In het kader van de voortzetting van het moderniseringsprogramma van haar reizigersmaterieel, heeft de N.M.B.S. zo pas nieuwe rijtuigen voor de internationale dienst in bedrijf genomen. Het gaat hier om de drie volgende typen: rijtuig 1ste klasse, rijtuig 1ste en 2e klasse, ligrijtuig 2e klasse.
Voor de studie en de bouw van die rijtuigen heeft de N.M.B.S., op de eerste plaats, voordeel getrokken uit de ondervinding opgedaan met de prototyperijtuigen 1ste klasse en 1ste en 2e klasse, in (…)
Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel > Rijtuigen
Rijtuigen
-
Nieuwe rijtuigen voor internationaal verkeer
21 april 2024, door Rixke -
Een verjongingskuur voor de «inox»-slaaprijtuigen
3 september 2018, door RixkeIn 1993 zijn de «inox»-slaaprituigen weer opgedoken in de internationale nachttreinen. Ze hebben nog wel de bak van de P-slaaprijtuigen uit de jaren vijftig, maar de uitrusting en de binneninrichting zijn helemaal gemoderniseerd. Een originele en voordelige oplossing voor een dringende noodzaak, terwijl alle mogelijkheden voor de toekomst nog open blijven.
Vervangen of moderniseren ?
De slaaprijtuigen in de meeste internationale treinen zijn eigendom van de spoorwegmaatschappijen, die ze (…) -
Het comfort van de reiziger
13 april 2015, door RixkeZoals u weet heeft de U.I.C., bezorgd om het comfort van de reizigers, een werkgroep belast met een onderzoek van deze kwestie. Onder de titel “De sfeer van het comfort” heeft de h. John Nunneley van de B.R., die tevens voorzitter is van bedoelde werkgroep, een nota opgesteld waaruit wij onderstaande uittreksels aanhalen. Zoals de lezer wel zal opmerken, is de zienswijze van de auteur niet van humor gespeend.
Er werd vaak gezegd dat het noodzakelijk is het spoorwegvervoer te “humaniseren”. (…) -
Nieuwe T.E.E.-rijtuigen voor de verbinding Paris - Brussel - Amsterdam
20 oktober 2014, door RixkeHistorisch overzicht
De T.E.E.-groep werd in 1954 door zeven spoorwegadministraties opgericht met het doel West-Europa te voorzien van een net van snelle luxe-treinen dat de voornaamste steden zou verbinden.
Op 2 juni 1957 werden verschillende dieselmotortreinen, met een maximale snelheid van 140 km/u, in dienst gesteld. Al dadelijk kenden ze een grote bijval, en wel in die mate dat het aantal aangeboden plaatsen (ongeveer 120) op sommige verbindingen ontoereikend bleek. In 1961 werden (…) -
De nieuwe 2de klasse rijtuigen gebouwd door de N.M.B.S.
16 september 2013, door RixkeWat de technici erover denken De rol van de studiedienst
Wat verlangde de Raad van Beheer van onze Maatschappij? Een volgens de moderne techniek gebouwd metalen tweede klasse rijtuig met kopplatformen, dat 22 meter lang is, 108 zitplaatsen telt, tegen 140 km/h. kan rijden, ongeveer 34 ton weegt, het beste comfort en een zo mooi mogelijke aanblik biedt en, tenslotte, aan de wensen van de exploitatie- en de onderhoudsdiensten beantwoordt.
Bestaat er enige gelijkenis tussen het ontworpen (…) -
C.W. Salzinnes bouwt de bogies
2 september 2010, door RixkeDe C.W. Salzinnes vervaardigt op dit ogenblik een reeks van 310 bogies, die bestemd zijn: tot uitrusting van de 100 nieuwe rijtuigen in aanbouw in de C.W. Mechelen; ter vervanging van de bogies van 50 rijtuigen die in dezelfde werkplaats gemoderniseerd worden.
Na verschillende proeven werd een model van Zwitserse herkomst, de bogie «Schlieren», aangenomen .
De vervaardiging van een dergelijke bogie brengt een hoop technische problemen mee, die niet kunnen opgelost worden zonder de (…) -
De spoormannen bouwen rijtuigen: de bouw van de kast in C.W. Mechelen
9 augustus 2010, door RixkeDe Directie M.A. voerde de voorafgaande studies uit in nauwe samenwerking met de Centrale Werkplaats, die de bouwmethode op punt stelde; de Dienst van de Aankopen deed de nodige bestellingen. In één enkele rijtuigkast vinden wij 4 kilometer lasrups, 1.200 meter profielen, 6.000 klinknagels, 1.500 stiftbouten, 800 meter kableringen, 350 meter buizen. In totaal worden per kast 12 ton ruw staal verwerkt.
De bouw van de kast omvat het vervaardigen van de onderdelen van het geraamte, het (…) -
De UIC-nummering van het getrokken reizigersmaterieel
16 april 2009, door RixkeAlgemeenheden
Enkele tijd geleden heeft de Internationale Spoorweg Unie (UIC) een nieuwe nummering voorgeschreven voor het reizigersmaterieel van de spoorwegnetten die ze groepeert.
Deze codering werd doorgevoerd om : de nummering van de voertuigen op al de bij de UIC aangesloten netten te normaliseren ; volledige inlichtingen in te winnen voor elk voertuigtype ; te beschikken over de mogelijkheid om sommige problemen betreffende de exploitatie van het materieel aan computers toe te (…) -
De opschriften op de rijtuigen van de N.M.B.S. (I)
16 april 2009, door RixkeAlvorens te spreken over de opschriften die op de rijtuigen voorkomen, is het nuttig enkele inleidende begrippen te omschrijven. Afkortingen die de algemene inrichting bepalen.
De algemene inrichting van de rijtuigen van het park der N.M.B.S. wordt bepaald door de hierna volgende afkortingen : A = 1ste klas ; B = 2e klas ; D = pakwagen ; c = ligplaatsen ; R = snackbar.
De laatste twee afkortingen worden altijd geplaatst achter die welke de klas van het rijtuig aangeven. De letter D (…) -
De opschriften op de rijtuigen van de N.M.B.S. (II)
16 april 2009, door RixkeOpschriften die op de rijtuigen voorkomen
Die opschriften zijn talrijk en bevinden zich zo wat overat op het rijtuig. Veeleer dan ze te rangschikken volgens hun plaatsing op het rijtuig, hebben wij getracht ze te groeperen volgens hun betekenis. Wij hebben ze voorgesteld op twee schema’s waarvan het ene overeenstemt met een rijtuig I en het andere met een rijtuig M.
Opschriften die van belang zijn voor de reiziger.
De platen (1) die de bestemming van het rijtuig aangeven en de platen (…)
Rixke Rail’s Archives