Rijsel 4-8 oktober 1995 Tweede internationaal congres over de hoge snelheid bij de spoorwegen
1992: drie jaren zijn al verstreken. Ter gelegenheid van het eerste congres over de hoge snelheid dat toen van 27 april tot 3 mei in Brussel liep, ontdekten 100 000 bezoekers in het station Schaarbeek een scala van hogesnelheidstreinen. Begin oktober van dit jaar wordt in Rijsel opnieuw een congres over dit onderwerp gehouden. In het station Lille-Flandres zal ook nu een tentoonstelling van (…)
Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel
Rollend materieel
-
EURAILSPEED 95
25 februari 2022, door Rixke -
Toekomstproblemen van de tractie
12 januari 2015, door RixkeIn dit derde en laatste artikel, gewijd aan de toekomstproblemen van de tractie, zouden wij nog een bondig overzicht willen geven van de ontwikkeling die de spoorwegen in de loop van de volgende dertig jaar zullen doormaken.
Zware treinen.
De zwaarste vrachten die op ons net rijden, bestaan uit de ertstreinen, voornamelijk op de lijn Athus-Maas en op de lijnen die de haven van Antwerpen met de bekkens van de metaalindustrie uit Luik en Charleroi verbinden. De diesel- en elektrische (…) -
De C.W. Salzinnes vervaardigt remwerk
24 maart 2014, door RixkeIn januari 1959, werd de C.W. Salzinnes belast met het vervaardigen van de luchtremuitrustingen voor 2.000 Canadese wagens op te stellen door de centrale werkplaatsen Cuesmes en Gentbrugge. Begin september 1959, werd haar een bijkomende fabricage van 1.500 remwerken voor stortwagens toevertrouwd wat dus het totaal aantal op stapel te zetten uitrustingen op 3.500 bracht.
Wat is een remuitrusting
Door uitrusting moet verstaan worden al de stukken die deel uitmaken van het remwerk, met (…) -
Aanvullingsvoertuigen
28 oktober 2013, door RixkeBuiten de locomotieven en het materieel om reizigers en goederen over spoor of weg te vervoeren, gebruiken de spoormannen tal van andere rijtuigen die gaan van de kleine pallettrucks tot de indrukwekkende kraan van 68 ton.
Vandaag stellen wij u de voornaamste typen van deze “aanvullingsvoertuigen” voor. Pallettrucks VorkheftrucksStationstractorsVoertuigen van E.S.Tractors en draisinesKranenHulpvoertuigen -
Met een ferry van Zeebrugge naar Harwich
9 september 2013, door RixkeDe lucht is overtrokken wanneer de sneltrein uit Brussel om kwart voor negen te Zeebrugge-Centrum stilhoudt. De nieuwe aanlegplaats van de ferry-boats in de buitenhaven is slechts een tiental minuten van het station verwijderd, maar een hevige wind uit de richting van de zee maakt het de wandelaar niet gemakkelijk.
Van ver reeds kan ik de brede schoorsteen van een treinveerboot ontwaren; bij nader toezien blijkt deze de gloednieuwe “Essex Ferry” te zijn, een produkt van de Scheepswerven (…) -
Met een Diesel van Schaarbeek naar Latour
13 oktober 2010, door RixkeIn de zomer wordt de hoofdstad van het land met die van de Gaumestreek - Virton - verbonden door een rechtstreekse reizigerstrein, de 2406, die Schaarbeek om 7 h 28 verlaat en om 11 h 53 te Virton toekomt.
De terugtrein - de 2475 - vertrekt om 17 h 45 en bereikt Schaarbeek om 22 h 05. Wil u even terugblikken in het verleden en ons in gedachten begeleiden op de 2406 ? Akkoord ? In orde, volg ons.
Station Schaarbeek. Een morgen in augustus met een bleke Belgische zomerzon en een schuchter (…) -
Chocolade Jacques prenten
3 augustus 2009, door RixkeVervolg van vorig document.
-
Verdeling van de tractie-middelen bij de nmbs (1976)
16 april 2009, door RixkeIn ons nummer van augustus 1967 hadden wij het over de modernisering van onze tractie, die toen pas klaargekomen was met haar reconversie. Inderdaad, in december 1966 hadden de laatste stoomlocomotieven hun vuurhaarden voorgoed gedoofd.
Aan de hand van enkele tabellen brachten we een beeld van de verdeling van de tractiemiddelen : elektrische locomotieven, treindiesellocomotieven en dieselrangeerlocomotieven, elektrische motorrijtuigen en motorwagens.
Sedert 1967 is de toestand enigszins (…) -
De nieuwe nummering van de krachtvoertuigen
16 april 2009, door RixkeNaar aanleiding van de vele aanvragen die Het Spoor ontving, wijden wij dit artikel aan de nieuwe nummering van ons tractiematerieel, die sinds 1 januari 1971 toegepast wordt en het voorwerp uitmaakt van nevenstaande tabel.
De oude nummering met zes cijfers van onze elektrische en diesellocomotieven dateerde nog van de glorietijd van onze stoomlocomotieven. Deze werden geïdentificeerd door een getal van vijf cijfers, waarvan de eerste twee het type en de drie andere het volgnummer van het (…) -
Modernisering van de tractie
16 april 2009, door RixkeHet jaartal 66 was ontegensprekelijk een jaar waarin ons net, op ’t stuk van de tractie, voordeel getrokken heeft uit prestaties die tot de belangrijkste uit zijn bestaan gerekend mogen worden.
Het was, inderdaad, verleden jaar dat de acht vierstroomlocomotieven, type 160, in gebruik genomen werden op de verkeersader west-oost, d.i. Oostende - Brussel - Luik - Keulen, terwijl de driestroomlocomotieven, type 150, de diensten op de verkeersader noord - zuid, d.i. Amsterdam -Brussel - Parijs, (…)