In de grote rangeerstations rollen de wagens van de heuvel — die voor een degelijk trieren van groot belang is — en lopen dan uit op de sporen van de bundels. Om het rendement te verhogen, moeten de wagens zo snel en zo dicht mogelijk na elkaar van de heuvel afdalen. Door de elektrische bediening van de wissels kan thans een goed deel afgeknaagd worden van de tijd die voor het omleggen van de wissels tussen twee opeenvolgende “sneden” vereist is. Maar de aangroei van de snelheid maakt een (...)
Homepagina > Het Spoor > Technieken
Technieken
-
De elektro-pneumatische spoorrem
2 december 2013, door rixke -
De elektrische verwarming van de treinen
7 oktober 2013, door rixkeDe verwarming van de treinen is een onuitputtelijk onderwerp dat tal van mensen aansnijden in hun eigen stijl: de humoristen maken er grapjes over, de knorrepotten zeuren eroveir en de ingenieurs vinden haar een eeuwige bron van lasten voor wie haar moet bestuderen en in orde brengen. Waarom wordt de elektriciteit, die alzijdige en almachtige fee, weerbarstig wanneer een rijtuig met de elektrische verwarming moet uitgerust worden? Wij zullen die vraag beantwoorden door de te overwinnen (...)
-
Mecanisering bij de N. M. B. S.
30 september 2013, door rixkeOm de behandeling van zware voorwerpen of produkten in poeder te vergemakkelijken, stelt de N.M.B.S. twee auto-kranen ter beschikking van haar clientèle. Hijskracht: 7 Ton. Grijper: 600 liter.
Deze twee toestellen gaan respectievelijk uit van het station Brussel (Turn & Taxis) en van het station Verviers (West).
Ze kunnen de naburige stations bedienen binnen een straal van een tiental kilometers. -
Het schoolrijtuig van de dieseltractie
23 september 2013, door rixkeNa de winter doorgebracht te hebben in het locomotievendepot van Schaarbeek, vat het schoolrijtuig van de diesel tractie, zoals de woonwagen uit het liedje, helemaal opgesmukt, bij het naderen van de lente, zijn jaarlijkse tocht door het land aan.
Dit schoolrijtuig verblijft, gedurende veertien dagen, in elk van de twintig dieselstelplaatsen van het net. Zijn reisplan werd zo uitgestippeld dat er niet te veel tijd verspild wordt op de lijnen van de N.M.B.S.
Het vormt, samen met dat (...) -
Automatisering bij de Spoorweg
12 augustus 2013, door rixkeAutomatie? Automatisering? Automatiek?
Dagbladen en tijdschriften schrijven thans meer en meer over de “automatie” een neologisme dat aan talrijke lezers een gevoel van onbehaaglijkheid geeft. In hun verbeelding zien ze een zonderlinge wereld vol industriële steden waarin verdachte robots een hoofdrol spelen en waaruit de arbeiders volledig verdrongen zijn.
Waarom? Misschien omdat we zo graag — uit pralerij of gemakzucht — een vreemd woord in onze taal opnemen?
De term “automation” (...) -
De mechanische controle van de staat der sporen door middel van het registreerrijtuig
8 juni 2011, door rixkeWanneer de controle van de staat der sporen met de hand gebeurt, wordt die bewerking met zeer eenvoudige instrumenten uitgevoerd: met de meetlat en het waterpas meet men de dwarse nivellering; met de spoormal verifieert men de spoorbreedte; en met de koord kan de regelmatigheid der pijlen van het spoor in boog nagegaan worden.
Bovendien laat het geoefende oog van de technicus toe een oordeel te vormen betreffende de overlangse waterpassing en de gebreken van het tracé.
Maar die (...) -
Radioverbindingen met de treinen: lijnradio bij de nmbs
28 maart 2011, door rixkeDe NMBS werkt al een hele tijd met radioverbindingen. Sedert vele jaren worden ze gebruikt in vormingsstations, waar zenderontvangers de vaste installaties, rangeerlocomotieven en rangeerders met elkaar in verbinding stellen. In grote reizigersstations zorgt een gelijkaardig systeem voor de verbinding tussen seinhuizen en stationspersoneel.
Toch was er op dat vlak een grote stap nog altijd niet gezet: radioverbinding tussen treinen en vaste installaties, meer bepaald de centra voor (...) -
Het probleem van de verschillende stelsels van elektrische tractie
14 februari 2011, door rixkeKanttekeningen bij de elektrificatie van de lijn Brussel - Parijs
In het begin was de elektrische tractie slechts een middel om plaatselijk sommige technische moeilijkheden te overbruggen: tractiemoeilijkheden bij het bestijgen van steile hellingen, moeilijkheden met de verluchting bij de doorrit van tunnels, enz.
Langzamerhand bleek zij eveneens een middel om exploitatiebezuinigingen te verwezenlijken zelfs op lijnen met een licht profiel, op voorwaarde dat er een voldoende trafiek (...) -
De remproeven door lancering
18 april 2010, door rixkeGeen snelheid zonder degelijke remmen.
Indien reizigers- en goederentreinen immer sneller rijden, is dat natuurlijk te danken aan de verhoging van het vermogen der tractiemachines. Dat verhoogd vermogen alleen was evenwel niet voldoende om de hoge snelheden te bereiken die wij thans kennen. Niet over al de sporen wordt er zeer snel gereden. Ook zonder goede remmen kan er niet snel gereden worden, en het is precies over dit aspect van het probleem dat wij het willen hebben. Wij zullen ons (...) -
Verjongingskuur te Bascoup
18 april 2010, door rixkeHier en daar hangt nog wat late mist wanneer Karel en ik, op ’n goeie morgen, over een brede asfaltweg naar de Centrale Werkplaats van de Baan te Bascoup rijden.
Het vooruitzicht van een al lang beloofd bezoek aan de werkplaats waar zijn grootvader zijn hele loopbaan heeft gewerkt, maakt hem kennelijk gelukkig. Hij lijkt wel te ontwaken uit een verre droom wanneer hij plots zegt: "Toen grootvader, in 1912, te Bascoup aankwam, was de werkplaats pas kort geleden opgericht. Eigenlijk was ze (...)