Lengte van de geëxploiteerde lijnen (km) : Niet geëlektrificeerde 2 912 Geëlektrificeerde 1 232 Stations... : Stations 401 Aanhorigheden 385 Stopplaatsen 311 Onbewaakte overwegen : Zonder automatische signalisatie 2 032 Met automatische signalisatie 1 394 Bewaakte overwegen : 524 Lijnen (km) uitgerust met het blockstelsel : Automatisch werkend 1 133 Met gesloten spoor door middel van de met seinen gekoppelde toestellen 689 Met gesloten spoor per telefoon 1 772 Geëxploiteerd met (…)
Homepagina > Het Spoor > Maatschappij
Maatschappij
-
Enkele statistieken over ons net (1971)
9 mei, door Rixke -
Het verslag aan de algemene vergadering van 26 mei 1972
2 maart, door RixkeHet verslag van de Raad van Beheer van de NMBS over onze activiteit in 1971 is eens te meer een boeiend leesstuk: het maakt niet alleen de balans op van het voorbije boekjaar, maar het kijkt ook in de toekomst en vergelijkt onze activiteit met die van de andere vervoermiddelen.
De vertraging van de expansie van de wereldhandel die in 1970 werd vastgesteld, kwam in 1971 sterker tot uiting en was, onder invloed van de monetaire moeilijkheden, zelfs zeer gevoelig tijdens het tweede semester, (…) -
De UIC jubileert
21 februari, door RixkeEn waarom zou ze niet? Ze heeft daartoe immers een gegronde reden. Wie vijftig jaar jong is, zich verheugen kan in een vruchtbaar dynamisme dat zich uitstrekt over belangrijke terreinen en 45 spoorwegondernemingen groepeert – 25 Europese (alleen Albanië en de USSR zijn geen lid), de spoorwegen van Japan en van andere overzeese landen – mag terecht jubelen. Terloops weze hier gezegd dat elke spoorwegadministratie lid worden mag die ten minste 1 000 km lijnen met normaal of breder spoor ten (…)
-
De UIC heeft een nieuwe secretaris-generaal
28 januari, door RixkeIn haar zitting van 15 december II. heeft de Algemene Vergadering van de UIC Bernard de Fontgalland benoemd tot secretaris-generaal, ter vervanging van de h. Louis Armand, overleden op 30 augustus 1971
De h. de Fontgalland, geboren te Parijs in 1917, is ingenieur van de Polytechnische School en ingenieur van Bruggen en Wegen.
Al dadelijk na het beëindigen van zijn studie begon hij zijn spoorwegloopbaan in Afrika. Tussen 1945 en 1953 stond hij achtereenvolgens aan ’t hoofd van de (…) -
Verenigd Europa: objectieve noodzaak en tevens... aaneenschakeling van gemiste kansen
26 januari, door RixkeEr wordt graag beweerd, dat de Europese gedachte – dat wil zeggen, de idee van een Verenigd Europa – al een „oude” zaak is. Dat klinkt altijd aangenaam in de oren van Europeanen, die zich steeds gerustgesteld voelen als men hun vertellen kan dat iets reeds „traditioneel” is. Ook „linkse” Europeanen kunnen, in dat opzicht, soms akelig traditioneel zijn.
Maar ik moet deze traditionalisten teleurstellen. Neen, de Europese idee is helemaal niet oud, doch uiterst modern. Natuurlijk hebben in de (…) -
Hoe heeft de spoorweg, inzonderheid de NMBS, zich aangepast aan de evolutie van de commerciële methoden in het algemeen
3 januari, door RixkeHet verslag aan de jongste Algemene Vergadering bevatte als bijvoegsel o.m. een monografie over het probleem waarvan sprake onder rubriek. Wij hebben gemeend dat deze monografie beslist een ruimere ruchtbaarheid verdiende, weshalve wij ze hierna integraal publiceren.
Sinds het einde van de oorlog is voor West-Europa een periode begonnen die het tijdperk van de consumptiemaatschappij wordt genoemd. Door de verscheidenheid van de op de markt aangeboden produkten en ook door de hoeveelheid (…) -
De spoorweg in dienst van het toerisme
14 november 2024, door RixkeVan het toerisme kunnen verschillende bepalingen gegeven worden. De geleerden, in hun taal die meer precies dan poëtisch is, hebben het toerisme beschreven als het geheel van de betrekkingen en verschijnselen die het gevolg zijn van het reizen en verblijven van vreemdelingen in streken waar zij zich niet blijvend vestigen en geen enkele winstgevende bedrijvigheid uitoefenen. De dichter zegt het op een aantrekkelijker manier; zo laat Thomas Mann, in de bekentenissen van de industrieridder (…)
-
Het verslag aan de algemene vergadering van 30 mei 1969
10 november 2024, door RixkeWij hebben meer vervoerd in 1968 dan in 1967. De toestand die onze Maatschappij opgelegd wordt, heeft nog steeds geen grondige wijzigingen ondergaan.
Het verslag van de Raad van Beheer aan de Algemene Vergadering over de activiteit van de N.M.B.S. tijdens het jaar 1968, brengt een opsomming van de diensten die wij aan de gemeenschap bewezen hebben door onze produktiviteit te verhogen en door onze organisatie te verbeteren; het herinnert, eens te meer en zulks op duidelijke wijze, aan de (…) -
De organisatie van het vervoer in de E.E.G.
8 novembre 2024, par RixkeIs het mogelijk een Gemeenschappelijke Markt op te richten zonder het vervoer op het niveau van de zes landen van de Gemeenschap te coördineren ? Op die vraag heeft de h. André Fischer een antwoord trachten te geven in zijn werk « L’Organisation des Transports dans Ie cadre de l’Europe des Six » (323 blz., Uitgeverijen A W. Sijthoff, Doezastraat, 1, Leiden).
Na te hebben aangetoond dat de verkeerswegen en de vervoermiddelen de onontbeerlijke grondslagen zijn voor au economische (…) -
De mechanisatie van het biografisch overzicht
28 oktober 2024, door RixkeWat is het Biografisch Overzicht?
Voor iedere statutaire bediende bewaart de N.M.B.S. een brochure waarin alle inlichtingen betreffende de burgerlijke stand en de administratieve loopbaan van de bediende worden genoteerd en bijgehouden. Deze brochure heet „Het Biografisch Overzicht” (B.O.).
Tot voor enkele jaren bestonden die B.O.’s in twee of drie exemplaren, naar gelang het werklieden of beambten betrof . Een exemplaar werd bijgehouden door de onmiddellijke chef, een tweede door het (…)