In het station van Tokyo plaatsten Fuji Heavy Industries twee robots, één die schrobt en één die veegt. Het kuiswerk werd er dus geautomatiseerd. De veger zoekt via ultrasone golven zijn weg door de hal. Zijn broertje doet hetzelfde maar door middel van een optisch geleidingssysteem. De Japanse spoorweggebruikers kunnen niet langer verbaal aangepakt worden door de kuisploeg van vroeger. Een stem hebben deze robots nog niet!
Homepagina > Het Spoor > Tussen sein en wissel
Tussen sein en wissel
-
Japan: Zielloze poetsers
17 december 2021, door rixke -
Nederland: Te huur: station
10 december 2021, door rixkeDe exploitatie van de regio Noordoost heeft een oplossing gevonden voor haar onrendabele stationnetjes. Delfzijl, Grijpsker, Zuidhom, Grouw-Imsum, Akkrum, Hardegarijp en het Gelderse station Wezep staan te huur. Men dacht er eerst onbemande stations van te maken. De exploitatiekosten liggen er immers hoger dan de inkomsten. Na een proef in het Friese Zwaagwesteinde wil men de stations verhuren aan een ondernemer die ook de verkoop van treintickets voor zijn rekening neemt. Zo verkoopt een (…)
-
Nederland: Dubbeldekkers met stijl
3 december 2021, door rixkeTegen de zomer van dit jaar zal NS met haar nieuwe dubbeldekkers uitpakken op haar interregionet. Er loopt momenteel een bestelling van 34 driewagenstellen en 47 vierwagenstellen. Uiteraard zijn er hierbij een aantal nieuwigheden te melden. De dubbeldektreinen zullen onder de vorm van een treinstel worden ingezet. Daar waar er bij het oude dubbeldekmaterieel in combinatie met een elektrische locomotief gereden werd, zullen de nieuwe stellen samengesteld zijn uit 2 identieke motorrijtuigen (…)
-
Nederland: Koffie troost reizigers
26 november 2021, door rixkeHet is jou waarschijnlijk ook al overkomen dat de trein waarop je zit, zonder reden stopt. Het komt altijd ongelegen. Je nam een eerdere trein om een dringende afspraak na te komen, je echtgenote wacht je op aan het station, de kinderen moeten van school gehaald worden, je hond heeft een afspraak met zijn dierenarts, ... redenen genoeg om je „ambetant” te maken. Zeker wanneer het oponthoud lang duurt en er geen informatie wordt gegeven. De treinwachter is op zo’n momenten meestal niet te (…)
-
M5
10 september 2021, door rixkeIn november 1985 zal naar alle waarschijnlijkheid ons eerste dubbeldekrijtuig uit de BN-fabriek in Brugge gereden worden.
Bij de bouw van onze 65 dubbeldekkers is niet enkel BN Spoorwegmaterieel en Metaalconstructies betrokken, maar ook de constructeurs BREC in Lot en de Usines de Braine-le-Comte et Thiriau réunis die zorgen voor de draaistellen.
Er worden 45 rijtuigen 2de klas, 10 rijtuigen 1ste klas en 10 rijtuigen 2de klas met bagageruimte en stuurcabine geleverd. Een rijtuig 2de klas (…) -
MAV
3 september 2021, door rixkeDe Hongaarse spoorwegen (MAV) hebben een prototype van een lichtgewicht „autorail” op de sporen gezet. Deze gelede railbus is gebaseerd op dezelfde principes als die welke het Britse Leyland samen met British Rail ontwikkelde. Voor de secundaire lijnen in West-Yorkshire worden enkele van die railbussen gebouwd.
In Hongarije werkt treinbouwer Ganz-Mavag samen met de busconstructeur Ikarus.
Het Hongaarse dieseltweetje is 25 m lang (langer dan de Britse versie) en biedt plaats aan 164 (…) -
SBB
27 augustus 2021, door rixkeMet ingang van zondag 3 juni 1984 gaan de Schweizerische Bundesbahnen (SBB) bij wijze van proef het 4 km lange enkelsporige baanvak Wildegg - Lenzburg gedurende een periode van vijf jaar verbussen. Intussen zal een definitieve oplossing gezocht worden voor het goederenvervoer per wagenlading. Tot zolang gaat het goederenverkeer per spoor gewoon verder op dit stukje elektrische spoorlijn.
De Zwitserse Bundesrat heeft vastgesteld dat een nieuwe basistunnel door de Alpen er niet voor het jaar (…) -
Marokko
20 augustus 2021, door rixkeDeze maand zal de Marokkaanse koning Hassan II de snel treindienst tussen Casablanca en Rabat inrijden. Op zich niet zo meteen nieuws voor onze rubriek ware het niet dat deze treindienst zal worden gereden met elektrische treinstellen van volledig Belgisch fabrikaat. Niettegenstaande een sterke concurrentie van Hongaarse, Franse en Japanse constructeurs, haalde de Belgische combinatie BN-ACEC op 9 juli 1982 een order binnen van de Office National des Chemins de fer du Maroc (ONCFM) voor acht (…)
-
Nederland
6 juli 2015, door rixkeZaterdag 28 mei jl. namen de Nederlandse Spoorwegen (NS) de 1 474 m lange driesporige Hemtunnel onder het Noordzeekanaal in het Amsterdamse havengebied in gebruik. Daarmee behoort een van de belangrijkste knelpunten in het zeer druk bereden Nederlands spoorwegnet tot het verleden.
De Hemtunnel zal de regelmaat van de intensieve treindienst tussen Amsterdam en Zaandam aanzienlijk verbeteren. Die regelmaat zat er met de dubbelsporige Hembrug niet in vanwege de 40 verplichte openingen per (…) -
België
29 juni 2015, door rixkeSedert eind mei rijden de treinen van Brugge naar Knokke — en omgekeerd — niet meer via Lissewege en Zeebrugge, maar via Dudzele. Een en ander is het gevolg van de bouw van een zeesluis voor schepen tot 125 000 ton te Zeebrugge. Die zeesluis komt naar alle waarschijnlijkheid in de loop van september in dienst.
Het nieuw, dubbelsporig tracé begint bij de vertakking Brugge-Zeehaven Vorming en eindigt bij het station van Heist. Het tracé is met zijn lengte van 10 594 m 140 m korter dan de (…)