Een nationale aangelegenheid
Als invoer- en uitvoerland geniet België het voordeel te kunnen beschikken over nationale zeehavens, waarvan Antwerpen, Gent en Brugge de belangrijkste zijn. Dank zij deze havens, kan ons land rechtstreeks in- en uitvoeren en kan het, bovendien, rekenen op een belangrijk transitovervoer dat heel de gemeenschap en de vervoerders in het bijzonder ten goede komt.
Die drie grote havens zijn in volle uitbreiding en reusachtige werken worden ondernomen opdat er (…)
Homepagina > Het Spoor > Industrie
Industrie
-
Het spoor en de uitbreiding van de haven van Gent
12 mei 2009, door rixke -
Spoor & leisteen : langs een verweesd dal
12 mei 2009, door rixkeHoewel er nog heel wat daken met leien bedekt worden en onze nationale leisteen bekend staat om zijn kwaliteit en duurzaamheid, moesten de bloeiende leisteengroeven van weleer één na één hun deuren sluiten. Behalve in Warmifontaine, niet ver van Neufchateau, waar de groeve nog steeds actief is en in Herbeumont waar ze onlangs opnieuw geopend werd. In de Morépire, nabij Bertrix, wordt de herinnering aan deze verdwenen activiteit levendig gehouden door een handjevol enthousiastelingen. De (…)
-
Het spoor en de uitbreiding van de haven van Antwerpen
12 mei 2009, door rixkeDe hedendaagse economie kent geen grenzen meer; het goederenverkeer onder de verschillende werelddelen wordt met de dag intenser. Het hoeft ons dan ook niet te verwonderen dat de havens zich uitzonderlijk snel uitbreiden. Dat is het geval voor de haven van Gent (zie «Het Spoor» nr 116 van april 1966), maar ook voor die van Antwerpen, onze belangrijkste nationale haven.
Nieuwe industriezones
Sedert enige tijd heeft die ontwikkeling een spectaculaire vorm aangenomen : inderdaad, firma’s (…) -
De spoorweg en de glasindustrie
12 mei 2009, door rixkeDrie eeuwen glasblazerij in het land van Charleroi
Dat is het motto van een tentoonstelling, georganiseerd te Charleroi, in het Museum van het Glas, een bijgebouw van het Nationaal Instituut van het Glas. De drie eeuwen waarover het hier gaat, hebben betrekking op de periode 1669-1969. Opengesteld op 18 juni, kende deze tentoonstelling een zulkdanig succes dat de organisatoren besloten ze tot 15 november te verlengen.
Dit succes is ten volle verdiend. Zelden heeft een voorlopige (…) -
De steengroeven en de spoorwegen (I)
12 mei 2009, door rixkeTWEE ECONOMISCHE PARTNERS DIE ELKAAR MOETEN STEUNEN De punten van overeenkomst
Om van meet af aan het onderwerp van ons praatje te beperken, vestigen wij er de aandacht op dat in onze «spoorwegtaal» de uitdrukking «steengroefprodukten» het geheel van de geëxploiteerde gesteenten (stenen, zand, klei...) omvat, met uitzondering van de vloeibare en vaste brandstoffen (petroleum en bijprodukten, steenkool, bruinkool, cokes...) en van de ertsen. In die betekenis beantwoorden de (…) -
De steengroeven en de spoorwegen (II)
12 mai 2009, par rixkeTWEE ECONOMISCHE PARTNERS DIE ELKAAR MOETEN STEUNEN
De spoorwegtechniek in dienst van de steengroeven
A. Handelsbetrekkingen en vrachtprijspolitiek
Door haar handelsbetrekkingen en haar vrachtprijspolitiek wil onze Maatschappij, in ’t algemeen, het vervoer bereiken dat, rekening houdend met de kostprijs, het meest lonend is. Met deze twee wapens wil zij eveneens de scherpe concurrentie bestrijden door het aanbieden van vergelijkbare of betere diensten tegen voorwaarden die én voor de (…)