In november 1995 werden op de lijn Eupen-Oostende de eerste I11-rijtuigen ingelegd.
Sinds 8 januari dit jaar bestaan heel wat treinen op die lijn uitsluitend uit die rijtuigen. Een deel van de cliënteel heeft dus al kennis kunnen maken met de nieuwe comfortnormen die de NMBS aan de constructeurs heeft opgelegd. Het was een schot in de roos en de rijtuigen worden met recht en reden bewierookt. Over dat materieel stond al bijzonder positief nieuws te lezen in onze edities van augustus 94 (...)
Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel > Motorstellen
Motorstellen
-
Het nieuwe reizigersmaterieel MR 96
21 april 2021, door rixke -
Breaks worden drietjes
12 juni 2017, door rixkeVoorloper van een belangrijke vernieuwing van NMBS-materieel
Sinds 2 april, enkele uren na de officiële voorstelling, werd de eerste drieledige AM Break in dienst genomen op de IC «L» (Brussel - Namen -Aarlen - Luxemburg). Het is de eerste in een hele rij AM Breaks die langer zijn en ook heel anders ogen.
De 140 AM Breaks, gebouwd vanaf 1981 door BN (het huidige BN-Eurorail) en ACEC, krijgen er een nieuw rijtuig bij dat tussen de twee oorspronkelijke delen gevoegd wordt. Deze omvorming (...) -
Onze motorrijtuigen
18 augustus 2014, door rixkeDe motorrijtuigen verschenen op ons net in 1935. Dat jaar werden de eerste vierwagenstellen met 3.000 volt gelijkstroom op de lijn Brussel-Noord - Antwerpen-Centraal ingezet. De treinstellen van 1935
Op dat tijdstip wilde men, voor de gewone dienst, vaste stellen van vier voertuigen aanwenden die tijdens de spitsuren twee aan twee konden worden gekoppeld.
Als basisvoertuig koos men een metalen rijtuig van 22 m dat voor de doorgaande treinen in binnenlands verkeer gebruikt werd. Om het (...) -
De “Benelux” Motortreinen voor dubbele spanning
8 juli 2013, door rixkeTussen de hoofdsteden van Nederland en België rijden van 29 september af snelle, comfortabele, elektrische motortreinen. Ze worden motortreinen “voor dubbele spanning” genoemd omdat ze uitgerust zijn met een dispositief dat hen toelaat op volle kracht te rijden zowel met 3.000 V (Belgisch stelsel) als met 1.500 V (Hollands stelsel).
Deze belangrijke verbetering in het treinverkeer tussen beide landen werd ingehuldigd op een echte Benelux-dag, door M. Anseele, Minister van Verkeerswezen, (...) -
Vaarwel, hondekoppen
4 februari 2013, door rixkeOmstreeks 1985 zal het huidige Benelux-materieel van de dienst Brussel - Amsterdam vervangen worden. De Nederlandse Spoorwegen en de NMBS hebben over de vervanging in principe overeenstemming bereikt. De uitwerking van de details, de inschakeling van het overleg en het opnemen in de investeringsplannen moeten nog van de grond komen.
Wel zou nu al vast staan dat het trek-duwtreinen zouden worden. België zou hiervoor de nieuw te ontwikkelen tweespanningslocomotief leveren en de Nederlandse (...) -
Nieuwe rijtuigen en motorstellen voor het binnenverkeer
6 februari 2008, door rixkeBij onze spoorwegmaatschappij gaat de modernisering onverminderd voort. Parallel met het HST-project wordt een zeer aanzienlijk budget besteed aan de verbetering van het net en het dienstenaanbod. Een van de belangrijkste lopende investeringen heeft betrekking op de aankoop van nieuw, hoog comfortabel reizigersmaterieel voor het binnenverkeer. Laten we even nagaan hoe het staat met dit project, dat over 163 nieuwe rijtuigen en 120 nieuwe drieledige motorstellen gaat. NAAR NIEUW COMFORT (...)
-
De reeks 86 : Een nieuw type elektrisch motorstel
6 februari 2008, door rixkeDe nieuwe tweetjes, uitgevoerd in NMBS-kleuren bordeaux rood met grijs witte streep, breken in meer dan één opzicht met de traditie, hoewel veel beproefde elementen verwerkt werden Het nieuwe motorstel is immers ontworpen voor het verzekeren van stopdiensten waarbij geopteerd werd voor een maximumsnelheid van 120 km/u. en heeft een 20 % grotere versnellingskracht bij het aanzetten in vergelijking met de groene tweetjes. Daar er geen afzonderlijk bagageruimte werd ingevoerd, kan voor de (...)
-
De bordeaux-tweetjes, een nieuwe generatie motorstellen
17 januari 2008, door rixkeZowel om in de behoeften van de pas geëlektrificeerde lijnen te voorzien als om de snelheid op verscheidene lijnen tot 160 km/u. te kunnen verhogen, heeft de NMBS 140 tweewagenmotorstellen van een nieuwe generatie besteld. De levering is gespreid tot begin 1985. In het begin zullen de motorstellen, die tot de reeks 80 behoren, ingelegd worden op de as Luxemburg - Aarlen - Namen - Brussel - Gent - Brugge - Blankenberge/Knokke en, naargelang de leveringen vorderen, ook op andere lijnen waar (...)
-
Het motorrijtuig type 66
16 januari 2008, door rixkeHet motorrijtuig type 1966, dat in juli 1967 van de werkplaatsen kwam, is, qua opvatting van de tractie-uitrusting, gelijkaardig aan het motorrijtuig type 1962 ; het werd evenwel voorzien van een nieuwe tractiemotor en een nieuwe ophanging, en het kan een maximale snelheid van de 140 km/h bereiken. Dank zij de opgedane ondervinding en de evolutie van de techniek konden bepaalde wijzigingen aan de elektrische apparatuur aangebracht worden. Zo werd het motor - compressor - (...)
-
De elektrische tweewagenmotorrijtuigen type 1962
16 januari 2008, door rixkeDe N.M.B.S. zet haar inspanningen voor de elektrificatie van haar net onverpoosd verder. Zo stelt zij thans een nieuwe reeks elektrische tweewagenmotorrijtuigen in dienst om het verkeer op de belangrijke spoor weg lijn en te verzekeren. De eerste bestelling werd deels aan de private industrie (veertig eenheden) en deels aan de C.W. Mechelen (twintig eenheden) toevertrouwd terwijl de C.W. Salzinnes de bogies bouwde ; een tweede bestelling van veertig eenheden werd achteraf nog door de (...)