Laboratoriumproef en praktische proef
Materiaalproeven kunnen op verscheidene wijzen worden uitgevoerd. In ’t algemeen onderscheidt men de laboratoriumproef en de praktische proef. Een concreet voorbeeld zal dadelijk het verschil tussen beide doen uitschijnen.
Gij weet dat de elektrische motoren die de tractie der motortreinen verzekeren zeer snel draaien en dat ze voorzien zijn van tandraderen die de snelheid tot een aannemelijke waarde herleiden. Hoe kan men nu voor een van die (...)
Homepagina > Het Spoor > Technieken
Technieken
-
Het laboratorium voor materiaalproeven
19 mei, door rixke -
Eurostar, „The caretaking catering”
31 december 2021, door rixkeVoor uw reporter „ter plaatse” was weer geen moeite teveel. Deze reportage begon in onze hoofdstad, waar hij op een onchristelijk uur door allerlei mensen werd uitgekafferd, gecontroleerd, gefouilleerd, bespied en uitgevraagd.
Vervolgens werd hij in een grote buis op wielen gestopt en tegen 300 km per uur het land uitgezoefd. Met buis en al werd hij in ijskoud water gedompeld, verzeilde uiteindelijk in een land waar geen kat zijn taal sprak en het bovendien oude wijven goot. En zeggen (...) -
Spoorwegtaal
29 december 2021, door rixkeOnze collega’s van de exploitatie gebruiken in hun dagelijkse omgang een massa afkortingen die voor de oningewijden een echte rebus vormen.
Hier volgt een klein staaltje van hun „spoorwegtaal”. Voor hen die er niets van begrijpen, hebben wij wat uitleg bijgevoegd.
Diensttelegram
Dcl doorgevingscentra FNBT - FLR - FHT - LML - LBL -FHS - FDT - FRST.
cc. Ipx, Ipm, Ipv, Ipes, Dispatching FN - FHS.
Atlv FNDM.
Chst MUA - FN - Rad.
Op 4/3/57 rijdt HKT 723102 als volgt : FNBT 9.58 - (...) -
Simulatoren voor de opleiding van bestuurders
7 juni 2021, door rixkeCentrale werkplaatsen van Salzinnes en Mechelen
Het staat vast dat het spoor de veiligste manier van reizen is. Maar daarvoor moeten we steeds betrouwbaardere infrastructuur en steeds hoogwaardiger materieel ontwikkelen, alsook opleidingsprogramma’s voor al het personeel dat een taak heeft in het verkeer, vooral de bestuurders. Voor de bestuurder zijn inderdaad bijzondere vaardigheden en kennis vereist. Hun basisopleiding duurt vijftien maanden, maar nadien, en gedurende de rest van hun (...) -
Het time-sharing-systeem in gebruik bij de N.M.B.S.
9 februari 2019, door rixkeOnder impuls van de ruimtevaart en van een speurwerk dat al maar veelomvattender wordt, is de evolutie van de technieken die in de computerindustrie gebruikt worden zo snel dat alleen specialisten haar kunnen bijhouden. Men Is nauwelijks klaargekomen met het vervaardigen van een nieuwe computer of men ontwerpt reeds een nieuw model dat in staat is vlugger te werken en meer diensten te bewijzen.
Niet alleen de capaciteit en de werksnelheid van die machines nemen voortdurend toe, maar men (...) -
Waar staat de automatisering van de N.M.B.S.? (vervolg)
22 november 2017, door rixkeDe waakinrichting.
De niet meer zo jonge maar toch nog sportieve heer die op ’t nippertje een zitplaats, vlak tegenover mij, kan „veroveren”, is niet tevreden.
— Ik weet niet wat er, vandaag de dag, aan die treinen scheelt ! In mijn tijd... nou ja, toen het nog per stoomlocomotief ging, vertraagde een trein die het station binnenreed, geleidelijk. Met een beetje ondervinding, kon je ongeveer uitrekenen waar hij ging stoppen. Ik had mijn eigen techniek. Ik stelde me op in de „achterste (...) -
De automatische koppeling voor 1976-1980 ?
4 november 2017, door rixkeHet Beheerscomité van de Internationale Spoorwegunie, samengesteld uit de directeurs-generaal van veertien Europese netten, dat bijeengekomen is onder voorzitterschap van de heer L. Lataire, directeur-generaal van de N.M.B.S., zou, tussen 1976 en 1980, de automatische koppeling van de wagens willen invoeren. In samenwerking met een internationale industriële groep werd er een type ontworpen van een automatische koppeling die aangepast is aan de voorwaarden van de Europese netten. Er worden (...)
-
Waar staat de Automatisering bij de N.M.B.S.? (vervolg)
6 september 2017, door rixkeHet automatische blokstelsel en de „al relais”seinhuizen.
— Daar heb je het ! Een stilstand midden in ’t vlakke veld.
Onmiddellijk hangen er al ’n boel hoofden uit de ramen. De spoorbaan wordt, als ’t ware, met kennersblik overschouwd. Maar zover ’t oog reikt, valt er niets te bespeuren. Wee de hoofdwachter die zich op de berm waagt. Dadelijk wordt hij bestookt met allerhande vragen die niet altijd even vriendelijk zijn:
— Wel chef, moet je even uitblazen?
— Wordt er niet verder (...) -
Voor de dag met een schoon interieur
2 januari 2017, door rixkeOntegensprekelijk betekent comfort voor de klant ook dat hij in propere treinen kan reizen. Bij de diensten van het materieel is men zich daar terdege van bewust en zet men zich onverpoosd in om de treinstellen zo schoon mogelijk te laten uitrijden. Zo heeft de Maatschappij gekozen voor twee systemen die de netheid van de voertuigen aanzienlijk moeten verbeteren: de car-wash, waarbij de buitenkant, en het schoonmaakplatform, waarbij het interieur een goede beurt krijgen.
CAR-WASH: (...) -
Colli en stukgoederenverkeer
1 juni 2015, door rixkeHet collo heeft zijn eigen geschiedenis waarvan bepaalde minder prettige en schilderachtige aspecten dagtekenen uit de periode die omstreeks de eeuwwisseling aanvangt en tot de jaren dertig voortduurt.
Tot dan toe had het personeel van de “colli-dienst” in lastige en gevaarlijke omstandigheden gewerkt. De “jongeren” van toen, m.a.w. zij die nu achtenswaardige zeventigers zijn geworden, spreken er nog met ontroering van.
Colli zijn, in tegenstelling met goederen die per wagenlading (...)