Rixke Rail’s Archives

  • Index
  • Contact
  • A la recherche de ...
  • Het Spoor
  • Le Rail
  • Modelbouw - Modélisme
  • Op zoek naar ...
  • Postkaarten - Cartes Postales
  • Strip verhalen - Bandes dessinées

Articles les plus récents

  • Het goederenvervoer per wagenladingen in 1973

    29 oktober, door Rixke

    De resultaten van het goederenvervoer per wagenladingen in 1973 zijn de beste die de NMBS sedert het einde van de tweede wereldoorlog heeft geboekt. Zulks geldt zowel voor de omvang, de ton-kilometer als de ontvangsten. Vergelijking van de resultaten
    Het herstel van de conjunctuur in de ijzer- en staalindustrie, dat einde 1972 intrad en in de loop van 1973 aanhield, ligt aan de basis van de krachtige expansie van het vervoer. Binnen het jaar steeg het vervoer per wagenladingen met bijna 9% (…)

  • Belgique : Les voyageurs SNCB

    29 octobre, par Rixke

    Sur 100 voyageurs utilisant notre réseau, 20 seulement sont munis d’un billet à prix plein ; 16,5 p.c. ont un billet à prix réduit ; 8,9 présentent aux chefs gardes un abonnement scolaire ; 45,7 un abonnement « social » ; 8,8 un autre abonnement.

  • Louvain-la-Neuve

    28 oktober, door Rixke

    In uitvoering van een beslissing van juni ’68 wordt de Franstalige afdeling van de Katholieke Universiteit van Leuven in Wallonië gevestigd.
    Na een zorgvuldig onderzoek werd Waals Brabant uitgekozen als vestigingsplaats voor de nieuwe universitaire campus „Louvain-la-Neuve”.De overheveling van de UCL wordt over tien jaar gespreid.
    Negenhonderd hectare van de stad Ottignies en de omliggende gemeenten zijn bestemd om, in een landelijke omgeving, een nieuwe en moderne stad te bouwen die, (…)

  • Belgique : Vingt ans de progrès à la SNCB

    28 octobre, par Rixke

    La comparaison suivante donne une idée des progrès réalisés en vingt ans. 1950 1970 Différence 1970-1950 Marchandises transportées par wagons complets (en millions de tonnes-km) 5 463 7 816 + 43 % Voyageurs transportés (en millions de voyageurs-km) 7 047 8 260 + 17 % Nombre des wagons à usage commercial 85 685 44 651 - 48 % Nombre des locomotives 2 728 1 080 - 60 % Nombre des voitures, automotrices et autorails 4 670 3 023 - 35 % Nombre des agents utilisés par million d’unités (…)

  • Zwitserland: spoorwegtestament

    27 oktober, door Rixke

    Mevrouw Julie Schaffer, een rijke Zwitserse dame die twee jaar geleden overleed, heeft haar hele fortuin (ongeveer 32 500 000 Belg. fr.) bij testament aan het personeel van de Zwitserse Spoorwegen toegewezen. De erfenis zal worden gebruikt voor de oprichting van een vakantiecentrum voor spoormannen en hun gezin.
    Ze wou aldus haar dank betuigen aan een administratie waarover zij tevreden was. Wie graag een dergelijk testament maken wil, kan bij ons terecht.

  • Belgique : Pour les permissionnaires

    27 octobre, par Rixke

    Avec l’appui d’une grande firme, les autorités militaires ont entamé une action de vulgarisation dans les casernes en faveur du chemin de fer. Le but est de mieux faire connaître aux miliciens les avantages qu’offre ce mode de transport pour leurs déplacements lorsqu’ils partent en permission. Les statistiques publiées chaque semaine dans la presse sur les accidents de la route émeuvent l’opinion publique et sont à l’origine de cette initiative. Dorénavant, les horaires de nos trains et (…)

  • Zweden: transportpolitiek

    26 oktober, door Rixke

    De transportunie voor de agglomeratie Stockholm, die nu twee jaar heeft gefunctioneerd, is een goed voorbeeld van een transportpolitiek die haar vruchten heeft afgeworpen. In Stockholm (24 eilandjes), zijn alle stedelijke openbare vervoermiddelen samengegaan, de veerponten inbegrepen. Het terrein van de transportunie breidt zich nu uit naar de voorsteden en bedient dan een gebied waar 1,2 miljoen mensen wonen over een afstand, van noord tot zuid gemeten, van 130 km. In die afgelopen twee (…)

  • Allemagne RF : Le « programme des 250 millions »

    26 octobre, par Rixke

    Il s’agit d’un programme d’investissement destiné à développer les transports combinés et le trafic par embranchements particuliers en vue d’alléger la circulation routière, d’en augmenter la sécurité, d’assurer un service plus rationnel pour l’économie générale et d’améliorer la rentabilité du rail.
    Les subventions du gouvernement sont attribuées soit sous forme de contributions non remboursables, soit sous celle de prêts sans intérêts. Elles portent sur la construction ou la (…)

  • USSR: enkele cijfers

    25 oktober, door Rixke

    Het net van de Russische Spoorwegen (SZD) was einde 1973 136 000 km lang. Hiervan was 37 100 km, d.i. 27 t.h. onder draad gebracht. Circa 86 100 km (63 t.h.) exploiteren de Russen met dieseltractie. Het aandeel van de stoomtractie is gedaald tot 10 t.h. Vorig jaar werd het rollend materieel aangevuld met 359 elektrische locomotieven, 573 diesellocs, 526 diesel-rangeerlocs, circa 3 000 rijtuigen, 73 300 wagons en 58 800 containers.

  • Tourisme ferroviaire à la belle époque

    25 octobre, par Rixke

    Notre époque a la prétention d’inaugurer la civilisation des loisirs. Nous assistons à une révolution profonde dans l’histoire des faits et des idées, une révolution qui s’ajoute à toutes celles que l’histoire a pu observer depuis la grande cassure du XVe siècle, qui a séparé le monde du Moyen Age de celui de la Renaissance.
    Et parmi les loisirs, l’un de ceux qui séduisent le plus l’être humain, c’est le voyage. Historiquement parlant, il est légitime d’avancer que la pratique courante des (…)

  • page précédente
  • page suivante

2007 - 2025 Rixke Rail’s Archives
Plan du site | Se connecter | Contact | RSS 2.0