Het jaar 1926 begon - net zoals de meeste jaren trouwens - voor een heleboel mensen niet zo denderend. De Amerikanen die in deze periode geplaagd zaten met de veelbesproken “drooglegging”, zagen zich verplicht hun dagelijkse borrel te vervangen door een ijsje, waardoor het melkverbruik in de Verenigde Staten astronomische hoogten bereikte.
Europa voelde zich begin 1926 al evenmin erg lekker want het werd geteisterd door een reeks hevige stormen die a.h.w. de voorbode waren van allerhande (…)
Homepagina > Het Spoor > Geschiedenis > 1926-1976
1926-1976
-
1926 alsof je erbij was
4 juni 2012, door rixke -
De wagens in 1926
25 februari 2009, door rixkeBij de oprichting van de Maatschappij bestond het totale park van goederen- en bagagewagens uit 130 272 eenheden van zeer diverse oorsprong. Als we zien dat er op dit ogenblik nog slechts 48 247 wagens van allerlei typen zijn, dan lijkt het verschil nog al opvallend. Het gaat natuurlijk niet op een vergelijking te maken tussen het toenmalige verkeer en dat van nu. De wagens hadden een veel kleiner laadvermogen en vooral met hun omloop, dat delicate probleem, werd destijds vrij losjes (…)
-
Op stap met de reisgids van ’26
31 oktober 2008, door rixkeDe oprichting van de NMBS, dat zul je nu stilaan toch wel weten, dateert van 23 juli 1926. Elders in dit jubileumnummer kun je lezen dat het een bliksemsnelle operatie is geweest, die bovendien niet voorzien was. Het hoeft je dus niet te verwonderen dat sommige officiële documenten nog de stempel droegen van hun vroegere «baas». Zulks was o.m. het geval met de (zeer) officiële reisgids voor de periode van 3 oktober 1926 tot 31 januari 1927, die nog betrekking had op de «Staatsspoorwegen» en (…)
-
Men sprak ervan in 1926
31 oktober 2008, door rixkeDe oprichting van de NMBS ligt in het zogenoemde «tijdperk tussen de twee oorlogen», dat op het stuk van de locomotieven gekenmerkt was door de verbeteringen die hoofdingenieur Legein o.m. aan de verschillende bestaande typen 10 en 36 van Flamme heeft aangebracht. In ’t begin van die periode dienden de Belgische Staatsspoorwegen het net te restaureren en het tractiepark te herstellen om het hoofd te kunnen bieden aan de behoeften van het verkeer en om aldus de vooroorlogse dienstregelingen (…)
-
Geboorteakte van de nmbs: de wet van 23 juli 1926
31 oktober 2008, door rixkeEen tweevoudig doel
De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen viert dit jaar haar vijftigste verjaardag; ze werd immers opgericht bij de wet van 23 juli 1926.
Met de oprichting van de Maatschappij had de Staat een tweevoudig doel: tegelijk een groot gedeelte van zijn vlottende schuld consolideren en een noodzakelijk geworden administratieve hervorming tot stand brengen (Kamer, document nr. 418).
Consolidering van de vlottende schuld
In 1926 beleefde de Belgische frank een (…) -
Van de Velde, de vader van ons monogram
3 oktober 2008, door rixkeOningewijden verwonderen zich wellicht erover dat, nu andere spoorwegnetten grafische kunstenaars opdracht geven een nieuw «huismerk» te ontwerpen, het symbool van de NMBS, de welbekende in de ogen van heel wat specialisten nog niet afgedaan heeft.
Wie echter weet dat onze het werk is van een groot ontwerper, die vanwege zijn artistieke en pedagogische bedrijvigheid de esthetiek van onze eeuw in belangrijke male heeft beïnvloed, vindt zulks evenwel normaal.
Nou, die man, dat was Henry (…) -
Moeilijk begin
10 september 2008, door rixkeDe NMBS dankt haar ontstaan aan de benarde financiële toestand van de Staat. Om zijn financieel evenwicht te herstellen zag deze zich immers genoodzaakt de «nuttige waarde» van zijn spoorwegnet in roerend goed te veranderen ten einde aldus een zeer belangrijke, kortlopende schuld te consolideren.
De jonge Maatschappij, die nochtans kan starten met 119 000 bedienden, 1 500 stations en ongeveer 4 800 km spoorbanen, kent een moeilijk begin : ze erft inderdaad ook een zwaar financieel en (…) -
De rijtuigen van ’26 tot nu
11 april 2008, door rixkeIn 1926 beschikte de Maatschappij over 9 319 rijtuigen en 1 602 bagagewagens voor reizigerstreinen, waarvan 8,5 % met draaistellen, 76,5 % 3-assige en 15 % 2-assige voertuigen.
Het aantal beschikbare zitplaatsen bedroeg 481 359, d.i. gemiddeld 51 per rijtuig. Dit materieel had een houten kastgeraamte en was bekleed met hout of met metalen platen. Buiten de voertuigen van de Belgische Staat bezat het rijtuigpark een enorme verscheidenheid van Duitse rijtuigen die ons in uitvoering van het (…)