Wereldberoemde treinreizen Een reis rond de wereld langs 30 spectaculaire treinroutes
Treinen, ik bewonder ze wel, maar ik deel niet de onvoorwaardelijke beaatheid van veel fanaten, wanneer zij binnen kijkafstand komen van het Ijzeren Ros. Ik ken te weinig van techniek, vrees ik, om het wonder van tractie en vermogen naar waarde te schatten. Dat verandert echter spectaculair wanneer de trein zich, met mij erin, in beweging zet. Want dan treedt een andere mystiek in werking. Dan (…)
Homepagina > Het Spoor > Recensie
Recensie
-
Wereldberoemde treinreizen
4 februari 2022, door Rixke -
Gent - Terneuzen Mechelen - Terneuzen
17 september 2021, door RixkeHistorische speurtocht naar twee spoorlijnen
Een Nederlandse drukker-uitgever organiseert in het station Sint-Niklaas een persconferentie, waarop hij een boek van een Nederlandse auteur voorstelt. Op het eerste gezicht een wat ongewone bedoening. Maar als je even stilstaat bij de titel van het boek „De geschiedenis van de spoorwegmaatschappijen Gent - Terneuzen en Mechelen - Terneuzen” en daarbij weet dat de zetel van Mechelen - Terneuzen in de Wase hoofdstad gevestigd was, moet je (…) -
De bouw van spoorwegen in het land van „Tussen Hoogveen en Sneeuw-Eifel”
21 september 2019, door RixkeOnder de hoge bescherming van de geschiedkundige kring „Zwischen Venn und Schneifel” publiceert Léon Nilles een werk waarin hij de wederwaardigheden verhaalt die als ’t ware het voorspel zijn geweest tot de aansluiting van die streek op het spoorwegnet. De in het Duits gestelde publikatie wordt ingeleid door Hubert Jenniges .
De eerste plannen voor het aanleggen van een spoorweg in deze landstreek dagtekenen van 1855. Toen was men van plan geweest de Franse grens te verbinden met (…) -
Les chemins de fer dans le monde
26 mei 2018, door RixkeDe „Prix Chatrian”, gesticht door La Vie du Rail, werd toegekend aan William Wenger voor zijn werk: „Les Chemins de fer dans le monde .”
William Wenger is Zwitser, studeerde Letteren aan de universiteit van Lausanne en trad, na een debuut als journalist, in dienst bij de Zwitserse spoorwegen, waar hij in 1959 tot chef van de public relations benoemd werd. Na een lange loopbaan bij de S.B.B, is hij thans, in het kader van de U.I.C., belast met de Europese en internationale buitenrelaties. (…) -
Veertig jaar spoorweg gezien door de heer Louis Armand
16 mei 2018, door RixkeDe heer Louis Armand, van de „Académie Française”, die bij het grote publiek bekend werd door zijn „Plaidoyer pour l’avenir” en zijn „Pari européen”, geschreven in samenwerking met Michel Drancourt, heeft zijn in 1968 gepubliceerde „Simples propos” aangevuld met „Propos ferroviaires” , waarin hij een beeld schetst van veertig jaar dienst bij de spoorweg, eerst bij de S.N.C.F. waarvan hij erevoorzitter is, vervolgens aan het hoofd van het algemeen secretariaat van de Internationale (…)
-
Transport Museums
12 mei 2018, door RixkeDit werk, dat uitgegeven werd door George Allen & Unwin Ltd, te Londen, zal vooral hen boeien die zich interesseren voor de verschillende vervoerwijzen on voor hun geschiedenis (indien ze althans de Engelse taal machtig zijn).
Wij maken de revolutie mee van het vervoer. De stoommotor verdwijnt, zo wel te water als te land; het luchtverkeer bereikt een onvoorstelbare drukte vóór de oorlog; de auto bewijst talrijke diensten, maar het verkeerd gebruik dat ervan gemaakt wordt, verstikt (…) -
De verdwenen extra-trein
5 augustus 2013, door RixkeDe bekentenis van Herbert de Lernac, die ter dood werd veroordeeld en thans te Marseille opgesloten zit, heeft een licht geworpen op een van de onverklaarbaarste misdaden van de eeuw — een misdaad die, naar ik geloof, zonder weerga is in de criminele annalen van welk land ook. Alhoewel er in officiële kringen met tegenzin over deze zaak gesproken wordt, en weinig inlichtingen aan de pers werden verstrekt, zijn er niettemin aanwijzingen dat de verklaringen van deze aartsbooswicht door de (…)
-
De bouw van spoorwegen in het land van “Tussen Hoogveen en Sneeuw-Eifel”
3 december 2012, door RixkeOnder de hoge bescherming van de geschiedkundige kring “Zwischen Venn und Schneifel” publiceert Léon Nilles een werk waarin hij de wederwaardigheden verhaalt die als ’t ware het voorspel zijn geweest tot de aansluiting van die streek op het spoorwegnet. De in het Duits gestelde publikatie wordt ingeleid door Hubert Jenniges .
De eerste plannen voor het aanleggen van een spoorweg in deze landstreek dagtekenen van 1855. Toen was men van plan geweest de Franse grens te verbinden met (…) -
De geboorte en de ontwikkeling van de belgjsche staatsspoorwegen en van de privaatmaatschappijen
28 mei 2012, door RixkeMet deze brochure, uitgegeven naar aanleiding van 150 jaar spoorwegen in België, wil de heer J. Vandenberghen, hoofdingenieur van de directie M de geleidelijke ontwikkeling van een bijzonder dicht spoorwegnet wat nader belichten.
Zo werd in een eerste fase door de Belgische Staat een primair spoorwegnet aangelegd dat de grote steden met elkaar verbond; een initiatief dat weldra door de private nijverheid werd overgenomen en kwam er een echt spinneweb van geconcessioneerde spoorlijnen tot (…)