XIII. - Het aandeel van de N.M.B.S.
Marcel Barbeaux trad in dienst van de spoorwegen na de oorlog 1914-1918 en bleef er tot daags na de tweede bevrijding. Wat al vooruitgang werd er niet verwezenlijkt en wat al verbeteringen werden, er in de verschillende sectoren van het spoor niet aangebracht tijdens dit kwarteeuw! Wanneer men van dichtbij — als deelnemer, als acteur — gemengd geweest is In een groot avontuur, heeft men steeds enige moeite om zich rekenschap te geven van de omvang, de (...)
Homepagina > Het Spoor > Gedicht - Lectuur - Schilderij
Gedicht - Lectuur - Schilderij
-
Een dynastie van spoormannen (VIII)
24 maart 2014, door rixke -
Een dynastie van spoormannen (VII)
17 maart 2014, door rixkeMaar, laten wij het opnieuw hebben over Adolf Barbeaux. Na zijn ambt te hebben uitgeoefend te Tubeke, werd hij naar Gembloers overgeplaatst. Gembloers bezat een doorgangsstation waarvan het belang in het oog sprong bij de aanblik die men van op de perrons kreeg; onderlinge kruising van de inritsporen, “rooster” genaamd, seinhuizen zo hoog als uitkijkposten op de hoeken van een krijgsgevangenenkamp, kandelaarseinpalen, lichtmasten, loopbrug voor voetgangers... Het stationsgebouw bood geen (...)
-
Een dynastie van spoormannen (VI)
10 maart 2014, door rixkeMaar, laten wij op ons onderwerp terugkomen! In 1852 zijn de wagons sedert korte tijd van petroleumverlichtingen voorzien. De bouw van onderstellen werd geperfectioneerd; de ophanging werd verbeterd. De vooruitgang is op dreef gebracht en niets kan hem nog stuiten. In 1860 bouwt de Maatschappij St. Leonard van Luik een eerste locomotief met draaistellen. Men bestudeert de bouw van vuurhaarden met een groter stoomrendement. Enkele jaren later wordt de Bessemerpeer algemeen benut; waardoor (...)
-
Een dynastie van spoormannen (V)
3 maart 2014, door rixkeIn verband met zijn grootvader, zinspeelde de ouwe Marcel op de kolossen die voor Semiramis de weg naar Ectabane aanlegden. De reusachtige werken die door de mannen van het spoor werden uitgevoerd zetten er mij toe aan een andere vergelijking te maken. Volgens Diodoris van Sicilië werkten 300.000 arbeiders (volgens Herodotes echter slechts 100.000) aan de bouw van de grote pyramide van Egypte, die als een van de zeven wereldwonderen wordt beschouwd. Deze bouw duurde twintig jaar en men (...)
-
Spoormannen, uit alle hoeken van het land
24 februari 2014, door rixkeGij die stalen sporen legt en tunnels graaft, Gij die bruggen trekt over dal en rivier, Gij die seinen doet pinkelen langs de baan, Gij die treinen doet daveren door het land, Gij die het ijzer smeedt in vonkenregens, Gij die de zagen doet zingen in het hout, Gij schildwacht wakend over uw zwoegende broers. Gij wachter op de denderende treinen. Gij machinist op de ronkende loco’s, Gij stoker met uw zwart en glimmend gelaat, Gij rangeerder tussen knarsende wielen, Gij stationsfacteur tussen (...)
-
Een dynastie van spoormannen (IV)
24 februari 2014, door rixkeIk weet niet of het Beheer de elementen bezit voor het opstellen van de lijst van alle spoormannen die op het arbeidsveld van eer gevallen zijn. Hoe het ook zij, het is een vaststaand feit dat de martelarenlijst der spoorwegen tal van namen bevat; 21 voor de vijf eerste exploitatie jaren — 21 doden of zware gekwetsten — en God weet hoeveel voor de volgende jaren! In 1838, bij de bouw van de spoorlijn van Luik naar Verviers werd een werkman getroffen door een steenblok die door een (...)
-
Een dynastie van spoormannen (III)
17 februari 2014, door rixkeV. - Poëzie voor de enen, proza voor de anderen
Bijna dertig jaar lang staat Augustin Barbeaux trouw in dienst van de spoorwegen.
De eerste “slepers” bezitten nog geen stuurhut. De machinisten en stokers zitten gevangen op het smalle platform, tussen de stoomketel en de “kolenbak” waar zij geen enkele bescherming vinden tegen de meedogenloze zon der hondsdagen, de wind die de rook neerslaat, de snerpende koude, de zware regen, de hagel, de sneeuw. De dichters uit dit heldentijdperk (...) -
Een dynastie van spoormannen (II)
10 februari 2014, door rixkeOp enkele kleine amendementen na, wordt het wetsvoorstel van Charles Roeier door de Kamer gestemd, door de Senaat wettelijk bekrachtigd en op 1 mei 1834 door Leopold I goedgekeurd. Het voornaamste artikel bepaalt: “Er zal in het koninkrijk een stelsel van spoorwegen aangelegd worden met als centraal punt Mechelen en leidend: in het oosten, naar de Pruisische grens, langs Leuven, Luik en Verviers; in het noorden, naar Oostende, langs Dendermonde, Gent en Brugge; in het Zuiden, naar Brussel (...)
-
Een dynastie van spoormannen (I)
27 januari 2014, door rixkeI. - De ouwe Marcel
Een gebogen karkas maar nog stevige, ofschoon ietwat stramme kuiten, een openhartig uiterlijk, een gelaat met de kleur van een renetappel, waarin slimme en goedige oogjes flikkeren, dat is het portret van de tachtigjarige Marcel Barbeaux, een gepensioneerde van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen. Met zijn vrouw, Esther, bewoont hij een klein huisje langs de zoom van de weg die omhoog kronkelt naar Esquinpont, een gehucht dat op geen enkele kaart (...) -
De laatste rit
20 januari 2014, door rixkeIn de deur van de pakwagen stond treinwachter Verbruggen te turen naar het rode inritsein van zijn depotstation. De lantaarn van een rangeerder tekende lichtcirkels op het zwart van de late avond. Een fluittoon snerpte driemaal door de lucht en ging dan in de oneindigheid van de nacht verloren. Het sein flitste op groen en de trein begon weer te rijden. Het eentonige geschreeuw van de wielen op de spoorstaven, dat hem zo vertrouwde geluid, verhoogde nog het stomme verdriet van de (...)