Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Zwitserland: Project voor een Gotthard-Basistunnel

Zwitserland: Project voor een Gotthard-Basistunnel

vrijdag 5 juni 2020, door rixke

Ruim honderd jaar geleden werden de eerste houweelslagen gegeven voor de aanleg van de beroemde St.-Gotthardtunnel. Na de plechtige ingebruikneming op 1 januari 1882, ontwikkelde het verkeer zich ongehoord snel en die evolutie zou immer verder in gunstige zin verlopen, en wel in dergelijke mate dat van jaar op jaar nieuwe records konden worden geboekt. In mei 1972 werd het vroegere record opnieuw geslagen met een dagtotaal van 108 750 ton. Deze gelukkige evolutie kan natuurlijk niet eindeloos volgehouden worden: de lijnen die de Zwitserse Alpen doorkruisen zullen binnenkort onvermijdelijk hun verzadigingspunt bereiken. De twee belangrijkste verbindingen (Sint-Gotthard, Loetschberg-Simplon) kunnen momenteel 15 miljoen ton goederen per jaar verwerken. Maar het prospectief speurwerk voor bijv. 1985 spreekt al van een jaarcijfer van 21 tot 25 miljoen ton goederen... Men heeft het dan ook nodig geoordeeld de huidige capaciteit aanzienlijk te vergroten. Er is een plan voor o.m. de verdubbeling van de sporen op de lijn van de Loetschberg. Maar de aandacht wordt vooral gericht op de Gotthard-basistunnel tussen Erstfeld en Biasca. Voor dit imposante project is het noodzakelijk dat:

  • een nieuwe route wordt aangelegd waarvan 46 van de 60,5 km in een tunnel zijn gelegen;
  • een maximum helling van 6,9 %’ moet worden aangehouden;
  • een verkorting t.a.v. de huidige lijn wordt bereikt van 31 km.

De totaalcapaciteit van de bestaande en nieuwe Alpen-doorsteken zal door deze nieuwe maatregelen rond de 40 miljoen ton per jaar komen te liggen.


Bron: Het Spoor, februari 1973