Belemmering, ingewikkeldheid, onfraai uiterlijk van de vroegere bureaus der ontvangsten: Een probleem waarvoor België een oplossing vond.
Wanneer een klant aan het loket van een station een vervoerbewijs vraagt en de bediende hem het “stukje karton” overhandigt dat de tastbare voorstelling is van het aantal kilometer reis dat hij koopt, lijkt de verrichting allereenvoudigst. Dit kortstondig contact met het bureau der ontvangsten is niet voldoende om de reiziger ervan te overtuigen (...)
Homepagina > Het Spoor > Technieken
Technieken
-
De uitreiking der biljetten
8 september 2014, door rixke -
De ferrybootdienst Zeebrugge - Harwich
8 september 2014, door rixkeSedert 1924 vervoert de Anglo-Belgische Maatschappij der Ferry-Boats de wagens tussen het Vasteland en Groot-Brittannië, via de zeeweg Zeebrugge - Harwich.
Deze vervoerwijze biedt grote voordelen: sneller vervoer, geen overladingskosten en minder verpakkingskosten, minder gevaar voor beschadiging, diefstal, enz.
Onderbroken, op 3 september 1939, ten gevolge van de oorlog, werd deze dienst op 17 augustus 1946 met een enkele boot hervat. Sedertdien nam dit verkeer meer en meer toe: in (...) -
De nieuwe ordinator van de Directie F
1 september 2014, door rixkeWanneer gij uw bezoldiging voor de maand januari hebt opgetrokken, hebt gij opgemerkt dat de betalingsbulletins er anders uit zagen. Dit artikel zal u verklaren waarom: onze Mechanografische dienst bezit thans een elektronische ordinator met magnetische banden, die met de jongste technische nieuwigheden is uitgerust. Het is de eerste van dit type die in België functioneert.
In de Mechanografie, bij mensen en machines
Wij bevinden ons op de vierde verdieping van het moderne gebouw waar, (...) -
De controle op het gedrag in dienst van het spoorwegmaterieel
25 augustus 2014, door rixkeSedert verscheidene jaren moderniseert de N.M.B.S, zowel haar tractie- als haar gesleept materieel. Het programma omvat het in dienst stellen van nieuwe voertuigen en van verbeterde voertuigen. Op het ogenblik dat deze voertuigen in dienst worden gesteld, moet men kunnen nagaan of hun gedrag wel voldoet aan de eisen die bij de studie opgelegd werden. De controle moet, onder meer, betrekking hebben op de prestaties en de rijstabiliteit bij hoge snelheid van het tractiematerieel, op het (...)
-
De automatische grafikering van het treinverkeer
19 mei 2014, door rixkeHet toezicht op de trafiek van een spoorweglijn berust bij een dispatcher. Deze controleert de goede rit der treinen die allen op zijn papieren aangeduid zijn met een vertrek- en een aankomstuur; de taak van de dispatcher bestaat erin de dienstregeling zo best mogelijk te doen naleven. In geval van vertraging of storing moet hij dadelijk maatregelen treffen om de normale toestand snel te herstellen.
De vlotheid van de trafiek hangt aldus veel af van zijn lange ervaring en van zijn (...) -
Elektronische opsporing van heetgelopen draagpotten
12 mei 2014, door rixkeToen een ijzerertstrein, die van uit Stockem in de richting van Namen reed, onlangs te Jemelle tegengehouden werd, was de machinist niet weinig verbaasd de wagenschouwer te horen roepen: “Er is een heetgelopen draagpot langs de linkerkant aan de 34e as te rekenen van de staart van de trein!”
Op de vraag waar hij die nauwkeurige inlichting gehaald had, antwoordde de wagenschouwer eenvoudig: “De detector van Forrières heeft ons zoeven verwittigd”.
Sedert enkele maanden wordt, inderdaad, (...) -
Radioverkeer toegepast op de factage
17 februari 2014, door rixkeDe spoormannen van de Exploitatie hebben zich immer ingespannen om het oponthoud van de goederenwagens in de vormingsstations in te korten en, met dit doel, doen zij, sedert verscheidene jaren, proefnemingen met de technieken die hun worden voorgesteld om de duur van de trieer- en vormingsbewerkingen te verminderen. Elke tijdwinst heeft, inderdaad, als gevolg, niet alleen een vluggere bediening van de klanten, maar tevens een verhoging van het vervoervermogen van een bepaald aantal wagens (...)
-
Tijdsoverbrenging op het net van de N.M.B.S.
3 februari 2014, door rixkeEnkele jaren geleden was het reeds een belangrijke nieuwigheid, de uurwerken uit te rusten, met elektrische contacten die zich elke seconde, halve minuut of minuut sloten en waarmee men de gang controleerde van een groot aantal eenvoudige horloges. Men bekwam aldus de zekerheid dat in de omtrek bediend door het voornaamste uurwerk — regulateur of moederuurwerk genaamd — alle uuraanduidingen onderling identiek zouden zijn. Het bleef nochtans nodig, dagelijks elk moederuurwerk na te zien en (...)
-
Dank zij de spoormannen kwam het eenvormige uur in zwang
27 januari 2014, door rixkeEen te weinig gekende sociale verwezenlijking Wat is het uur?
Het uur is voor Jan het pijnlijke ogenblik waarop hij ontwaakt, voor Piet de maag die om voedsel roept, voor Jef een langdurig wachten bij een afspraak, voor Fons een vluchtig ogenblik van geluk, voor Bert het hoofd dat slaperig indut... Voor hen allen is het tevens het rinkelen van de wekker of het “sein” van de radio.
Het uur is dit alles, maar het is nog veel meer. Het heeft zijn geschiedenis en in die wetenschappelijke (...) -
De controle van de dieselmotoren door de ontleding van de smeeroliën met de spectrograaf
9 december 2013, door rixkeEen installatie zonder weerga in Europa De dieselmotor
Deze motor “met inwendige verbranding” zet in een kamer, cilinder genaamd, de in de brandstof aanwezige energie om in mechanische arbeid, door de expansie der gassen die ontstaan, uit de verbranding van de gasolie. Deze gassen werken in op een beweegbaar stuk, de zuiger, die zich verplaatst in de cilinder en een afwisselende rechtlijnige beweging beschrijft.
De zuiger is verbonden aan een stang, krukas genaamd, door middel van een (...)