Een jonge geestesgesteldheid, ten dienste van een jarenlange traditie, dat is de essentie van de spoorweg.
A. Maurois.
Wij leven in een tijd van massale verplaatsingen. Welnu, de spoorweg is precies het vervoermiddel dat zich aan een dergelijke toestand aanpast, dat de grootste vervoercapaciteit bezit en dat vooral niet wordt beïnvloed door de wisselvallige weersgesteldheden die nog door geen enkel ander vervoermiddel overwonnen konden worden. Bovendien is het spoor bij uitstek het (...)
Articles les plus récents
-
Een nieuwe lente voor het spoor
22 april, door rixke -
Allemagne (R.D.) : Une cabine de conduite en papier
22 avril, par rixkeA l’Institut de Dresde, on étudie la construction d’une cabine de conduite de locomotive électrique à l’aide de papier imprégné de résine synthétique. Le poids de la locomotive serait ainsi allégé d’environ une tonne.
-
Nieuwe rijtuigen voor internationaal verkeer
21 april, door rixkeIn het kader van de voortzetting van het moderniseringsprogramma van haar reizigersmaterieel, heeft de N.M.B.S. zo pas nieuwe rijtuigen voor de internationale dienst in bedrijf genomen. Het gaat hier om de drie volgende typen: rijtuig 1ste klasse, rijtuig 1ste en 2e klasse, ligrijtuig 2e klasse.
Voor de studie en de bouw van die rijtuigen heeft de N.M.B.S., op de eerste plaats, voordeel getrokken uit de ondervinding opgedaan met de prototyperijtuigen 1ste klasse en 1ste en 2e klasse, in (...) -
Allemagne (R.D.) : Electrification et diesélisation
21 avril, par rixkeDepuis 1955, l’électrification s’est développée peu à peu sur le réseau de la R.D. pour atteindre, fin 1966, une longueur de 670 km, dont 619 km alimentés en courant alternatif de fréquence 16 2,3 Hz et 51 km en courant alternatif 25 kV 50 Hz (Blankenburg - Königshütte).
La diesélisation a vu le jour en 1960 avec les premières locomotives V 15 et V 60, suivies en 1962 par les machines d’importation V 75. En 1963 sont apparues les premières diesel de ligne, série V 180, dont la puissance (...) -
Het station (XIII)
20 april, door rixke– Als we het tot morgen uithouden, zijn we gered, fluistert hij.
Instinctmatig streelt ze het hoofd van haar zoon. Hij moet leven, denkt ze, groot worden, iedereen moet tegen hem opkijken. Hij is mijn zoon. Ze zullen hem niet krijgen. Niemand krijgt hem, tenzij over mijn lijk. Naar de houten rooster, waarop wat verder nog aardappelen liggen, draagt de dochter een paar kussens, waarop ze een gemakkelijke houding zoekt. Het is stil geworden om het station. De nacht is vloeiend zwart. In de (...) -
France : Trains « autos-couchettes »
20 avril, par rixkePendant la saison 1966, les trains « autos-couchettes », circulant sur 26 itinéraires, ont transporté 89.130 automobiles et 228.095 voyageurs. Le trafic de ces trains a doublé en cinq ans.
-
U.S.S.R.: De Russische Spoorwegen, een reus die immer groter wordt
19 april, door rixkeHet grootste spoorwegnet ter wereld – een kolos die einde 1965 130.000 km lang was en waarvan de expansie onstuitbaar is – voert een omvangrijk moderniseringsprogramma uit. Alleen reeds de elektrificatie wordt voortgezet in een tempo dat thans meer dan 2.000 km per jaar bedraagt. Zo pas werd er een nieuwe lijn van 70 km in bedrijf genomen tussen Makat, in de streek van Guryev naar Kazakhstan, en het schiereiland Mangyshlak, waar onlangs rijke petroleumbronnen werden ontdekt. Gedurende de (...)
-
Pays-Bas
19 avril, par rixkeAppliquant la directive européenne qui autorise les grosses entreprises à se fournir à l’étranger, les chemins de fer néerlandais (NS) ont signé un contrat avec une compagnie d’électricité allemande pour acquérir chez eux la moitié de l’énergie nécessaire, soit 700 gigawatts/heure. L’autre moitié sera fournie par une compagnie nationale basée à Rotterdam. Afin d’acheminer le « courant allemand » jusqu’aux deux cent quinze centres de distribution, les NS ont également conclu un accord avec (...)
-
Japan: Het verkeer op de Tokaïdo-lijn
18 april, door rixkeDe Europese reiziger staat steeds enigszins verbaasd wanneer hij de dienstregeling der treinen van de Tokaïdo-lijn inkijkt. Die nieuwe lijn van 515 km wordt inderdaad elke dag, tussen 6 en 24 uur, door een zestigtal treinen bereden, en zulks zowel in de richting Tokio - Shin-Osaka als in de richting Shin-Osaka - Tokio.
Buiten enkele treinen die uit het ene of het andere eindstation vertrekken om in een station onderweg te stoppen, legt het merendeel der treinen het traject van ’t begin (...) -
France : Le « Capitole » : du 200 à l’heure sur 70 km
18 avril, par rixkeDepuis le 28 mai, la vitesse limite du « Capitole » entre Paris et Toulouse a été relevée à 160 et même 170 km/h, sur de nombreux secteurs de cette ligne, et portée à 200 km/h entre Les Aubrais et Vierzon (70 km). Ainsi, le trajet de 400 km de Paris à Limoges par le « Capitole » se fait en 2 h 55, soit à une moyenne d’environ 137 km/h.