| De industriële centrales van ons land brengen WISSELSTROOM voort onder verschillende spanningen.
Welnu, onze locomotieven en elektrische motorrijtuigen werden gebouwd om gevoed te worden met GELIJKSTROOM op een nominale spanning van 3.000 volt. De “industriële” wisselstroom moet dus in “tractie”-gelijkstroom omgevormd worden. Deze omvorming geschiedt in de onderstations, en de omgevormde stroom wordt vervolgens verdeeld, langs de bovenleidingen, over de elektrische voertuigen.
De (…)
Homepagina > Het Spoor > Infrastructuur > Signalisatie
Signalisatie
-
Te Brussel-Zuid, beveelt een centrale bedieningspost van op afstand vier onderstations en dertien sectie- en voedingsposten
7 oktober 2013, door Rixke -
De S.T.S. vormde 4.000 uitstekende seingevers
26 augustus 2013, door RixkeEen reizende school
We weten allen dat de seinposten van ons net, volgens hun belangrijkheid, gerangschikt werden in vier categorieën: A, B, C en D.
Voor de posten C en D (eenvoudige structuur — klein aantal bewegingen) geschiedt de opleiding der candidaat-seingevers ter plaatse. De candidaat wordt aan de dienstdoende seingever toegevoegd gedurende een veranderlijke periode naar gelang de belangrijkheid van de post en de beroepsmogelijkheden van de betrokkene. Maar deze opleidingsmethode (…) -
Modernisering van de seininrichting
26 augustus 2013, door RixkeEen voorbeeld: Charleroi-Zuid
Vaarwel aan het oude seinhuis
Het mechanische seinhuis (blok 55) dat buiten Charleroi lag, in de richting van Namen, behoort tot de geschiedenis. Reeds enkele maanden geleden, is het bezweken onder de mokerslagen van de houwelen, of liever, onder het bijten van de zaag want dit seinhuis werd, in 1927, opgetrokken in de bouwstijl van die tijd: als een uitneembaar houten seinhuis.
Nadat het gedurende meer dan 25 jaar een belangrijke rol vervulde in de (…) -
De evolutie van de seinposten
13 oktober 2010, door RixkeDe eerste seinhuizen
Van bij het ontstaan van de spoorwegen werden de handels, die de seinen en wissels doen bewegen, gemakshalve gegroepeerd. In Engeland werden de eerste seinhuizen reeds tussen 1840 en 1850 in dienst genomen. Een weinig later verschenen zij ook op het Vasteland.
Daar het naast elkaar plaatsen van volkomen gelijke handels de vergissingen in de hand kon werken, vatte de Franse wisselwachter Vignier, in 1856, de gedachte op “tussen de handels kleine stukjes hout met (…) -
Een baanbrekende verwezenlijking: de centrale verkeersleiding op de lijn 37 (Luik-Herbesthal)
1 april 2010, door RixkeMachinist van de 70, hier de centrale post van de CVL op de lijn 37. Gij wordt gehinderd door de 802 die zich op het enkelsporig baanvak bevindt. Binnen enkele minuten zal uw sein op veilig staan. Ah ! Goed. Met wie spreek ik? Met de centrale verkeersleiding te Luik-Guillemins. ! ? !
Dit telefonisch gesprek werd in augustus 1961 gevoerd, en de machinist heeft zich, bij het bestijgen van zijn locomotief, die aan het sein te Nessonvaux opgehouden werd, wellicht afgevraagd wat „ze” nog eens (…) -
Onze hedendaagse seinen
3 maart 2010, door RixkeIn Het Spoor van de maanden novemberen december 1979 kon je lezen hoe onze seininrichting in de loop der jaren technisch evolueerde. In dit historisch overzicht, dat in een zestal periodes ingedeeld werd, was er natuurlijk ook sprake van seinen die zelfs voor een oningewijde toch nog wat meer zijn dan de paaltjes die een trein doen stoppen of laten vertrekken of lichtjes die grote stations ’s nachts tot een magisch realistisch tableau omtoveren.
Ter aanvulling nu van de bovengenoemde (…) -
Onze seininrichting
3 maart 2010, door RixkeDe eerste elektrische seinhuizen en de seininrichting met twee standen
In het begin van de eeuw kon de seininrichting zich verder ontwikkelen dank zij de industriële produktie van de gelijkstroom, de dynamo van Gramme (1872) en de transformator van de Engelsman Gibbs en de Fransman Gaulard (1884).
Ook de telefoon, die in 1876 door Graham Bell werd uitgevonden, zou in die ontwikkeling een belangrijke rol spelen, al stuitte zijn intrede aanvankelijk wel op enig vooroordeel : een (…) -
Onze seininrichting
3 maart 2010, door RixkeDe geschiedenis van onze seininrichting, die helemaal niet zo spectaculair is als die van de locomotieven, inspireerde tot nog toe weinig historici. Overigens wordt de geschiedschrijving van de Belgische seininrichting nog bemoeilijkt door het feit dat de Belgische Staat, de bouwer van de eerste grote lijnen die van Brussel of Mechelen naar ’s lands grenzen uitzwermden, vanaf 1845 zo’n 2 000 kilometer lijnen in concessie gaf aan particulieren.
Welnu, elke compagnie exploiteerde haar lijnen (…) -
Het nieuwe seinhuis van brussel-zuid
3 maart 2010, door RixkeHet „Zuid”. In het grootste reizigersstation van het net werd enkele weken geleden de 2e fase ingeluid van de vier die er gepland zijn om een volledig nieuw seinhuis in dienst te stellen. Met zijn moderne uitrusting moet het geleidelijk de functies overnemen die op verscheidene andere seinposten werden of nog worden uitgeoefend en tegelijk betere mogelijkheden bieden om het verkeer te beheren.
Brussel-Zuid
Ligging en installaties
Het station Brussel-Zuid is ongetwijfeld een van de (…) -
De TBL
3 maart 2010, door RixkeRecente elektronicatoepassingen voor de seininrichting in volle baan
L. GILLIEAUX
Sedert het ontstaan van de spoorweg hebben alle spoormannen het begrip veiligheid tot een van hun hoofdbekommernissen gemaakt, zowel de verantwoordelijken voor de ontwikkeling en verbetering van techniek en organisatie, als diegenen die de dagelijkse leiding van het treinverkeer in handen hadden. Naast de inspanningen met het oog op betere prestaties en productiviteitscijfers, is bij de spoorwegen - op het (…)