Zoals wij het reeds gezegd hebben, onderstreept dit verslag de inspanningen van de Maatschappij om de produktiviteit te verhogen. In 1963 bezigde ze een effectief van 3,44 bedienden per miljoen verkeerseenheden, tegen 5,18 in 1953, wat overeenstemt met respectievelijk 0,29 en 0,19 miljoen verkeerseenheden per bediende, d.i. een verbetering van nagenoeg 50 %; ondanks de toeneming van het verkeer is het aantal voor de exploitatie van het net aangestelde bedienden van 69.000 tot 54.408 (...)
Homepagina > Het Spoor > Maatschappij
Maatschappij
-
Verslag van de Raad van Beheer aan de Algemene Vergadering van 29 mei 1964
13 augustus, door rixke -
Ons agentschap te Parijs
28 juli, door rixkeOns handelsagentschap te Parijs, dat in Frankrijk „Office des Chemins de fer belges” genoemd wordt, is van de „rue du 4 Septembre” verhuisd naar de „boulevard des Capucins”, waar het thans een modern en sierlijk gebouw betrekt in het hart van het Parijse stadscentrum, op een dertigtal meter van de place de l’Opéra, precies tegenover de befaamde „Café de la Paix”.
De gekozen plaats is zeer centraal gelegen en onbetwistbaar een der beste van Parijs, vooral wat de bedrijvigheid op het (...) -
Wanneer onze B zich met bloemen tooit
24 april, door rixke„De gewichtigste persoon op mijn trein is de reiziger!”
Die opvatting van een sympathieke hoofdwachter van de oude stempel bergt heel wat wijsheid: wat baten immers treinen en hoofdwachters indien de reiziger ons de rug toekeert... In dat geval zouden wij er meteen het bijltje kunnen bij neerleggen!
De Maatschappij heeft dit natuurlijk ingezien en, derhalve, het idee opgevat „iets meer” te doen voor haar publiek. Zij kon hiervoor geen gepaster ogenblik uitkiezen, nu er een (...) -
Stations met bloemen
7 april, door rixkeIn al onze provincies, zowel op de oevers van de Schelde als op die van de Maas, sieren toegewijde spoormannen hun stations met bloemen.
-
De vlaggen van de veiligheid wapperen
20 maart, door rixkeOm de mens te beschermen moet men hem rood geven en leiden. En daarom moet men hem vooral leren kennen: ongetwijfeld een moeilijke, maar tevens nobele taak. De kennis van de mens moet een voortdurende zorg zijn van allen die met gezag bekleed zijn.
M. De Vos, Directeur-Generaal, 1956.
Op het stuk van de voorkoming moet een bijzondere inspanning afgestemd worden op de marginale bezigheden, op de nieuwelingen, op de veranderingen... kortom op alle ogenblikken waarop men mag aannemen dat (...) -
Het vervoer van goederen per wagenlading
1 maart, door rixkeNa het vraaggesprek met M. GOVERS over de „reizigerstarieven” [1], is „Het Spoor” gaan aankloppen bij M. LOKKER, handelssecretaris op bureau 61.31. Wij geven hierna een samenvatting van dit onderhoud.
Kunt U in enkele woorden, het tariefstelsel beschrijven dat toegepast wordt voor de wagenladingen?
Geenszins! Het gebied is te veelzijdig. De spoorweg is verplicht alle goederen te vervoeren, en dit onder de meest verscheiden voorwaarden.
Laten wij vooraf aanstippen dat er twee grote (...) -
De E.C.M.V. vierde haar 10e verjaardag
27 februari, door rixkeVerschijnselen zoals de verhoging van de produktie en van de consumptie als gevolg van de explosieve demografische uitbreiding, alsook de verschuivingen in de vestiging van talrijke economische en industriële activiteiten hebben een zodanige verhoging en uitbreiding van de transporten met zich gebracht dat de verantwoordelijke instanties op het internationaal vlak moeten samenwerken.
E. Salin.
In januari 1953 had M. Morice, toenmalig Frans minister van Openbare Werken en van Verkeer, (...) -
De uitreiking van de onderscheidingen aan de laureaten van de veiligheidswedstrijd
25 februari, door rixke -
De nieuwe zetel van de UIC
10 januari, door rixkeSedert 1930 was het Algemeen Secretariaat van de Internationale Spoorwegunie gevestigd in een particulier herenhuis gelegen in de rue de Prony te Parijs (17e). Dit gebouw bezat ongetwijfeld de bekoorlijkheid die de pracht van sommige Parijse woningen uit de XIXe eeuw kenmerkt, maar er diende naar een omgeving te worden uitgezien die beter aan het uitbreidingsplan van de U.I.C. beantwoordde terwijl de vijftig aangesloten administraties oordeelden dat dit organisme heel wat aan (...)
-
Het centraal bureau voor saldiverrekening van de internationale spoorwegunie (B.C.C.)
9 januari, door rixkeGeschiedkundig overzicht
Het eerste Bureau voor Saldiverrekeningen, geopend in het begin van 1880, door de Belgische Staatsspoorwegen, vervult zijn taak tot aan het uitbreken van de wereldoorlog 1914 en dit tot algemene voldoening van de zesendertig deelnemende Europese administraties.
In 1922 hervat de Internationale Spoorwegunie, die onder het impuls van de Volkenbond werd opgericht, de idee van een bureau voor saldiverrekening om de afrekeningen onder de netten te regelen; de (...)