden met de evolutie in het gebruik van metaal, meer bepaald van ijzer. Hoewel het ijzer als bouwmateriaal, reeds lang gebruikt werd, was het meestal alleen maar voor utilitaire gebouwen, die eerder een tijdelijk karakter hadden, zoals stapelplaatsen, magazijnen, fabrieken.
Door technische verbeteringen werd de kwaliteit van het ijzer sterk opgedreven en leende het zich beter tot (…) -
Communicatiecentrum noord
3 september 2012, door rixkeSedert enkele tijd prijken drie grote letters - CCN - op de gevel van het nieuwe gebouw vóór het Noordstation. Misschien heb ook jij je al afgevraagd wat ze nu precies betekenen en wat er in dat groot gebouw gebeurt. Het CCN is het Communicatiecentrum Noord.
Hoe het ontstond
Zoals het oorspronkelijk was omgevat, omvatte het ontwerp van stadsvernieuwing in de wijk van het Brusselse Noordstation de bouw van talrijke torengebouwen om er verschillende diensten en besturen te huisvesten, (…) -
Twee nieuwe stations: Landen en Moeskroen
3 september 2012, door rixkeLanden.
Drie jaar na de openstelling van de eerste Belgische spoorlijn, kwam reeds de verbinding Tienen - Landen - Ans tot stand en één jaar later, in 1839, werd Landen met St.-Truiden verbonden. De doortrekking tot Hasselt volgde in 1847. Het station Landen verwierf zijn volle betekenis als spoorwegknooppunt, toen het, in 1865, met Fleurus over Gembloers en, in 1875, met Hoei verbonden werd.
Het vorige stationsgebouw, opgericht omstreeks 1858, werd eerst in 1890 en daarna in 1920 (…) -
Nieuw station Sint-Truiden
20 augustus 2012, door rixkeOnlangs werd, te Sint-Truiden, voor de derde maal een station plechtig in gebruik genomen.
De eerste keer gebeurde dat op 6 oktober 1838, toen in aanwezigheid van Z.M. Koning Leopold I de spoorweglijn Landen - Sint-Truiden officieel geopend werd. Het toenmalige gebouw, dat ondanks zijn schamelheid geschiedenis maakte vermits de buurt waar het gevestigd was in de volksmond nu nog de Oude Statie heet, was tevens het eerste Limburgse spoorwegstation.
Het tweede station werd opgericht in de (…) -
Een nieuw station in Hoei-Noord
20 augustus 2012, door rixkeDit nieuwe station is als het ware de bekroning van een reeks werken waarmee de spoorweg in deze streek een goede 15 jaar geleden is gestart.
Het oude stationsgebouw, in gebruik genomen in 1892, stamde nog uit de tijd dat de directe verbinding Luik - Namen aangelegd werd (1886).
Het nieuwe gebouw (83 m lengte bij 12 m breed) is in oppervlakte dubbel zo groot als het voorgaande.
Het bestaat uit een metalen geraamte dat gedragen wordt door een structuur in gewapend beton. De gevels zijn (…) -
Het nieuwe station Roeselare
20 augustus 2012, door rixkeHet nieuwe stationsgebouw, dat een integrerend deel uitmaakt van een geheel waartoe ook een viaduct en een overdekt busstation behoren, komt in de plaats van een gebouw dat in 1890 werd opgericht.
Met de werken werd gestart op 16 oktober 1972. Ze werden uitgevoerd in verschillende fasen en gingen gepaard met belangrijke ophogingswerken en de constructie van enkele kunstwerken.
De basisindeling van het gebouw houdt vooral rekening met de voetgangerscirculatie. Het gedeelte onder het (…)