Gigantisch, hoogwaardig : op maat gemaakt voor de locomotieven en treinen die er worden onderhouden !
De nieuwe tractiewerkplaats van Brussel-Zuid is inderdaad gebouwd voor het onderhoud van de HST-stellen op de trajecten Londen-Brussel en Parij s-Brussel-Amsterdam-Keulen (PBKA) in samenwerking met soortgelijke werkplaatsen van SNCF, BR en DB. Ook de Thalys-stellen zullen van die nieuwe uitrusting profiteren. Alles is er geïnformatiseerd, maar toch blijft het een gezellige werkplaats waar (…)
Homepagina > Het Spoor > Infrastructuur > Werkplaats/Depot
Werkplaats/Depot
-
De tractiewerkplaats van Brussel-Zuid
7 avril 2021, par Rixke -
De luchtverversing van de werkplaatsen M.A.
23 februari 2015, door RixkeDe bestendige verbetering van de arbeidsproduktiviteit veronderstelt doeltreffende, snelle en zuinige fabricatie- en herstellingsmethodes. Sommige van die methodes gaan gepaard met een overvloedige ontwikkeling van stofdeeltjes, rook, ja zelfs giftige dampen die het gevolg zijn van scheikundige reacties: het “staalkorrelspuiten” van de wagens, het booglassen, de elektrochemische bescherming van de vlakken zijn tweesnijdende messen die, enerzijds, de welvaart van de gemeenschap ten goede (…)
-
Hoe het werkhuis voor elektrische herstellingen van de C.W. Mechelen ontstond en groeide
9 juni 2014, door RixkeHet werkhuis voor herstellingen van allerhande elektrisch materieel dat deel uitmaakt van de C.W. Mechelen, is een belangrijke schakel in de technische uitrusting, die de N.M.B.S. moet in staat stellen, steeds meer geperfectioneerd en ingewikkeld materieel in stand te houden.
De evolutie van deze afdeling is dan ook nauw verbonden met de ontwikkeling die het elektrisch materieel en zijn toepassingen bij de Maatschappij in de loop der jaren hebben ondergaan.
In het station (…) -
Van stoom naar diesel: het motorwagendepot van Landen
10 maart 2014, door RixkeDe omvorming van een depot voor stoomtractie in een depot voor dieselmotorwagens stelt talrijke, diepgaande problemen, vooral op het gebied van de omscholing en de aanpassing van het personeel, alsook van de organisatie van het werk. In het depot van Landen werden deze problemen in betrekkelijk korte tijd opgelost zodat deze eenheid thans enigszins een modelinrichting mag genoemd worden wat het uitvoeren van de beurtregelingen en het onderhoud van de voertuigen betreft. De instellingen van (…)
-
Hoe de C. W. Salzinnes omgevormd werd om diesellocomotieven te herstellen
13 januari 2014, door RixkeDe omvorming van de C.W. Salzinnes tot een herstellingswerkplaats voor diesellocomotieven was een kiese taak, daar eerst talrijke problemen moesten opgelost worden.
De problemen
Men moest: een grondige kennis bezitten van de nieuwe locomotieven; de herstelling van alle stoomlocomotieven van het net blijven uitvoeren, terwijl een deel van de installaties voor de herstelling van de diesellocomotieven diende bestemd; deze laatste installaties volledig aan hun nieuwe bestemming aanpassen; de (…) -
Voorkoming van ongevallen in locomotiefdepot Kinkempois
6 januari 2014, door RixkeEen geestestoestand met verwezenlijkingen Het streven naar de hoogste veiligheid Een gebiedende en splitsbare taak
Het is niet gemakkelijk de arbeiders tegen de ongevallen te beschermen; dit is een gebiedende en tevens ontzaglijke taak die, hoe meer men eraan denkt, des te splitsbaarder schijnt. Zij is gebiedend zelfs als zij in tegenstrijd schijnt met andere noodwendigheden zoals de eisen van de produktie. Zij is ontzaglijk en zo splitsbaar dat, zelfs voor elk eenvoudig gebaar, de (…) -
Gentbrugge
16 december 2013, door RixkeNaast de uitgang van het frisse stationnetje Gentbrugge-Zuid, ligt, bijna onvindbaar voor de oningewijden, de hoofdingang van de C.W. onder een logge, grijze betonbrug waarover de grote weg Gent - Brussel loopt. Bij onze intrede worden wij dadelijk getroffen door de tuin, vol grasperken, bloemen en planten, die met hun weelde van groene, gele, rode kleuren een vrolijke noot werpen midden de stugge gebouwen van de werkplaats. Zo zullen we niet vergeten dat we hier in de streek van de (…)
-
De C.W. Luttre
19 augustus 2013, door RixkeOorsprong en gedaanteverwisselingen
De Centrale Werkplaats van Luttre werd in 1876 als herstellingswerkplaats voor locomotieven gebouwd op een terrein van 15 hectaren.
In 1895 werd de werkplaats voor wielstellen opgetrokken en in 1918 de ketelmakerij. Het is in die ketelmakerij dat de OW. Luttre, in 1926, 10 locomotieven van het type 23 (huidige type 53) bouwde.
In 1939 werd de werkplaats omgevormd om dieselmotorwagens te herstellen: bij die gelegenheid werd de schikking van de (…) -
Hoe de C. W. Cuesmes de veren herstelt
15 juli 2013, door RixkeWaarom de C.W. Cuesmes met dit werk belast werd
Vóór 1934, werden de veren van het tractie- en vervoermaterieel van onze Maatschappij, hersteld door al de centrale werkplaatsen voor de typen van locomotieven, rijtuigen en wagens die zij moesten onderhouden. Deze eenvoudige organisatie bood ernstige nadelen: de werkmethodes en de herstellingsnormen verschilden van de ene werkplaats tot de andere en soms liet de hoedanigheid van het werk te wensen over omdat de technische uitrusting (…) -
De centrale werkplaats van Leuven
15 juli 2013, door RixkeBijna een eeuw!
Deze Werkplaats, die eigenlijk op het grondgebied van Kessel-Lo, een randgemeente van Leuven, ligt, is een der oudste van het net. Zij werd inderdaad opgericht in 1865. In die tijd behoorde ze tot de private Maatschappij “Le Grand Central Belge”, die er ook haar zetel had. Dit verklaart waarom ze thans nog in de omgeving bekend is als “De Central”.
Leuven was toen het belangrijkste knooppunt van het 628 km lange spoorwegnet van “Le Grand Central Belge” en het is dan ook (…)