Wat er precies nou gebeuren, wisten we niet. We wachtten dus af. De vloot van kinderen was van het perron verdwenen. Spoorarbeiders liepen luid taterend voorbij, de schop op de schouder. Ze lachten naar ons. We hoorden hoe de kinderen uit de andere coupes hun groet beantwoordden. Wij dierven niet. Daquin loerde naar ons als een gier naar zijn prooi. Toen klonk schril een fluit. Het signaal kantelde en de trein zette zich traag en schokkend in beweging. De wanden van de Gare du Nord schoven (...)
Articles les plus récents
-
De Drempeltrein (II)
1 mei, door rixke -
Vente de timbres ferroviaires non dentelés
1er mai, par rixkePhilatélistes avertis, attention ! Plus vous serez rapides pour répondre à cette information, plus de chances vous aurez pour acquérir des timbres ferroviaires non dentelés relatifs aux éditions 96 Thalys et 97 Nouveau matériel. Comme le tirage est limité – deux cents séries seulement – il est impératif de pratiquer comme suit... obsolète
-
De Drempeltrein (I)
30 april, door rixke„De Drempeltrein” is geen gewoon verhaal, maar het gefantaseerd relaas van een meisje dat haar visie op de dingen en de wereld op zodanige wijze voorstelt dat haar ervaringen en belevenissen erdoor een enigszins surrealistisch uitzicht krijgen.
Het meisje is één van de driehonderd Franse pleegkinderen die, na de tweede wereldoorlog, in gezinnen van Belgische spoormannen opgenomen werden.
In dit gefantaseerd verhaal wordt de ontroerende reis van die kinderen beschreven. Ze reizen, om (...) -
Suisse : A travers les tunnels alpins
30 avril, par rixkeLes automobilistes sont toujours plus nombreux à recourir au rail pour traverser les Alpes. En 1966, les CFF ont acheminé, à travers le Gothard, 572.472 véhicules à moteur (contre 450.590 en 1965 et 375.168 en 1964). Au Simplon, ces chiffres se sont élevés à 121.752 véhicules (en 1965 : 96.707, et en 1964 : 88.662).
-
De wereld van het spoor
29 april, door rixkeVolgens een statistiek, verschenen in het „Jahrbuch des Eisenbahnwesens 1966”, bedroeg de totale lengte op 1 januari 1965 van de spoorwegen over heel de wereld, gerangschikt per continent: EUROPA (zonder de USSR): 291.351 km, waarvan 57.442 geëlektrificeerd; AFRIKA: 75.771 km, waarvan 4.867 geëlektrificeerd; AZIË (met inbegrip van de USSR): 309.971 km, waarvan 35.176 geëlektrificeerd; AUSTRALIË en NIEUW-ZEELAND: 46.618 km. waarvan 931 geëlektrificeerd; NOORD- en CENTRAAL-AMERIKA: 466.811 (...)
-
La langue en fête
29 avril, par rixkeRécemment, nous ayons parlé d’oiseaux, particulièrement des noms d’oiseaux. Mais le mot oiseau lui-même méritait qu’on s’y arrêtât. Avec la semaine de la langue française en fête, l’occasion se présente d’y regarder d’un peu plus près. Drôle d’oiseau, en effet, que ce mot ! Et, par lui, nous pouvons commencer la fête. Imagine-t-on un mot contenant les cinq voyelles et dont pas une ne se prononce avec sa valeur réelle ? Imagine-t-on un mot dont toutes les lettres ont une autre valeur que (...)
-
Joegoslavië: Een nieuwe spoorweglijn
28 april, door rixkeOp het einde van vorig jaar hebben de Joegoslavische Spoorwegen een bergspoorweglijn met normaalspoor (1,435 m) voor het verkeer opengesteld tussen Sarajevo en de havenstad Ploce (193,6 km). Die lijn zal worden geëlektrificeerd met 25 kV, 50 perioden, wisselstroom, en eerstdaags met een centrale verkeersleiding worden uitgerust. Ze vervangt de voormalige lijn van 760 mm, gebouwd in 1885-1891, die 199,1 km lang was en die op de westelijke flank van de Ivan-bergpas een sectie met tandradbaan (...)
-
Pologne : L’électrification se poursuit
28 avril, par rixkeEn 1966, 327 km de lignes ont été électrifiés, ce qui porte à 2.554 km la longueur des lignes exploitées en traction électrique par les PKP, soit 11 % de la longueur totale du réseau.
-
U.S.A.: Kolentransport
27 april, door rixkeHet gebruik van volledige treinen geladen met kolen vertegenwoordigt voor de Amerikaanse spoorwegen een jaarlijkse ontvangst van ongeveer een miljard dollar, d.i. de belangrijkste transport-„business” ter wereld. De scherpe concurrentie onder de vervoerwijzen heeft de spoorwegen ertoe gebracht meer en meer gebruik te maken van snelle treinen met een nuttig laadvermogen van ongeveer 10.000 t, die uitsluitend voor het kolentransport bestemd zijn.
Er wordt beweerd dat die „unit trains” (...) -
Mauritanie : Des trains de 19.700 t.
27 avril, par rixkeLa charge des trains du chemin de fer Miferma, qui était de 17.000 t, est passée à plus de 19.700 t avec quatre locomotives diesel électriques CC en tête, soit près de 500 t de locomotives et 8 moteurs diesel, constituant un convoi digne de l’Amérique, de l’Australie ou de l’U.R.S.S.