Tussen 1946 en 1965 werden er 12.834 meter nieuwe tunnels in bedrijf genomen, waarvan 7.171 m met dubbelspoor en 5.672 met enkel spoor; thans worden er andere gebouwd met dubbelspoor, met een lengte van 5.158 m. Men mag dus terecht gewagen van een onverwachte heropleving in de bouw van spoorwegtunnels. Hij die een kwart eeuw geleden dergelijke dingen zou hebben voorspeld, zou waarschijnlijk uitgelachen geweest zijn. Het bouwen van die galerijen maakte het, enerzijds, mogelijk een tweede (...)
Articles les plus récents
-
Zwitserland: Nieuwe tunnels
20 mei, door rixke -
Thalys
20 mai, par rixkeDix millions de passagers : tel est le nombre de personnes transportées par le train à grande vitesse Thalys en trois ans d’activité ! C’était l’occasion, le 25 mars dernier, de fêter le succès de cette relation et de rappeler les grandes étapes de la mise en service de ce train fort apprécié. Pour mémoire, le Thalys a circulé pour la première fois entre Paris, Bruxelles et Amsterdam le 2 juin 1996 ; un an plus tard, une nouvelle desserte reliait Bruxelles-Midi à Disneyland Paris tous les (...)
-
T.E.E.: 10e verjaardag
19 mei, door rixkeOp 2 juni 1957, werden de eerste tien TEE-stellen (diesel) in dienst genomen; in 1967 beschikken onze klanten over 25 verbindingen die onderhouden worden door de Rembrandt, Brabant, Rheingold, Mediolanum, Ligure, Saphir, Cisalpin, Oiseau Bleu, enz. Stilaan werden de dieseltreinstellen vervangen door nieuwe elektrische treinstellen (Cisalpin, Gottardo en Ticino) en locomotieven die geschikt zijn voor meer stroomsoorten.
-
Suède
19 mai, par rixkeDans le nord de la Suède, aux environs de Vilhelminha, ce pont sert à la fois au rail et à la route.
-
Groot-Brittannië: Einde van de paarden... tractie!
18 mei, door rixkeIn 1949 beschikten de B.R. nog over 8.000 paarden voor hun rangeringen. Na een loopbaan van 17 jaar is Charlie, want zo heette het laatste dappere ros, dat in vele opzichten aan ons Brabants ras deed denken, met pensioen gegaan. In dienst getreden in 1949, had Charlie achtereenvolgens zijn stal in verschillende stations o.m. Birmingham, Bolton, Bristol, Liverpool en, uiteindelijk, te Newmarket, een plaats met wereldvermaardheid in de paardenwereld: men fokt er renpaarden en er is een (...)
-
U.I.C. : Trains internationaux
18 mai, par rixkeLa numérotation d’un grand nombre de trains internationaux par les différents réseaux a été unifiée en prévision de l’instauration du système électronique de réservation des places.
-
De Drempeltrein (III)
17 mei, door rixkeHet metalen geluid van de wielen striemde onze oren. En Didier zei:
– We zijn varkens zoals ik er heb zien opladen op de boten te Marseille.
– Het waren toch paleizen, spotte Philippe.
Eerst grinnikten we en dan schaterden we het uit. Het was een bevrijdende lach. Een duiken uit onze angst naar de reddende plank: vriendschap. De trein had ons samen gebracht. De trein reed ons naar een zelfde bestemming.
– Varkens, herhaalde Philippe.
– Genoeg, zei Daquin, zonder zelfs zijn stem (...) -
Maroc
17 mai, par rixkeL’Office national des chemins de fer marocains (ONCF) a confirmé à Alstom un contrat de 53 millions d’euros pour la rénovation de la signalisation ferroviaire sur 700 km de lignes : il s’agit de celle reliant Sidi Aidi à Marrakech et de celle reliant Kenitra à Oujda, gare frontière avec l’Algérie. Par ailleurs, Alstom se voit également confier la modernisation de cinquante-cinq gares dont celles de Casablanca qui concentrent la plus grande densité de trafic.
-
U.I.C. : Essais de l’attelage automatique
16 mai, par rixkeDes essais de l’attelage automatique UIC sont en cours. Sept rames, comprenant chacune 18 wagons équipés par la D.B., la S.N.C.F. et les F.S., effectuent des essais de circulation en ligne. En Allemagne, trois rames sont soumises à des essais à vitesse élevée sur une ligne à grand trafic. Trois autres rames circulent en France sur une ligne accidentée. Enfin, une rame sert à des essais sous conditions climatiques difficiles (neige, glace, froid intense) sur la ligne d’Oestersund (Suède) à (...)
-
U.S.A.: Goederenvervoer
16 mei, door rixkeOp een totaal goederenvervoer van om en bij 2.600 miljard t/km voor de vijf gebruikte vervoerwijzen, bedroeg het aandeel van het spoor 43 %, tegen 22,5 % voor de weg, 18.8 % voor de pijpleidingen, 15,5 % voor de waterweg (daarin begrepen de Grote Meren) en 0.2 % voor de luchtvaart.