Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Frankrijk: De elektrificatie Oost-Parijs

Frankrijk: De elektrificatie Oost-Parijs

zaterdag 3 september 2022, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Het in dienst stellen van de elektrische tractie op de verbinding Oost-Parijs, betekende de voltooiing van de elektrificatie van de driehoek Parijs-Rijsel-Straatsburg waarvan de drukke lijnen de bijzonderste industriële zones van Frankrijk bedienen.

De werken, welke in 1957 aangevangen werden, omvatten 658 km lijnen, waaronder die van Parijs naar Saarburg, een der belangrijkste verkeersaders van de S.N.C.F. Het baanvak Saarburg-Straatsburg, dat deel uitmaakt van de lijn Rijsel-Bazel, is sedert 1956 geëlektrificeerd.

Talrijke aangrenzende lijnsecties werden samen met de hoofdlijn geëlektrificeerd en ook het lokaalverkeer van het oostelijke net van Parijs werd met de elektrische tractie uitgerust.

De voeding geschiedt door middel van eenfasige wisselstroom met industriële frequentie (50 perioden) onder 25.000 volt.

De meeste treinen Frankrijk-Duitsland over Forbach of Kehl boeken een tijdwinst van ongeveer een half uur. De treinen die rijden tussen Parijs, Nancy en Straatsburg winnen eveneens een dertigtal minuten in. De „Européen” legt de afstand Parijs-Nancy af in 2 h 49 (gemiddeld 125 km/h) en Parijs-Straatsburg in 4 h 11 (gemiddeld 120 km/h). De treinen uit Parijs naar Reims - Charleville - Luxemburg worden, tussen Parijs en Reims, langs de geëlektrificeerde reisweg (over Epernay) verzonden en winnen 10 tot 23 minuten in.


Bron: Het Spoor, juni 1962