De nieuwe spoorlijn Tel Aviv - Jeruzalem (59 km lang) die in het tienjaren-ontwikkelingsplan gebouwd gaat worden, zal in Jeruzalem via de luchthaven Atorot lopen en eindigen bij het nieuwe station Romena. Er is een verlenging in onderzoek die de lijn over 2 km lengte ondergronds tot in het hart van Jeruzalem moet brengen. Dit is echter een langlopend plan omdat de aanleg van de gehele lijn eerst in 1979 moet beginnen. Op kortere termijn willen de Israëlische Spoorwegen een aftakking van 30 (…)
Articles les plus récents
-
Israël: nieuwe spoorlijn Tel Aviv - Jeruzalem
17 november, door Rixke -
Une nouvelle pénétration ferroviaire à Bruxelles
17 novembre, par RixkeComme les grandes métropoles, Bruxelles voit s’accélérer le développement de son centre administratif et commercial, au détriment de l’habitat, qui est refoulé vers la périphérie. De plus en plus de personnes font quotidiennement la navette, aux mêmes heures, matin et soir, entre leur domicile en banlieue et leur lieu de travail en ville.
Pour ces déplacements, l’usage de l’automobile privée ne pose guère de problème du côté de la périphérie, où l’on trouve aisément place pour circuler et (…) -
Groot-Brittannië: British Rail geeft de Engelse economie een presentje
16 november, door Rixke„Wij zouden de Engelse economie best een cadeautje van 180 miljoen liter brandstof willen geven”, zo staat het te lezen op een affiche van British Rail. Een trein samengesteld uit tankwagens brengt het cadeau tot voor de deur van de Engelse eerste minister in Downing Street nummer tien... op voorwaarde althans dat de omvang van het goederenverkeer per rail met 50 % zal stijgen.
Dit soort produkten over de weg vervoeren is een erg kostbare zaak, zo stelt de affiche verder. „Voor het (…) -
Le martyre du « navetteur »
16 novembre, par RixkeLe martyre du « navetteur » (trad 2550) Sous ce titre, le Newsweek du 18 janvier dernier décrivait le cauchemar que vit chaque jour le « navetteur » américain parce qu’il est démuni de bons moyens de transport collectif. Nous savons ce qui nous attend si on ne prend pas des mesures radicales pour éviter cet enfer où « aller au travail est une entreprise abominable ».
Epinglons cette phrase : « Une des raisons pour lesquelles la conquête de la lune s’est révélée relativement plus aisée, (…) -
Intercontainer: nieuw lid
15 november, door RixkeSinds 1 april van dit jaar zijn de Poolse Staatsspoorwegen (PKP) lid geworden van „Intercontainer”. De organisatie telt daarmee nu 24 leden, waaronder Interfrigo. Intercontainer is nu in 23 Europese landen vertegenwoordigd. Binnen Europa – uitgezonder Rusland – staat de PKP op de eerste plaats wat de omvang van het goederenvervoer betreft. Daarmee heeft de toetreding van de PKP tot Intercontainer een speciale betekenis gekregen.
-
Yougoslavie : Une nouvelle ligne
15 novembre, par RixkeLa construction de la ligne Belgrade - Bar (475 km), commencée en 1952, s’achèvera l’année prochaine. On prévoit que le trafic annuel de cette ligne atteindra 15 millions de voyageurs et 7,3 millions de tonnes de marchandises.
-
USA: twee man laden en lossen tachtig tankwagens
14 november, door RixkeDe „General American Transportation” heeft een behandelingstechniek uitgewerkt die bijzonder geschikt is voor het laden en lossen van olietreinen. Een belangrijke nieuwigheid als je weet dat laad- en loskosten de kostprijs van het vervoer gevoelig verhogen. Dank zij het nieuwe systeem kunnen twee man een olietrein van 80 wagens in 8 uur laden of lossen. Daartoe is een flexibele slangkoppeling tussen alle wagens aangebracht die is aangesloten op een bevoorradingstank. De trein wordt gevuld of (…)
-
Tunisie : Un TME !
14 novembre, par RixkeLa Commission des transports ferroviaires des pays du Maghreb étudie la possibilité de relier la Tunisie, l’Algérie et le Maroc par un train rapide « Trans-Maghreb-Express ».
-
USA: een nieuwe trein
13 november, door RixkeDe Urban Mass Transit Administration (UMTA) heeft in Amerika een contract van 8 miljoen dollar verleend voor de bouw van een nieuw type elektrische reizigerstrein. Het bijzondere van deze elektrische trein die ACT genoemd wordt (Advanced Concept Train) zit hem in het feit dat het met het gekozen aandrijvingssysteem mogelijk is om energie op te slaan die tijdens het remmen door warmteverlies ontstaat en die weer te gebruiken bij het opnieuw aanzetten. Op een moment waar een zuinig (…)
-
URSS : Electrification
13 novembre, par RixkeDès cette année, l’ensemble du trafic ferroviaire de la Sibérie occidentale sera exclusivement assuré en traction électrique. Le transport du charbon, des minerais et du bois s’effectuera par des trains-blocs pouvant atteindre 8 000 t. L’électrification des lignes ainsi que l’utilisation du nouveau matériel roulant permettront de porter la vitesse à 100 km h.
Rixke Rail’s Archives