Het kanaaltunnelproject werd er een van lange adem. Al in 1802 tekende een zekere Matthieu zijn eerste ontwerp. Maar daar bleef het ook bij.
De Franse ingenieur Aimé Thomé de Gamond pakte het iets grondiger aan. 20 jaar van zijn leven wijdde hij aan intensief onderzoek. Op een mooie lentedag in 1855 stapte hij op 48-jarige leeftijd in een bootje. In het midden van het Kanaal kleedde hij zich uit en verzwaarde zich met keien. Zo dook hij in zee, 33 m diep.
„Ik hield mijn adem in, terwijl (…)
Homepagina > Het Spoor > Infrastructuur > Tunnel
Tunnel
-
De Kanaaltunnel, een lange geschiedenis
12 november 2021, door Rixke -
De tunnels
29 juli 2013, door RixkeIn een tunnel in 1843
In een boek, dat in 1843 verscheen, beschreef Victor Joly de indrukken die hij dat jaar beleefde toen hij op wandel was in de vallei van de Vesder langs de spoorweg “België – Rijnland”.
Die uitstap bracht hem op 25 september in de tunnel van Halinsart waar hij door een buitengewoon vervoer verrast werd.
Hier volgt hel verhaal van zijn avontuur.
Weldra zien we voor ons de zwarte boog van de tunnel. Aan het andere uiteinde van zijn sombere baan is er geen (…) -
De nieuwe tunnel van Hoei
7 januari 2013, door RixkeIn een artikel dat in februari 1968 in dit tijdschrift gepubliceerd werd, hebben wij uitgelegd waarom het, met het oog op de elektrificatie van de lijn Luik - Namen, nodig was te Hoei een nieuwe tunnel voor dubbelspoor te bouwen ter vervanging van de huidige tunnel voor enkelspoor. Hierin werd herinnerd aan de bewogen geschiedenis van de oude tunnel sedert zijn bouw, in 1847, voor verkeer op dubbelspoor, tot zijn wijziging, in 1904, toen er het rijden op enkelspoor ingevoerd werd. Uit deze (…)
-
De tunnel van Hoei
7 januari 2013, door RixkeDe reizigers die thans de lijn Namen - Luik berijden zullen ongetwijfeld opgemerkt hebben dat er tussen de stations Statte en Hoei belangrijke werken uitgevoerd worden. Met het oog op de elektrificatie van de lijn, wordt hier, ter vervanging van de huidige tunnel, een nieuwe tunnel, niet dubbelspoor, van ongeveer 230 m lengte gebouwd.
Heel wat wisselvalligheden, waaraan wij trouwens zullen herinneren, hadden tot gevolg dat de bestaande tunnel enkelsporig is en dat zijn doorsnede (…) -
Zo maar een tunnel
7 januari 2013, door RixkeTunnels zijn in een spoorweglandschap een normaal verschijnsel. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je ze zo maar ontmoet in b.v. een streek die o.m. bezongen wordt om haar vlakheid. Wie evenwel wat verder kijkt dan zijn neus lang is, ontwaart aan de horizon van dat vlakke land toch wel enige verhevenheid die de ambities van sommige beoefenaars van de wielersport flink afkoelt. Inderdaad, ergens in de verre buurt van die zogenaamde “muur” moeten de NMBS-treinen door een tunnel.
Het pleit (…) -
De aanpassing aan het elektrische vrije ruimteprofiel der tunnels tussen Luik en Herbesthal
31 december 2012, door RixkeAlgemeenheden.
Ruim honderdvijfentwintig jaar geleden werden op de lijn Luik - Herbesthal, die bijna 34 km. de vallei van de Vesder volgt, 20 tunnels gegraven om, voor het spoor, een weg te banen door de vooruitspringende rotspunten die deze bochtige rivier omzomen. De gezamenlijke lengte van die werken bedraagt ongeveer 3.800 m., wat meer dan een tiende van het baanvak betekent; de kleinste is 43 m. lang en de langste 635 m.
De binnenbekleding van die in de rotswand uitgehouwen (…) -
Wat eens de tunnel van Godarville was
31 december 2012, door RixkeEen woordje geschiedenis
Toen, in 1843, de lijn Braine-le-Comte - Manage - Luttre - Namen aangelegd werd, diende men te Godarville een 559 meter lange tunnel te graven door de bergkam die de waterscheidingslijn vormt tussen de stroomgebieden van Maas en Schelde.
Door deze tunnel zouden, aldus een plan, twee sporen lopen via twee afzonderlijke, naast elkaar te bouwen kokers ; elke tunnelingang had overigens twee openingen die op de aanwezigheid van twee naast elkaar liggende kokers (…) -
Een bos onder de n.z.-verbinding
24 december 2012, door RixkeBrussel en de metro
Sedert de ingebruikneming van de pre-metro is Brussel er enigszins anders gaan uit zien. In lanen waaruit plots de trams verdwenen, konden de auto’s, ja zelfs de voetgangers zich ruimer bewegen. Elders, daarentegen, werd een brede verkeersader herschapen in een gapende, slijkerige kuil die afgezet is met angstaanjagende machines.
Gelet op deze toestand zou je gerust mogen zeggen dat het ingraven van de pre-metro in de hoofdstad voor heel wat mensen, en inzonderheid (…)